تابلو ایستگاه‌های مترو شاعرانه شد / ماجرای تغییر تابلو‌های اسم ایستگاه در مترو تهران

تبلیغات بنری


این روزها مسافران مترو تهران و حومه بنرهای جدیدی را می بینند که نام ایستگاه های مترو را با اشعاری از شاعران برجسته فارسی زبان تزیین می کند. این تغییر که در راستای ترویج فرهنگ و ادب فارسی در شهر زیرزمینی صورت گرفت با استقبال گسترده شهروندان مواجه شد.

یورنا- به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، بنرها و بیلبوردهای شهری با مضامین اشعار فارسی و معرفی شاعران و نویسندگان که در چند سال گذشته شاهد آن بوده ایم و توانسته ایم. به وضوح نشان می دهد که مدیریت شهری تهران برای شعر و ادبیات فارسی اهمیت زیادی قائل است و برای خلاقیت فرهنگی در این زمینه برنامه ریزی می کند.

این روزها علاوه بر تابلوهای تبلیغاتی در گوشه و کنار تهران، شاهد تغییر تابلوهای ایستگاه های مترو هستیم. تابلوهای اسم هر ایستگاه با شعری از یک شاعر پارسی گو تغییر کرده که کسانی که هر روز سوار مترو می شوند حتما آن را دیده اند. ایستگاه سعدی، رودکی، فردوسی، شادمان و ابن سینا اخیرا تغییر کرده و به جای یک نام شعری روی تخته سیاه نوشته شده و نام ایستگاه نیز در آن شعر آمده است.

مثلاً در ایستگاه فردوسی، تابلوی نام ایستگاه با این شعر همراه است: خوشا به حال کسی که «فردوسی» است/دوست وطن و مردمش.

جالب است بدانید ایده اولیه اجرای این طرح های خلاقانه از شوخی کاربران فضای مجازی گرفته شده است. تعدادی از کاربران فضای مجازی تابلوهای برخی از ایستگاه ها را به صورت گرافیکی تغییر داده و شعری برای آنها سروده اند که در فضای مجازی پخش شده است. مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی مترو تهران از این طرح های فرضی استقبال کرد و پس از مشورت با شاعران و استفاده از اسامی ایستگاه های مترو به عنوان راهنمای انتخاب یا سرودن شعر، پلاک نام تعدادی از شاعران را طراحی کرد. . طراحی ایستگاه های مترو نسبت به گذشته متفاوت بود که مورد استقبال مسافران نیز قرار گرفت.

سامانه‌های تبلیغات شهری یکی از مؤثرترین رسانه‌ها در شهرهای بزرگ به‌عنوان رسانه‌ای عمومی هستند که با میلیون‌ها نفر از ساکنان شهر ارتباط مستقیم و روزانه دارند. این رسانه ها اغلب به عنوان منبع درآمدزایی و توزیع تبلیغات تجاری در نظر گرفته می شوند. اما با تغییر نگاه و برنامه ریزی صحیح می توان آن را بستری برای انتقال پیام های فرهنگی و تاثیرگذار به جامعه تعریف کرد.

شهرداری تهران و به ویژه شرکت بهره برداری مترو تهران با طرح های مختلفی از جمله تغییر پلاک نام ایستگاه های مترو این رویکرد را انتخاب کرده است. این نوع ایده ها رویدادهای مهمی هستند که قابل تعمیم و اجرا در شهرهای دیگر ایران هستند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *