لایحه اصلاح فرایند صدور پروانه به شورای شهر تهران می‌رود

تبلیغات بنری


معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه پیش نویس قانون اصلاح فرآیند صدور پروانه به شورای اسلامی شهر تهران ارسال می شود که یکی از مطالبات مستمر شورای اسلامی شهر تهران است، گفت: این موضوع مطرح و تصویب می شود و مدت صدور مجوز از 55 روز به 25 روز کاهش می یابد

یورنا – به گزارش شهروند؛ حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره بحث ساخت و ساز گفت: امروز کشور با متری ده میلیون تومان تا پنجاه میلیون تومان ساخته می شود. قیمت مواد با توجه به کیفیت آن متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور یک نهاد مسئول صدور پروانه و پروانه ساختمانی به نام شهرداری و یک نهاد سیاستگذاری به نام وزارت راه و شهرسازی، مجمع نمایندگان، دولت و شورای شهر وجود دارد. . آنها هم دخیل هستند، افزود: یک گروه سازنده هم داریم و چندین نهاد برون سپاری مانند نظام مهندسی سازه، دفاتر خدمات الکترونیک و شرکت شهربان و حرمبان وجود دارد و هر کدام باید به وظایف خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه تمام اتفاقاتی که کشور می گذرد نتوانست به اهداف ما در زمینه فناوری ساختمان، تغییر مصالح ساختمانی و افزایش کیفیت ساخت و ساز دست پیدا کند. مصالح ساختمانی باید با کد استاندارد مطابقت داشته باشد. در قسمت نظارت نیز بحث ها و جهت گیری های زیادی وجود دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه در بحث مسکن یک نکته مغفول مانده است، ادامه داد: لوازمی مانند تلویزیون گارانتی دارند اما ساختمان ها در کشور گارانتی ندارند. در صورتی که مسکن دارای ضمانت باشد سازنده خود را موظف به استفاده از بهترین مصالح و بهترین مهندس ناظر می داند و تمامی موارد اعم از محیط زیست و غیره را رعایت می کند.

صارمی ادامه داد: مسکن در ایران یک کالای خدماتی و سرمایه ای است و سرمایه آن بر کالای خدماتی غلبه دارد. برخی افراد به جای مسکن مردم به دنبال سود هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس در خصوص شهرداری تهران مطالعه ای انجام داد، افزود: در این بررسی به ساختمان هایی اشاره شد که 60 درصد از مسئولان اجرایی ذیصلاح در آن حضور ندارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وقتی مسکن به کالای سرمایه ای تبدیل می شود باید مبالغی را به ادارات مختلف از جمله آموزش و پرورش، بیمه، مترو و ناظر پرداخت کند، ادامه داد: این موضوع زمان ساخت و هزینه ساخت را افزایش می دهد. وقتی هزینه های نامعقول به مسکن وارد شود، کیفیت کاهش می یابد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به موضوع صدور مجوز گفت: در خصوص صدور مجوز از زمانی که مدیریت شهر را برعهده گرفتیم، مدت زمان صدور مجوز (از اقلام موجود در کارنامه و در در اختیار ما) 97 تا 55 روز برای ما به ارمغان آورده است.

وی ادامه داد: پروانه شهرسازی بین 24 ساعت تا 15 روز صادر می شود چرا که متغیرهای خارجی بر آن تاثیری ندارد. دو سال است که مجوز شهرسازی را صادر می کنیم. این موضوع مورد توجه شهروندان قرار گرفته و قابل رصد نیز می باشد. برخی از مسائل صدور مجوز مانند استعلام، کمیته ماده 12 و ماده 7 و کمیته نما در موضوع صدور مجوز وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه پیش نویس قانون اصلاح فرآیند صدور مجوز به شورای اسلامی شهر تهران ارسال می شود که یکی از مطالبات مستمر شورای اسلامی شهر تهران است، گفت: در صورت تصویب این موضوع، صدور مجوز انجام می شود دوره از 55 به 25 روز افزایش خواهد یافت.

صارمی با اشاره به اینکه امروز هر فردی در کشور مانند پزشک، دندانپزشک، بازاریاب و … می تواند بسازد، گفت: باید نهادی وجود داشته باشد که صلاحیت حرفه ای ساخت و ساز را به افراد بدهد. نظارت نیز تعریف آن است. این امر مستلزم تصویب مجلس است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *