آمریکا و روسیه در شبه‌جزیره کره به دنبال چه هستند؟

تبلیغات بنری


شبه جزیره کره به دلیل تحولات اخیر و اقدامات تحریک آمیز آمریکا شاهد تشدید تنش است و برخی کارشناسان نسبت به این موضوع هشدار داده اند.

یورنا- شبه جزیره کره در روزها و هفته های اخیر شاهد تحولاتی بوده است و نگرانی ها از تبدیل شدن شبه جزیره به مرکز جنگ سرد جدید افزایش یافته است.

کره تایمز نوشت، یکی از این تحولات این است که پیونگ یانگ و مسکو در حال تلاش برای ارتقای روابط نظامی خود به سطح شبه اتحاد با یک معاهده کلیدی هستند که شامل ارائه کمک های دفاعی در صورت حمله به هر یک از کشورها می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه (31 ژوئن) در یک کنفرانس مطبوعاتی در ویتنام، علاوه بر تقویت جبهه ضد غربی خود گفت که اگر کره جنوبی تصمیم به ارسال سلاح به اوکراین بگیرد، اشتباه بزرگی است و مسکو نیز به همین شکل پاسخ خواهد داد. . این برای سئول دردناک است.

لوموند همچنین نوشت که افزایش تنش در شبه جزیره کره، تدابیری را که دو کشور در برابر خطر رویارویی ایجاد کرده اند از بین می برد.

این تنش ها تقریباً هر روز سهم خود را از حوادث به همراه دارد. به عنوان مثال، این منطقه روز یکشنبه 9 ژوئن (20 ژوئن) شاهد هجوم حدود 20 سرباز کره شمالی به منطقه غیرنظامی جداکننده دو کره بود و پس از تیراندازی توسط سربازان کره جنوبی به سرعت به سرزمین های خود بازگشتند.

در همان روز، کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، کره جنوبی را تهدید کرد که اگر فورا اقدامات خود علیه پیونگ یانگ را متوقف نکند، اقدامات تلافی جویانه جدیدی انجام خواهد داد.

CBS همچنین در اواسط ژوئن گزارش داد که کره جنوبی اقداماتی را برای تعلیق توافق نظامی با کره شمالی و از سرگیری فعالیت های نظامی در خط مقدم انجام داده است.

این سایت نوشت که کره شمالی فوراً پاسخی نداد، اما از سرگیری شلیک برون مرزی یا پخش تلویزیونی از طریق بلندگوهای مرزی از سوی کره جنوبی احتمالاً کره شمالی را وادار می کند تا گام های مشابه یا قوی تری در امتداد مرز رقیب به شدت مسلح خود بردارد.

نقض تشدید تنش توسط آمریکا

آمریکا نیز سهم عمده ای در افزایش تنش ها در این شبه جزیره دارد. ونششتاین در ماه‌های گذشته اقدامات تحریمی متعددی انجام داده است و این روند همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش ها، آمریکا در جدیدترین اقدام تحریک آمیز خود، روز شنبه یک ناو هواپیمابر هسته ای را برای مانور سه جانبه به کره جنوبی اعزام کرد.

ورود ناو یو اس اس تئودور روزولت به بوسان یک روز پس از احضار سفیر روسیه توسط کره جنوبی در اعتراض به توافق هفته جاری بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی صورت می گیرد.

در اقدامی دیگر، ایالات متحده اخیراً یک بمب افکن دوربرد B-1B را در اولین تمرین بمباران دقیق هدایت شونده با کره جنوبی در 7 سال گذشته بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآورد.

به گفته خبرگزاری نظامی، این رزمایش که به عنوان نمایش قدرت علیه کره شمالی تلقی می شود، در بحبوحه افزایش تنش ها بر سر پرتاب اخیر بالون های پر از زباله توسط کره شمالی به سمت کره جنوبی و سایر اقدامات انجام می شود.

سئول، توکیو و واشنگتن در ماه های اخیر به بهانه آزمایش های موشکی پیونگ یانگ، همکاری های نظامی خود را افزایش داده اند و اخیرا (اواخر سال 2014) سیستمی را برای تبادل اطلاعات لحظه ای درباره پرتاب موشک های کره شمالی فعال کرده اند.

آمریکا همچنین اوایل دسامبر گذشته زیردریایی هسته‌ای خود را به بندر بوسان در کره جنوبی فرستاد و مانورهای هوایی را با سئول و توکیو با مشارکت بمب‌افکن‌های استراتژیک انجام داد.

کره شمالی مشارکت بمب افکن های استراتژیک آمریکایی مانند بمب افکن های استراتژیک بی-52 در رزمایش های شبه جزیره کره را اقدامات تحریک آمیز عمدی واشنگتن علیه پیونگ یانگ توصیف کرد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *