چند اشکال اساسی طرح «نوماند»؛ از عدم فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه تا شیوه اجرا

تبلیغات بنری


یک گزارش

دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ارائه توضیحاتی در خصوص مشکلات اساسی طرح «نومند» خواستار اصلاح شیوه اجرای این طرح شدند.

یورنا- چندی پیش، سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران طرح پیشنهادی برای جمع آوری زباله برای همیشه راه اندازی کرد.

“نوماند” پروژه ای در حوزه مدیریت پسماند شهرداری تهران است که در سوم آذرماه سال گذشته اجرا شد. تهرانی ها می توانند با نصب ابر اپلیکیشن شهرزاد و مراجعه به بخش نومند درخواست تحویل و فروش پسماند خشک خود را ثبت و روز و ساعت بازدید ناوگان را برای دریافت پسماند بر اساس زمان بندی مورد نیاز اعلام کنند.

طرح «نومند» بسیار کاربردی و خوب به نظر می رسد و می تواند نقش مهمی در کاهش زباله پرتابی داشته باشد، اما متاسفانه این طرح در زمینه مشارکت مردمی و همراهی شهروندان تهرانی موفقیت چندانی کسب نکرده است.

لزوم بهره‌گیری از تمامی توانمندی‌های آموزش شهروندی برای طرح «نومند».

علیرضا نادعلی، سخنگوی رسمی و عضو کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از ضرورت فرهنگ سازی برای اجرای بهتر طرح «نومند» می گوید. مقدار وی بیان کرد: باید از همه توانمندی های آموزش شهروندی از جمله اداره کل آموزش شهروندی و همه ارکان مدیریت شهری با کمک رسانه ها برای اطلاع رسانی به مردم در خصوص طرح های جدید شهری از جمله طرح «نومند» استفاده شود. البته در بحث «نومند» در بیلبوردها و تبلیغات پیرامونی اقدامات خوبی انجام شده است، اما ادامه آن ضروری است.

از سوی دیگر برخی از افراد از جمله اعضای شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از این طرح معتقد بودند که دارای کاستی هایی از جمله نبود زیرساخت های لازم در حوزه فناوری، واگذاری مسئولیت انجام کار به این طرح است. پیمانکاران و وجود مشکلاتی در هنگام ورود به بخش نامزدها برای برنامه شهرزاده مشکلاتی وجود دارد که برای عملکرد بهتر باید برطرف شود و لازم است در اجرا، برنامه ریزی و سیاستگذاری این طرح بازنگری شود.

طرح «نومند» انتظارات را برآورده نکرد

سودیا نجفی در گفت و گو با مقدار وی در خصوص طرح این نامزد گفت: یکی از وظایف اساسی مدیریت شهری در قبال شهر و شهروندان جمع آوری زباله و پاکسازی آن است بنابراین جمع آوری زباله در سطح شهر مهم است و مدیریت شهری باید به آن توجه بیشتری داشته باشد این موضوع بر اساس گزارش شهروندان و بازدید از مناطق مختلف شهر، متاسفانه وضعیت جمع آوری زباله مناسب نیست و کمبودهایی در این زمینه وجود دارد.

وی با قدردانی از کارگران و نظافتچیان شهرداری ادامه داد: بسیاری از کارکنان و نظافتچیان زحمتکش شبانه روز در این زمینه فعالیت می کنند و از زحمات و خدمات آنها قدردانی می کنیم و آنچه مطرح می شود روش انجام این کار است که باعث می شود تفاوت عملکرد و این نیز توسط مدیران شهرداری برنامه ریزی و سیاست گذاری شده است، مدیران باید از تجربیات دوره های گذشته در این زمینه بهره مند شوند.

عضو کمیته بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران طرحی را با عنوان طرح پیشنهادی در دستور کار جمع آوری زباله ها قرار داده است، افزود: این طرح همچنین می تواند مافیا را از جامعه حذف کند. . چرخه جمع آوری زباله در پشت بام شهر به تفکیک زباله از مبدا کمک می کند اما متاسفانه این طرح مشکلاتی دارد که باعث شده انتظارات برآورده نشود.

یکی از اعضای هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از مهم ترین ایرادات این طرح نبود زیرساخت های لازم در حوزه فناوری است که متأسفانه علیرغم تذکرات متعدد اعضای شورای اسلامی شهر رخ می دهد. شهر به این منظور. جناب الفوعه بسیاری از مشکلات مجتمع های شهرداری از ناحیه الفوعه است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد شهروندان که یکی از دلایل شکست این طرح است.

النجیفی تاکید کرد: طرح کاندیدا و طرح های مشابه ممکن است در طول زمان در بین شهروندان ترویج و مورد استفاده قرار گیرد اما آنچه مشخص است این است که ناکامی کاندیدا بر اساس برنامه ریزی بوده و باید اجرا، برنامه ریزی و سیاسی شود و این طرح باید مورد بازنگری قرار گیرد تا اینکه که با شناسایی مشکل و رفع آن می توان اقدامات موثرتری در خصوص جمع آوری زباله انجام داد.

نحوه اجرای طرح نومند باید توسط شهرداری اصلاح شود

ناصر امانی نیز در گفت و گو با مقدار وی در خصوص طرح «نومند» گفت: یکی از مشکلات اساسی در این طرح این است که مسئولیت اجرای کار به پیمانکاران شهرداری تهران واگذار شده است و طبیعی است که پیمانکاران بیشتر به فکر سود خود هستند. .

وی ضمن اشاره به اینکه ورود به بخش نامزدها در برنامه شهرزاده با مشکلاتی همراه است، ادامه داد: کامیون های این طرح به موقع نمی رسند و یا مبلغ مورد نیاز به موقع پرداخت نمی شود.

یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه پرداخت ریالی پسماند خشک به مردم هنوز فعال و به صورت سیستمی پخش نشده است، ادامه داد: تا زمانی که مشکلات این طرح حل نشود، رفع شده است. فراگیر نخواهد شد و ما زباله گردهای شهر شاهد آن خواهیم بود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ما در شورای اسلامی شهر تهران به حضور زباله گردها در شهر تهران اعتراض داریم و با ساماندهی جمع آوری پسماند در سطح شهر کاملا موافق هستیم اما نحوه اجرای این کار باید به گونه ای باشد. توسط شهرداری اصلاح شده است.

امیدواریم شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند با رفع مشکلات طرح «نومند» و اصلاح شیوه اجرای این طرح کمک شایانی به کاهش زباله و بهبود شیوه جمع‌آوری زباله در شهر تهران کنند. پروژه

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *