فیبر نوری بر نخل بلند گرانی

تبلیغات بنری


ایران در سال‌های اخیر شبکه فیبر خود را توسعه داده است، اما هنوز با چالش‌های زیادی مواجه است. نبود زیرساخت های مناسب برای توسعه این پروژه به ویژه در مناطق کم برخوردار و نیاز به سرمایه گذاری برای اجرای آن از مشکلات این روند اعلام شده است.

آفتاب نیوز:

از آنجایی که هزینه ساخت و نگهداری شبکه فیبر نوری در ایران گران است، تامین کابل فیبر نوری، تجهیزات و نیروی کار برای بسیاری از شرکت ها و افراد دشوار است. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند؛ شبکه فیبر نوری ایران در برابر حملات سایبری و آسیب های فیزیکی که می تواند خدمات ارتباطی را مختل کند، آسیب پذیر است. این در حالی است که به گفته برخی از کارشناسان این حوزه، شبکه فیبر نوری ایران استاندارد نیست که ممکن است در یکپارچگی سیستم ها و تجهیزات مختلف مشکل ایجاد کند. چارچوب نظارتی برای بخش مخابرات ایران پیچیده است که ممکن است برای سرمایه گذاران عدم اطمینان ایجاد کند و مانع توسعه شبکه فیبر نوری شود. از سوی دیگر تحریم ها در این حوزه سایه سنگینی را به وجود آورده است و به گفته کارشناسان، شبکه فیبر نوری ایران به خوبی به شبکه های بین المللی متصل نیست و این می تواند امکان ارتباط کشور با سایر نقاط جهان را محدود کند. علاوه بر این، قطعی مکرر برق در ایران می تواند شبکه فیبر نوری را مختل کند و خدمات مخابراتی را در معرض خطر قرار دهد. از سوی دیگر مهاجرت متخصصان این حوزه نیز مانند سایر رشته ها با چالش کمبود نیروی ماهر مواجه شده است و از این طریق می تواند در نگهداری و بهبود شبکه فیبر نوری مشکل ایجاد کند به ویژه کمبود سرمایه گذار و موضوع محدودیت منابع مالی باعث ایجاد ابهام در توسعه کمی و کیفی شبکه فیبر نوری شده است.

ارگان دولتی در صورت افزایش سطح خدمات اینترنتی

کیوان آگارکار کارشناس فناوری اطلاعات گفت: مسلماً ارتقای خدمات از نظر کمی و کیفی با افزایش نسبی هزینه ها همراه است و همه معتقدند که در مورد اینترنت نیز باید همینطور باشد، اما به نظر من این موضوع تا حدی است. از آنجایی که اینترنت به آن مربوط می شود، باید این روند معکوس شود، زیرا اینترنت به عنوان مسیری عمل می کند که در این زمینه، هم برای ارائه دهندگان خدمات در بخش عمومی و خصوصی و هم برای کاربران، آن را تسهیل می کند. رونق بهتر چرخه اقتصاد و بهبود ارائه خدمات و گردش امور اداری، خدمات و غیره در کشور را در پی خواهد داشت، بنابراین ارائه خدمات اینترنتی به کاربران با قیمت کمتر، علاوه بر رضایت مصرف کننده، سودمند به نظر می رسد. ارائه دهندگان خدمات در بخش دولتی و خصوصی نیز.

دریافت مشروط خوب از فیبر نوری

وی در خصوص اجرای طرح فیبر نوری در ماه های اخیر و هزینه های بالای آماده سازی آن برای متقاضیان گفت: بدیهی است که کاهش هزینه های اینترنت به هر نحوی به دلیل تسریع و تسهیل در انجام امور در زمینه های مختلف برای آنها مطلوب خواهد بود. همه، اما با توجه به کاهش خرید انرژی توسط مردم، ممکن است برخی از خانوارها نتوانند هزینه های بالای نصب و آماده سازی اولیه آن را بپردازند، با در نظر گرفتن اینکه این فرآیند در شرایطی ضروری است که تمام دنیا در مسیر قرار دارند. پیشرفت و توسعه در خدمات، فناوری های دیجیتال و غیره شرایط باید با توجه به توان مردم بهبود یابد. نفرکار افزود: اگرچه هزینه استفاده از خدمات فیبر نوری در مرحله اولیه یعنی نصب و راه اندازی نسبت به مدل قبلی و سنتی آن گرانتر است، اما با توجه به کیفیت و سرعت بهتر این نوع اینترنت، انتظار می رود که انجام شود و باید نسبتاً خوب انجام شود، اما درخواست گروه ها و اقشار آسیب پذیر جامعه این است که هزینه های استفاده از خدمات اینترنتی یکی از موارد ضروری در دنیای توسعه یافته امروز باشد.

ما مشتاقانه منتظر وعده ارزان تحقق شهر هوشمند هستیم

وی تصریح کرد: البته مسئولان قول دادند که هزینه های اولیه نصب و راه اندازی اینترنت فیبر نوری را کاهش دهند از سوی دیگر هزینه استفاده از این اینترنت به صورت ماهانه پس از پرداخت هزینه های اولیه در حد توان همگان است و در این میان. با توجه به کیفیت، انتظار می رود که فیبر نوری در مقایسه با اینترنت سنتی در مدت زمان کوتاهی بر تعداد کاربران افزوده شود و برای همه قابل استفاده شود. توسعه اینترنت به نیاز اصلی در حوزه فناوری امروزی تبدیل شده است. امروزه همه کشورهای توسعه یافته با فیبر نوری برای توسعه تجارت سروکار دارند. توسعه اینترنت فیبر نوری نیز در دستور کار کشور قرار دارد. فیبر نوری یک فرصت طلایی برای اینترنت در ایران است. وی ادامه داد: فیبر نوری بیانگر امکان ویژه ای برای توسعه شهرهای هوشمند و ارتباطات شهری است. این فناوری به شهرها امکان ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت، ارتباطات هوشمند، نظارت و کنترل ترافیک و سیستم های انرژی هوشمند را می دهد. به طور خلاصه، فیبر نوری نقش بسیار مهمی در بحث اینترنت و ارتباطات ایفا می کند و پتانسیل بالقوه ای را در بهبود سرعت، کیفیت و پایداری ارتباطات ارائه می دهد. این کارشناس تصریح کرد: اکثر کشورهای جهان با نگاه به آینده دریافته اند که برای دستیابی به رشد و توسعه در همه ابعاد آن باید به ارائه ابزار و ساختار مناسب در حوزه اقتصاد دیجیتال نگاه جدی داشت، اما نکته ای که در خور توجه است این است که سیاست گذاری در بخش فناوری اطلاعات مهمترین بخش در توسعه اقتصادی است. اما در برخی زمینه ها مانند دولت الکترونیک موفق شد که البته در آن زمان تحت تاثیر ویروس کرونا قرار نگرفت و این سرعت پیشرفت را به همه دولت ها از جمله ایران داد. در بخشی دیگر از زیرساخت های اینترنت مانند کیفیت، سرعت و قیمت اینترنت، هنوز نتوانسته ایم یوتیلیتی لازم را برای عموم و کاربران ایجاد کنیم و کاربران همواره از مشکلات زیادی رنج می برند. بر اساس این گزارش؛ برای غلبه بر این چالش ها، ایران نیاز به سرمایه گذاری در ساخت یک شبکه فیبر نوری قوی و استاندارد، بهبود چارچوب نظارتی و افزایش اتصال بین المللی دارد. علاوه بر این، کشور نیاز به توسعه نیروی کار ماهر و بهبود دسترسی به منابع مالی برای حمایت از توسعه صنعت مخابرات دارد.

تبلیغات بنری

aftabnews به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *