عشق داوود رشیدی تئاتر بود

تبلیغات بنری


مراسم یادبود داود الرشیدی شامگاه 26 تیرماه با حضور چهره های هنری و نمایشگاهی از پوسترهای فیلم و تئاتر و عکس های شخصی این هنرمند فقید در تماشاخانه باغ کتاب و پردیس موسیقی برپا شد.

یورنا – نخستین جشنواره «سینما و تصویر نیرومند» به دبیری حمید خانی با برپایی نمایشگاهی از 30 پوستر سینمایی، نمایشی و عکس های شخصی این هنرمند فقید ایرانی، یادبود داود رشیدی را در تماشاخانه باغ کتاب برگزار کرد. و پردیس موسیقی

در ابتدای این مراسم یادبود و افتتاحیه نمایشگاه، کلیپی از اولین جشنواره «فیلم و تصویر نیرومند» پخش شد و سپس فایل صوتی شعری توسط محمد صالح علاء توسط داود الرشیدی سروده و خوانده شد.

حمید خانی دبیر جشنواره گفت: داوود الرشیدی هرگز به بازی های سیاسی نمی پرداخت و ترجیح می داد مردم همیشه از او به عنوان یک هنرمند یاد کنند و دقیقا به همین دلیل امروز هر عکسی از او که مرور می کنیم چیزی جز این نمی بینیم. هنر و افرادی که همیشه با آنها کار کرده است.

وی تصریح کرد: داود الرشیدی نیازی به تجلیل ندارد چرا که او بزرگ بوده و خواهد ماند. امروز در جشنواره «انرژی سینما و تصویر» یاد این هنرمند فقید را گرامی می داریم و امیدواریم هنرمندان جوان رویکرد و سبک داود الرشیدی را الگوی فعالیت هنری خود قرار دهند.

خانی با اشاره به اینکه نمایشگاه پوستر آثار و عکس های شخصی داود رشیدی بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران است، تاکید کرد: استاد داود رشیدی آمد، دید و رفت و اکنون خاطرات روشنی از او داریم که هرگز نخواهد ماند. ذهن ما را رها کن ذهن ها

در بخش بعدی این مراسم، هنرمند سرشناس و همسر زنده‌یاد رشیدی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: همیشه خوشحالم و خوشحالم که به یاد داود رشیدی می‌گویم و ملاقات می‌کنم.

وی خطاب به ستاد برگزاری جشنواره «فیلم و تصویر با انرژی» خاطرنشان کرد: نام جشنواره انرژی است و اگر بخواهم به یکی از ویژگی های دیوید رشدی اشاره کنم فعال بودن داوود است. او هرگز ناامید نشد و در طول زندگی خود به همه ما امید داد. زحمت زیادی به او دادند اما ناامید نشد و با افتخار به کارش ادامه داد.

برومند تائید کرد: عشق داود الرشیدی تئاتر بود، اما مشکلاتی که به وجود آمد اجازه نداد روی عشقش تمرکز کند. خوشحالم آخرین کاری که مردم از داود الرشیدی دیدند یک اثر تئاتری بود.

وی سپس به بهرام شاه محمدلو، هنرمند سرشناس و دوست صمیمی داود رشیدی نیز اشاره کرد: می توان درباره رشیدی صحبت کرد و مقاله نوشت و تأثیر او را در لایه های مختلف تاریخ بررسی کرد. دیوید در تمام زمینه های هنری تأثیر بی نظیری داشت. او آثار برجسته ای در سینما، تئاتر و تلویزیون اجرا کرد و تأثیر شگرفی در صحنه هنری ایران داشت.

وی تاکید کرد: داوود الرشیدی بدون ریا در عرصه هنری به عنوان حامی هنر، گروه های هنری و کارنامه هنرمندان به ویژه در سینما نفوذ داشت. داوود دست بسیاری از افراد، افراد، گروه ها و جنبش های هنری را گرفت. دوران داود در انجمن بازیگران سینما اوج شکوفایی این انجمن بود. سینما و تئاتر مدیون دیوید است. معتقدم به موقع باید درباره شخصیت او و تأثیر او در فضای هنری، گرایش ها و نگرش های هنری تحقیق کرد.

مسعود فورتون از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با بیان اینکه صحبت درباره داود الرشیدی جسارت زیادی می خواهد، یادآور شد: این داود الرشیدی بود که با اجرای نمایش «در انتظار گودو» در سال 47 تئاتر مدرن را به جامعه هنری ما معرفی کرد. داود الرشیدی هرگز می میرد. آنقدر وفادار بود که برای همه داوود بود و برای ما آقای رشیدی که سالها در خدمتشان بود.

وی ادامه داد: زمانی که در تلویزیون حضور داشت و در برنامه های تلویزیونی کار می کرد، مرا می دید و باعث رشد من می شد. سالها بعد این افتخار را داشتم که الرشیدی به عنوان یک کارگردان در تئاتر الفان از راه دور به عنوان بازیگر جلوی دوربین رفت.

فروتن تاکید کرد که الرشیدی و برومند یک زوج هنری جذاب و زیبا بودند. سالها احترام داوود بیماری داوود را پذیرفت و او را تنها نگذاشت. تمام خانواده برومند از حضور الرشیدی متاثر شدند. افتخار می کنم آینه بازی داوود رشیدی هستم.

استیرا اسکندری بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون در بخش پایانی این مراسم گفت: نسل من سینما، تئاتر، ادبیات و اخلاق هنری را نزد الرشیدی و همرزمانش آموختند.

وی تصریح کرد: این شیوخ چه هجرت کردند و چه از دنیا رفتند، عظمت را با خود بردند. با رفتن رشیدی همه چیز کوچکتر شد و تحمل کم شد. من از آنها چیزهای زیادی یاد گرفتم و امیدوارم بازگردند و تاریخ هنر ایران را دوباره ورق بزنند.

اسکندری در ادامه با بیان اینکه لیلا رشیدی دختر داود الرشیدی نیز هنرمند بزرگی است، اظهار کرد: خاطرات زیادی با خانواده برومند و رشیدی داریم.

وی گفت: امیدوارم لیلا الرشیدی را در سرفراز روی صحنه ببینم. مدیران فرهنگی به هنر و فرهنگ اجازه تنفس می دهند. همه ما از نظر نژاد، ملیت، رنگ و تفکر متعلق به ایران هستیم.

این بازیگر پیشکسوت تاکید کرد: الرشیدی هیچ وقت برای ما غایب نشد زیرا تاریخ سینما و تئاتر ایران به او بستگی دارد.

در خاتمه این مراسم، کلیپی از داود الرشیدی، آثار و سخنان او در مقاطع مختلف زندگی وی پخش شد و همچنین کلیپی از احمد رضا احمدی که شعری در درگذشت داوود سروده و خواند. الرشیدی.

نخستین دوره جشنواره فیلم و تصویر با انرژی با هدف ترویج فرهنگ مصرف بهینه انرژی و آگاهی بخشی به اهمیت مصرف هوشمند برق و اثرات مثبت آن بر جامعه از 7 تا 9 مردادماه در تهران برگزار می شود. و محیط زیست

این جشنواره با حمایت کمپین «انرژی» و با شعار «ایران برای شما روشن است»، فرصتی بی نظیر را برای هنرمندان جوان فراهم می کند تا با ارائه آثار خود در دو بخش عکس و تصویر، به فرهنگ مصرف بهینه انرژی کمک کنند. فیلم های کوتاه و نشان دادن خلاقیت آنها به عموم مردم ارائه شود.

آثار ارسالی به این جشنواره توسط هیئت داوران متشکل از 10 نفر از هنرمندان برجسته حوزه عکاسی و سینما ارزیابی و به 10 اثر برگزیده جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد. این جشنواره سعی دارد زمینه رقابت سالم و کشف استعدادهای جوان در عرصه فیلمسازی و عکاسی را فراهم کند.

مهلت ارسال آثار به جشنواره «فیلم و تصویر نیرومند» از هشتم خرداد آغاز و تا 19 مرداد ماه ادامه دارد.

علاقه مندان می توانند آثار خود را به سایت این جشنواره به نشانی www. جشنواره باینرژی دیدن.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *