«چهارگاه» به اشعار آیینی و سیر تحول در آوا‌های عاشورایی می‌پردازد

تبلیغات بنری


برنامه «شهرگا» که اولین قسمت های خود را در ماه مبارک رمضان و نوروز امسال روی آنتن برد، حالا با آغاز ماه محرم الحرام برنامه اختصاصی خود را آغاز کرده است.

یورنا- به گزارش روابط عمومی و رسانه نوین معاونت سیما؛ ویژه برنامه «الشرقه» که پخش آن از شنبه 25 تیرماه همزمان با شب اول ماه محرم الحرام در 14 قسمت آغاز شده است برای علاقه مندان به اباعبدالله الحسین (ع) تهیه و تدارک دیده شده است. درود بر او).

کامران سیف الله تهیه کننده سریال شهرگاه گفت: در فصل اول سریال شهرگاه که در 30 قسمت در معرض دید عموم قرار گرفت، با حضور کارشناسان به بررسی سرودها، آیین های سحر و دعای ماه مبارک رمضان پرداختیم. و اکنون در «شهرگاه» محرم، صداها، اشعار و نغمه های عاشورایی را با حضور صاحبنظران بررسی می کنیم.

سیف الله خاطرنشان کرد: موسیقی از دیرباز نقش ویژه ای در اجرای شعائر دینی داشته و آمیختگی آن با روایات و آواهای آشوری را می توان نقطه عطفی در تاریخ موسیقی مذهبی و آغاز خدمت متقابل به دین دانست. و هنر. در «چهارگاه» سعی داریم به آیین های آشوری و موسیقی مذهبی و جایگاه و خاستگاه آن در مناطق مختلف کشورمان بپردازیم.

تهیه کننده این ویژه برنامه مخفی به شبکه چهار گفت: هوشنگ جاوید، جامعه شناس و پژوهشگر اتنوموزیکولوژی و سید محسن حسینی، رادودان و خواننده ایرانی، مجریان همیشگی «چهارگاه» هستند و در هر برنامه همراه مهمانان هستند. این برنامه و خوانندگان نواحی مختلف و افرادی هستند که … در حوزه ی مرثیه خوانی عاشورا به گفتگو می نشینیم.

سیف الله افزود که “چهارجه” هر شب میزبان یک یا دو کارشناس میهمان است. مثلاً در هر قسمت یک آهنگ میهنی و یک شعر عاشورایی ارائه می شود. مثلاً اشعار معروفی مثل «چه شورش» یا «امشب دین در حرمسرایش مهمان است» و… شعرهایی هستند که درباره آن صحبت می شود.

اشعار در چه سالی سروده شده است، مردم تا چه اندازه با این اشعار ارتباط دارند، فلسفه ماندگاری این اشعار چیست، چه کسی این اشعار را در قالب های مختلف مداحی، آواز، دعا، موسیقی و… در چه صوتی می خواند. دستگاه هایی که تاکنون اجرا شده اند و میزان خواندن آنها در دستگاه های مختلف چقدر است.

تهیه کننده برنامه مخفی شبکه چهار گفت: در قسمت دوم برنامه به بررسی صدا و ملودی عشایر استان های مختلف کشورمان و با حضور مهمانانی از اقوام و قومیت های کشورمان می پردازیم. ، نغمات و نغمه های عاشورایی در آن منطقه مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: جهانبخش کردی زاده معروف به بخشو از مداحان و وعاظ استان بوشهر در جنوب ایران بود. وی دارای سبکی خاص و صدایی استثنایی در عزاداری و عزاداری سنتی بوشهری است که باعث رواج این نوع عزاداری در کشور و جهان شد.

سیف الله با اشاره به اینکه ادبیات، آیین ها و سوگواری ها در هر منطقه ای از کشورمان سبک و سیاق خاص خود را دارد، گفت: در «چهارگاه» به سراغ صداها و اشعار عاشورا در بوشهر، یزد، خراسان، مازندران و. .. و با دعوت از کارشناسان این فرمانداری که شناخت کاملی از فرهنگ آشوری منطقه خود دارند در مورد این اشعار صحبت خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: این اشتراکات بین بخش ملی و محلی و محل تلاقی آنها فرهنگ عاشورایی را تشکیل می دهد که هرکس به شیوه خود حماسه عاشورا را روایت می کند.

سیف اللهی در خصوص نام این برنامه گفت: «شهرگاه» یکی از سازهای ایرانی است که اکثر آواهای مذهبی و آیینی کشورمان آن را می خوانند و شعر خوانی «مکان طلوع خورشید» یکی است. نمونه ای از این ساز علاوه بر این برای چهارمین بار در شبکه 4 به میزبانی اشگان حسینی اجرا می شود و حتی تابلوهای تزیینی آن نیز از شماره چهار گرفته شده است. تاس.

وی خاطرنشان کرد: آنچه این فصل از «چهارگاه» را متمایز می کند، تفاوت دکوراسیون با فصل قبل است، چرا که نمای گنبد حرم امام حسین (ع) با تغییرات خاصی ظاهر می شود که توسط خانم رها علینژاد طراحی شده است.

از دیگر بازیگران «شهرگاه» می توان به حسن محسنی کارگردان، علی روزبهانی مدیر فیلمبرداری، حسن خاکبازان مدیر صدابرداری، امیرمحمدی نورپرداز و سردبیر زهرا قیدی اشاره کرد.
سریال 78 دقیقه ای «چهارگاه» در دهه اول محرم هر شب ساعت 22:30 از شبکه چهار و ساعت 20:00 از شبکه یک پخش می شود.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *