استقرار ۱۲۰۰ موکب مردمی در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین

تبلیغات بنری


معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه حدود 14 کیلومتر از معابر شهری تهران برای اجرای برنامه جاماندگان اربعین پیش بینی شده است، گفت: بیش از 1200 موکب مردمی در این مسیر تدارک دیده شده است.

یورنا – به گزارش شهروند، حمیدرضا خونوی نماینده فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری در برنامه تهران 20 اظهار داشت: مراسم اربعین جاماندگان شهر تهران از حدود 14 سال پیش توسط جمعی از مردم آغاز شد. جوانان شهر تهران. مسجد تهران سر راه که همه ساله اجرا می شود. با گسترش این مراسم و تبدیل شدن به یک آیین شهری، نهادهایی مانند شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توانستند به زائران و موکب هایی که می خواستند در این مسیر خدمت کنند خدمات رسانی کنند.

وی با اشاره به اینکه این مراسم برای چهاردهمین سال برگزار می شود، گفت: مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین بعد از نماز صبح از میدان امام حسین(ع) با قرائت زیارت اربعین و دعای صبح آغاز می شود و از آنجا دسته های اول به سر می برند. به سمت حرم و حضرت عبدالعظیم به سمت شهر الری حرکت می کند.

وی با تاکید بر اینکه برای این برنامه حدود 14 کیلومتر از جاده های تهران در نظر گرفته شده است، گفت: بیش از 1200 موکب مردمی در این مسیر تدارک دیده شده است. موکب هایی که در آن خدماتی از جمله پذیرایی از زائران، عزاداران و برنامه های فرهنگی در نظر گرفته شده است. 200 موکب توسط خانواده ها و بیش از 120 موکب توسط خانواده های شهدا اداره می شود.

خونوی افزود: بیش از 100 موکب توسط نوجوانان و سایر موکب هایی که هیئت های مذهبی تهران در آن شرکت می کنند، برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در 3 جهت کلی در این مراسم حضور دارد، خاطرنشان کرد: خدماتی از جمله آماده سازی سازه و فضا، الزامات اجرای برنامه با سایر همکاران دستگاهی مانند نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و مسائل خدماتی که باید به موکب ها ارائه شود.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه کرد: خدماتی نیز در روز اربعین به عزاداران سرور و سالار شهیدان ارائه می شود که شامل یک قسمت فرهنگی و یک قسمت عمومی برای آماده سازی مکان برای برگزاری مراسم است. عزاداران به عنوان مثال موکبی به نام مکب البنین (سلام الله علیها) در مسیر قرار دارد که خدمات مادر و کودک را ارائه می دهد و بانوان می توانند با فرزندان خود در این مسیر حضور پیدا کنند.

وی افزود: خدمات رفاهی اجتماعی از جمله هماهنگی اتوبوس، مترو و تاکسی های شخصی برای این مسیر تدارک دیده شده تا زائران و عزاداران بتوانند به راحتی به مبادی که از آنجا حرکت کرده اند بازگردند.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به سه سال است که تمرکز مخاطبان شهرداری تهران در حوزه های فرهنگی بر مخاطبان نوجوان بوده است، گفت: ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سعی کرده ایم فضاهایی مانند فرهنگسراها و… وارد بحث هویت بخشیدن به نوجوانان و حرکت در این مسیر شویم. به طوری که نوجوانان در مسیر ورود به فضای فعالیت فرهنگی هستند و با مقابله با اقدامات فرهنگی می توانند هویت اجتماعی و فرهنگی خود را در مراکز فرهنگی بسازند.

وی ادامه داد: مجموعه ای از کارهایی که نوجوانان در این دو تا سه سال در کنار ما بودند و خوش درخشیدند شامل کارهای میدانی از جمله مراسم غدیر به طول 10 کیلومتر، تشییع اربعین و مواردی از این دست بود.

نایب رئیس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: در حال حاضر بیش از 100 موکب در جاده ها داریم که توسط نوجوانان اداره می شود و به مرحله ای رسیده ایم که همکاران کمتر در روند حوادث دخالت می کنند. و گرایش فرهنگی نوجوانان و نکته این است که انجام این تمرین را کاملا به عهده آنها می گذاریم.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران با حضور جمع کثیری از همکاران در عراق و مرزها و موکب ها در فضای اربعین موفق شد، گفت: فضای یکپارچه در تهران وجود دارد و فضای رسانه ای و حضور فرهنگی و چهره های هنری هماهنگ کننده است.

خونوی با تایید اینکه شعار امسال این مراسم «لشکر حسینی، لشکر قدس» است، تصریح کرد: در روزهای گذشته با حضور شهردار تهران و هیئت ها و مجامع مردمی جلسه ای برگزار کردیم. ما قطعا یک واژگونی مردمی خواهیم داشت.

وی در پایان با توجه به فلسطین و مردم مظلوم غزه خاطرنشان کرد: خود مردم در این زمینه تدارک دیده اند و شهرداری تهران نیز در حوزه کودک و نوجوان تمهیدات ویژه ای در این زمینه داشته است. و مظهر ظلم به مردم غزه و پرچم فلسطین خواهیم داشت.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *