در دولت من همه مردم باید از دولت زمین بگیرند

تبلیغات بنری


نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به همه خانواده ها کارت انرژی هوشمند داده می شود، گفت: در دولت من همه مردم باید از دولت زمین بگیرند.

یورنا- سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه روز شنبه 11 تیر 1403 حضور یافت.

مقدمه: در چهارمین شب از مرحله دوم مصاحبه خبری انتخابات با شما هستیم. شش شب اول نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه هفتم صحبت کردند و شب دوم و سه شبی که از کنار آن گذشتیم به سوالات مردم پاسخ دادند. در مدت 45 دقیقه ای که در مقابل کاندیداها سپری کردیم، سوالات مردم از هشت صبح تا دو بعد از ظهر از طریق سامانه پیامکی و پیام های باشگاه خبرنگاران جوان در فضای مجازی به دست ما می رسید. از طریق اطلاعیه های دریافت شده توسط ترجمه های شبکه الخبر و بخش های خبری شبکه الخبر.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی; کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: هفت هزار سال همزیستی عاشقانه و مهربانی کشوری قدرتمند و متمدن را به وجود آورد.

سوال: انتخابات چطور است؟ خوب است؟

قاضی زاده هاشمی: خدا را شکر جای حرف زدن نداریم جز صدا و سیما.

سوال: آیا سفر منطقه ای انجام داده اید؟

قاضی زاده هاشمی: یکی دو جای کوچک بود.

سوال: آیا این دوره را از دست داده اید؟

قاضی زاده هاشمی: بله، خیلی فشرده بود، چون برنامه ها خیلی سریع انجام می شد و تدارکاتی نداشت، انشالله برنامه های صدا و سیما یکی پس از دیگری پخش می شد و بر شما پوشیده نیست که وضعیت مالی ما زیاد نیست به دلیل این روش انجام کارها خوب است، و به همین دلیل است که ما برای صحبت با مردم به پلتفرم های رایگان در دسترسمان مراجعه می کنیم.

سوال: مطلبی از شما در اینترنت در مورد حضور زنان در عرصه اقتصادی منتشر شد که در آن اشاره کردید که حدود 85 درصد زنان در اقتصاد مشارکت ندارند و از شما می خواهند فضای جدیدی برای مشارکت زنان ایجاد کنید. در زمینه اقتصادی اقتصاد اگر در انتخابات پیروز شوید.

قاضی زاده هاشمی: بله، زنان بعد از انقلاب خیلی پیشرفت کرده اند، نرخ باسوادی به 93 درصد رسیده است و از طرفی میزان تحصیلات دانشگاهی از چهار و نیم درصد به 50 درصد رسیده است، در حالی که مشارکت اقتصادی آنها. 15 درصد است. البته در اینجا باید متذکر شوم که متاسفانه در شرایط جهانی خانه داری شغل محسوب نمی شود که کمی با فرهنگ ما متفاوت است.

سوال: آیا می خواهید این کار را انجام دهید؟

قاضی زاده هاشمی: نه، ابتدا باید خانه داری را به عنوان شغل ببینیم و حساب کنیم و از زنان خانه دار حمایت کنیم، سپس ظرفیت مشارکت اقتصادی فوق العاده ای برای زنان خود ایجاد کنیم.

سوال: آیا رابطه ای بین شما و دولت نهم و دهم وجود دارد؟

قاضی زاده هاشمی: من یکی از مدیران دولت نهم و دهم بودم بله، اکثر بچه هایی که الان در دولت شهید رئیسی مشغول به کار هستند، در دولت نهم و دهم امتحان گرفتند.

سوال: آیا مشاوران نخست وزیر نهم و دهم شما را همراهی می کنند؟

قاضی زاده هاشمی: بله با من هستند.

سؤال: آنچه می خوانم همان سؤالات مردم است و ممکن است در برخی از افعال و موضوعات و کلمات رابطه ای وجود نداشته باشد. با این حال، من باید پیام مردم را به طور کامل بخوانم. سوال اول این است؛ شما قول وام یک میلیاردی را برای ازدواج جوانان داده اید با توجه به نارضایتی بانک ها این وام چگونه بازپرداخت می شود؟

قاضی زاده هاشمی: متأسفانه در حال حاضر بین 11 تا 13 میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم که به راحتی نمی توانند ازدواج کنند، زیرا در بررسی های انجام شده در کشور بین 93 تا 95 درصد خواهان شروع ازدواج هستند. خانواده، همچنین در بین دختران و همچنین در بین پسران ما، بنابراین به این دلیل نیست که مردم تمایلی به ازدواج ندارند، اما این امکان پذیر نیست و وظیفه دولت است که امکانات این ازدواج را فراهم کند. خواسته آن رفع موانع است. از جمله موانع به عنوان مثال، تحصیلات طولانی است که به طور مفصل در مورد آن صحبت کردم و مسئله نهاد سربازی که متأسفانه مانع ازدواج، مسکن، کار و جهیزیه می شود و از جمله این موارد با توجه به اینکه طبقه متوسط ​​در ما وجود دارد. کشور پهناور است یا کسانی که به کمک نیاز دارند، مشکلاتی دارند. الان سه میلیون نفر داریم که مثلاً سرباز فراری هستند یا بچه های ما تحصیلشان را طولانی می کنند که سربازی نروند. کل این بسته باید حل شود. بسته تشویقی داریم. ما شاهد تمهیداتی با عنوان کارت خانواده جوان ایرانی بوده ایم که به هر زوج جوانی که ازدواج می کنند یک میلیارد تومان می دهیم.

سوال: هر نفر یک میلیارد تومان یا هر نفر یک میلیارد تومان؟

قاضی زاده هاشمی: به خانواده; ما یک میلیارد تومان می دهیم و آنها می توانند این میلیارد تومان را بگیرند، انتخاب با خودشان است. حالا وام ازدواج جداگانه می دهیم، وام مسکن جداگانه می دهیم، وام تجاری جداگانه می دهیم و این میلیارد تومان را به دولت جمهوری اسلامی، دولت مردم – دولت خانواده، ما، چون ما هستیم، می گوییم. حکومت خانواده، همه حرف های ما بر پایه ایجاد خانواده و تحت عنوان خانواده است. می توانید از آن برای ازدواج، خرید جهیزیه، کار یا خوداشتغالی یا انتقال موجودی خود به کارفرما، ایجاد کار برای جوانان این خانواده، پرداخت هزینه آن و یا برای مسکن استفاده کنید. اعم از ساخت، خرید یا سپرده گذاری مسکن. آنچه می گویند منبع نیست. نارضایتی بانک ها ناشی از این تسهیلات قرض الحسنه نیست. نارضایتی بانک ها ناشی از دو چیز است: یکی از آنها این است که سرمایه داران نه سهام خود را افزایش می دهند و نه سرمایه خود را افزایش می دهند، یعنی از پول مردم تسهیلات می دهند. نارضایتی بانک ها به دلیل تسهیلات تعلق گرفته در این حوزه است که ربطی به تسهیلات قرض الحسنه ندارد که برای جلوگیری از تورم، یعنی بسته تورمی خودمان، با اصلاح آن موافقت کردیم.

سوال: آیا این به این معناست که به سلامت او توجه می شود؟ شرایط آن موجود است.

قاضی زاده هاشمی: بله. الان 600-700 هزار ازدواج در سال داریم. ما تا یک میلیون و 700 هزار ازدواج داریم و اکنون منابع لازم برای اجرای این طرح را داریم.

سوال: آیا به گروه سنی کسانی که از این فرصت بهره مند می شوند فکر کرده اید؟

قاضی زاده هاشمی: خیر، محدودیت سنی ندارد، اما برای زوج های اولین بار.

سؤال: ازدواج اول; با این حال محدودیت سنی وجود ندارد؟

قاضی زاده هاشمی: خیر، البته اکثر افراد مجرد را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند.

سوال: شما در دولت سیزدهم رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بودید، شاید در بین خانواده های تحت پوشش بنیاد شهید، جوانان مجردی بودند که همان شرایطی را داشتند که شما توضیح دادید. آیا این کار را برای این جوانان انجام دادید، آیا آنجا بودید، آیا در صورت برنده شدن، کاری را که می خواهید با همه جوانان انجام دهید، تجربه کردید؟

قاضی زاده هاشمی: ما در آنجا اسناد قانونی مختلفی داشتیم، مثل کادو عروسی، مدت زیادی معوق بود و آن را پرداخت کردیم. مرکز عروسی ما…

سوال: چقدر بود؟

قاضی زاده هاشمی: هدیه عروسی ما حدود 20 میلیون تومان است که مبلغ زیادی است… اما کمک هزینه ازدواج ما دو برابر کمک هزینه ازدواج جاری و مشترک به دیگران بود. تقریباً می‌توان گفت که حداقل دو سال و نیم است که به لطف کمک‌هایی که از دولت و مجلس داشته‌ایم، برای این‌گونه کارها خط دفاعی نداشته‌ایم.

سوال: پس آیا چنین کارتی ایجاد کرده اید که بخواهید آن را جهانی کنید؟

قاضی زاده هاشمی: چون منابع آن در اختیار بانک مرکزی است.

سوال: نه، من در مورد منابع صحبت نمی کنم، منظورم تجربه عملی است.

قاضی زاده هاشمی: با بضاعتی که داشتیم کاری را که انجام دادیم انجام دادیم. اما آنچه من می گویم این است که شما باید رئیس جمهور شوید تا بتوانید این کار را انجام دهید، زیرا باید فردی باشد که بتواند بخشنامه های بانک مرکزی را بر این اساس تغییر دهد، اما با منابعی که در اختیار ما بود، در چارچوب حدودی که اقدامات لازم تا حدود مورد نظر موسسه انجام شد.

سئوال: با توجه به کسری بودجه و ضریب نقدینگی بالا، قول یک نرخ تورم را داده اید؟

قاضی زاده هاشمی: اولاً چون این قانون از برنامه هفتم است، باید یک نرخی باشد و راهکارهای آن. تورم تنها موضوعی است که همه اقتصاددانان دنیا برای آن راه حل پیدا کرده اند، یعنی هیچ چیزی کم ندارد، به استثنای ترکیه که وضعیتش فوق العاده وحشتناک است، در حالی که بقیه دارای تورم تک رقمی هستند. بنابراین راه حل ها و معلوم است که باید موتور تورم را متوقف کنیم که یکی از آنها تعدیل وضعیت بودجه دولت است. صرف نظر از بودجه و عملیات مالی دولت، اول اینکه کسری واقعی در بودجه دولت وجود ندارد و دوم اینکه باید سیستم بانکی را کنترل کنیم. هر دو مورد را باید از خود دولت شروع کنیم. ما الان یک سری تسهیلات اعتباری به بانک ها می دهیم. این برای آنها زیاد است، ما می آییم و قانون می کنیم. یعنی بانک مرکزی که اخیراً با قانون بانک مرکزی استقلال یافته است، بتواند با منابع خود بازی کند، آنها را مدیریت کند و در جای خود قرار دهد، از جمله ما به افراد ذیربط به ذینفعان تسهیلات می دهیم در ارتباط با سیستم بانکی باید مهار شود و بانک ها از تجارت خود حذف شوند. الان متاسفانه بانک های ما برای عینکشان تسهیلات می دهند. باید یک سیستم کنترل متمرکز وجود داشته باشد تا هیچکس نتواند آنطور که می خواهد این امکانات را دریافت کند. مقدار مشخصی از ریسک باید به سهامداران منتقل شود. الان در شرکت شهید که بانک دی تحت کنترل ماست، سرمایه را به عنوان سهامدار افزایش دادیم، یعنی تلاش کردیم کفایت سرمایه بانک را افزایش دهیم و بانکی را که در شرف انحلال بود از انحلال خارج کنیم. در نهایت، این یک موضوع انتظار است. تورم یا لنگر تورم اسمی که بیشتر بر اساس نرخ ارز و دلار است، باید آن را به ریال تبدیل کنیم. چگونه باید آن را انجام دهیم؟ باید با از بین بردن این ذهنیت مردم مبنی بر اینکه تغییرات نرخ ارز بر کالاها تأثیر می گذارد، ارزش ریال را از بین ببریم. مثلاً باید اجازه واردات خودرو، لوازم خانگی و امثال اینها را بدهیم تا جایی که قیمت های بازار را کنترل کند تا نرخ ارز روی قیمت اینها تأثیر نگذارد. البته بعد از مدتی مردم دیگر نسبت به نوسانات نرخ ارز حساس نخواهند بود.

سوال: مواردی که شما اشاره کردید باید در حوزه بانکی اتفاق بیفتد تا طبق برنامه شاهد نرخ تورم یکنواخت باشیم، در بانکی که زیر نظر بنیاد شهید بود، این اتفاقات افتاد در این بانک در چند سال گذشته یعنی برای خروج از موسسه و موارد دیگر همه این اتفاق افتاده است؟

قاضی زاده هاشمی: بله، اموالش را تحویل داده است البته پرونده های زیادی در دستگاه قضایی دارد که امیدواریم به زودی به آنها رسیدگی شود. دارایی های خود را واگذار کرد که علاوه بر آن بانک مرکزی نیز موفق شد رشد نقدینگی را به کمتر از 30 درصد برساند. بانک مرکزی ما در دوره شهید رئیسی هنوز کافی نیست و این کاهش باید بیشتر شود. چون نمی خواهیم رکود هم اتفاق بیفتد، یعنی این شیب بین نقدینگی و رشد اقتصادی باشد. باید رابطه موثری وجود داشته باشد، یعنی نقدینگی بتواند رشد اقتصادی را حمایت کند، یعنی به همان میزان تولید شود و با سیاست هایی که بانک مرکزی در پیش گرفته، در مسیر رشد اقتصادی اتفاق بیفتد.

سوال: تاثیر این اقدام و برنامه های شما در حین یا در انتهای برنامه قابل مشاهده است. آیا قابل توجه خواهد بود؟

قاضی زاده هاشمی: انتظار ما این است که با این کاری که از دو سال پیش در دولت شهید رئیسی شروع شد تا چهار سال آینده یعنی یک سال قبل از پایان برنامه هفتم فرصت داشته باشیم چون برنامه پنج ساله است. اگر تمدید نشود پنج سال می شود و انشاءالله یک سال هم می گذرد، نرخ تورم به شش تا هفت درصد می رسد.

سوال: در سال چهارم؟

قاضی زاده هاشمی: بله.

ادامه هید…

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *