حکومتی به قدمت ۵۰۰ سال

تبلیغات بنری


نشست تخصصی شاهنامه پژوهی با موضوع خاندان فریدون برگزار شد.

یورنا- به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی بذرمهر الحکیم، در نشست شاهنامه پژوهی که شامگاه پنجشنبه 10 خردادماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی با موضوع تاریخ ایران در دوره فریدون برگزار شد. محمد رسولی (شاهنامه پژوه، نویسنده کتب شاهنامه پژوهی و معلم شاهنامه) از جمله نتایجی بود که در شاهنامه بیان کرد: اولاً باید توجه داشت که فریدون یک نفر نبود. اما چند نفر در این سلسله بودند. به همین دلیل است که در شاهنامه آمده است: «فریدون پانصد سال سلطنت کرد». زیرا خاندان فریدون پانصد سال بر ایران حکومت کردند.

این کارشناس شاهنامه افزود: فربودنیان بر اساس تاریخ و بر اساس بیان شاهنامه (که تحقیقات صحت و اصالت مفاد شاهنامه را ثابت کرده است) سومین سلسله پادشاهی های ایران هستند.
او کامل تر است; اولین سلسله پادشاهی ها توسط پشدادی ها و سپس توسط تخاکی ها که حدود هزار سال بر ایران حکومت کردند تشکیل شد. پس از آنان «فریدونیان» که پانصد ساله بودند آمدند.

رسولی گفت: در زمان فریدون کشورهای دیگری از جمله تورانیان پیدا شد. تورانیان گروهی از ایرانیان بودند که به تدریج در شرق و شمال شرق ایران حضور مستقلی پیدا کردند. اگرچه همیشه به کشور مادر، ایران وابسته بودند.

در ادامه این نشست سایر اساتید و صاحب نظران نیز به بیان مطالب پرداختند و شاهنامه پژوهان سوالات خود را مطرح کردند.

سلسله نشست های تخصصی شاهنامه پژوهی از دیرباز با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی هر ماه یک بار برگزار می شود و در هر جلسه بخشی از شاهنامه با رویکرد علمی و دانشگاهی در حضور تحلیل می شود. از کارشناسان و کارشناسان

در این نشست‌ها موضع جدیدی درباره شاهنامه ارائه می‌شود و بحث‌ها بر اساس کتاب «نگاهی نو به شاهنامه» نوشته محمد رسولی، ادامه می‌یابد.

همچنین در این نشست های ماهانه دانشجویان تاریخ و ادبیات و نیز شاهنامه پژوهان فرصت دارند تا پرسش های خود را از اساتید مطرح کنند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *