شهید آیت‌الله رئیسی هیچ‌گاه حاشیه را به متن ترجیح نداد و بر حل مسائل مردم تمرکز داشت

تبلیغات بنری


سرپرست رئیس جمهور گفت: یکی از مهمترین وظایف دولت مردمی، تمرکز بر وزارت نفت با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی است. از وزیر نفت گرفته تا سایر کارگران صنعت نفت کشور با اعتماد به نفس، دلسوزی، اعتماد، توسل و متخصصان داخلی بسیج شده اند تا کارهای بزرگی را در این صنعت انجام دهند.

یورنا – صبح امروز دوشنبه در ادامه برنامه افتتاح طرح ها و پروژه هایی که رئیس جمهور شهید تحت عنوان یادگار ابراهیم بر آن تاکید کرد، در مراسم افتتاحیه 17 پروژه بزرگ وزارت نفت، محمد مخبر اظهار داشت که امروز احساس می کنیم. پوچی رئیس جمهور شهید با تمام وجود: در ابتدای فعالیت دولت مردمی کشور شرایط در همه ابعاد بسیار سخت بود و در همه ابعاد با مشکل مواجه بودیم.

وی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید آیت‌الله رئیسی را نگاه گسترده ایشان به اداره کشور و پرهیز از ورود به مسائل حاشیه‌ای عنوان کرد و افزود: برخی دولت‌ها در گذشته به جای متن، به مسائل حاشیه‌ای پرداختند همچنان به همین منوال ادامه می‌دهد، اما رئیس‌جمهور شهید هرگز به حاشیه نرفت.

مخبر تصریح کرد: در چهار ماهه اول فعالیت دولت به دنبال این بودیم که به نقطه و سطحی از ثبات برسیم که بتوانیم برای آینده برنامه ریزی کنیم. ما در شرایطی کشور را تحویل گرفتیم که پولی برای پرداخت حقوق کارمندان دولت وجود نداشت و در حوزه های مختلف وضعیت به همین منوال بود.

وی با اشاره به اینکه دولت ها معمولا دوره اول خود را به انتقاد از دولت قبل می گذرانند، اما همه شاهد بودیم که در دولت آیت الله رئیسی کمترین انتقاد از ایشان و کل دولت نسبت به گذشته بوده است، گفت: هر چند که مشکل این بود و حرف‌های زیادی می‌توان زد، اما ترجیح یافتن راه‌حل برای مشکلات مردم بود و این نگاه گسترده از سوی رئیس‌جمهور شهید در همه ابعاد مدیریت دولتی دنبال شد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: شهید آیت الله رئیسی در همه ابعاد از جمله در عرصه دیپلماسی دید وسیعی داشت و دیدگاه ایشان معطوف به چند کشور نبود و منافع کشور را به روابط با این کشورها ربط نمی داد. وی با تلاش و تکیه بر احیای نگرش گسترده و تشخیص صحیح توانمندی های کشور در عرصه دیپلماسی، علاوه بر سازماندهی روابط با کشورهای منطقه، سطح تعامل با کشورهای دیگر مناطق جهان را نیز ارتقا بخشید. به این ترتیب سطح امنیت کشور نیز افزایش یافت

سرپرست رئیس جمهور افزود: دستاوردهای دولت مردمی در عرصه دیپلماسی دیگر باعث نمی شود که یکی دو کشور به دنبال شناخت جایگاه ایران باشند، بلکه بخش بزرگی از کشورها در کنار جمهوری اسلامی ایران هستند و این باعث شده است که استراتژی های سیاست خارجی کشور بسیار پیشرفت کرده است.

مخبر یکی از موضوعات مهمی که شهید آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت به آن پرداختند، تمرکز بر موضوع انرژی بود، گفت: اساسا انرژی یکی از ارکان اساسی هر فعالیت اقتصادی است و توسعه پایدار در هیچ کشوری بدون عرضه پایدار انرژی امکان پذیر نیست. انصافاً در این دولت کارهای زیادی در وزارت نفت انجام شد، زیرا از یک طرف برای فروش نفت و برگشت درآمدهای آن مشکل داشتیم و از طرف دیگر سرمایه گذاری های لازم در زمینه های مختلف انجام نشد. بخش‌های این صنعت بود و در تولید مشکل داشتیم.

وی با بیان اینکه علیرغم همه اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، اختلافات به طور کامل برطرف نشد، افزود: ایران رتبه دوم کشورهای دارای ذخایر گاز و رتبه سوم را در بین کشورهای صاحب ذخایر نفتی در جهان دارد، اما به دلیل کمبود با توجه به علاقه و سرمایه گذاری لازم، در تولید در بخش های مختلف صنعت نفت با مشکل مواجه شدیم. امروزه برخی از کشورهایی که ذخایر کمتر از ما دارند از درآمد بیش از 100 میلیارد دلار نفت و گاز برخوردار هستند، اما در ایران با وجود اقداماتی که برای افزایش ظرفیت تولید انجام شده، همچنان از عدم تعادل در تامین انرژی رنج می‌بریم.

این مخبر همچنین خاطرنشان کرد: امروز برای تولید گاز کافی در کشور با مشکل مواجه هستیم و اگر در گذشته کمبودی وجود نداشت، می‌توانستیم از این صنعت و املاک به عنوان یک مولفه جدی برای تعدیل معادلات دیپلماتیک در دنیا استفاده کنیم. او آن را قرار داد. وی بیان کرد: متأسفانه بی توجهی و عدم سرمایه گذاری کافی تنها مربوط به حوزه نفت و گاز نبوده و در صنعت پتروشیمی نیز سرمایه گذاری کافی صورت نگرفته است، بنابراین به جای فروش محصولات با بالاترین ارزش افزوده، همچنان مجبور به خام فروشی هستیم. .

سرپرست رئیس جمهور گفت: یکی از مهمترین وظایف در این دولت تمرکز بر وزارت نفت با بهره گیری از ظرفیت های داخلی بود. از خود وزیر نفت گرفته تا سایر کارگران صنعت نفت کشور، با اعتماد به نفس، دلسوزی، اعتماد، توسل و متخصصان داخلی بسیج شده اند تا کارهای بزرگی در این صنعت انجام دهند. حرکت سکوی مرحله یازدهم از میدان پارس جنوبی یک کار فنی مهندسی شگفت انگیز بود که با تکیه بر توانمندی های بومی انجام شد.

رئیس جمهور منتخب به محدودیت های شدید فروش نفت قبل از دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: امروز در این بخش فروش 300 هزار بشکه ای به بیش از 2 میلیون بشکه رسیده است و به جایی رسیده ایم که هیچ اقدامی از سوی این بخش انجام نشده است. غرب در مورد میزان فروش نفت ما تاثیری ندارد.

مخبر ادامه داد: ما هرگز منکر زحمات هیچ دولتی نشدیم اما دولت مردمی به ویژه در حوزه نفت به موفقیت های بزرگی دست یافت و توانست موانع فروش نفت را برطرف کند: وزارت نفت دولت مردمی است. با جذب سرمایه های داخلی و خارجی و بهره گیری از مهندسان و متخصصان کشور برای ساماندهی میادین نفتی متروکه اروپایی ها.

رئیس جمهور منتخب در ادامه تکمیل 155 پروژه تقریباً تکمیل شده نفتی در دولت مردمی، از دستاوردها و موفقیت های این وزارتخانه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با هدفمندی و برنامه ریزی دقیق و مدیریت جهادی یاد کرد. مهندس اوجی گفت: از جمله اهداف مهمی که در این وزارتخانه محقق شده است تامین منابع مالی آن نیز افزایش تولید نفت کشور به 4 میلیون بشکه است که به زودی محقق خواهد شد.

وی با اشاره به نقش دیپلماسی، تأثیرگذاری آن و ارتباط گسترده شهید آیت الله رئیسی در دسترسی کشور به منابع و درآمدهای نفتی، گفت: رئیس جمهور شهید در دیدارها و سفرهای خارجی خود 570 موضوع را با روسای دستگاه های مختلف مطرح کرد. کشورها، و از این منظر تعداد 350 موضوع به سطح تفاهم رسید و حدود 120 مورد از آنها را به قرارداد تبدیل کرد.

سرپرست رئیس جمهور با تاکید بر لزوم بهره مندی از ایده ها و نظرات مدیران وزارت نفت در حوزه اقتصادی کشور تصریح کرد: در طول 3 سال دولت مردم ثابت شده که مشکل اصلی منابع مالی نیست. اما این امر با استفاده از توانمندی های شایستگی، جوانان و نخبگان و همچنین مدیریت قوی برای حل بسیاری از مشکلات قابل انجام است.

مخبر، فضا دادن به نخبگان و بهره برداری از توانمندی های شرکت های دانش بنیان و دیگر کارهای بسیار خوب وزارت نفت در دولت مردمی را برشمرد و افزود: از جمله کارهای بسیار خوب آقای اوجی، بازکردن درب وزارتخانه است. نفت به شرکت های دانش بنیان برخلاف دوره های گذشته باید ادامه یابد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *