بررسی کودتای ۲۸ مرداد در رادیو گفتگو 

تبلیغات بنری


رادیو هوا برنامه هایی را از رادیو پخش می کند که رویدادهای کودتای 28 مرداد 1392 را تا به امروز پوشش می دهد.

یورنا – بیش از 70 سال از کودتای ننگین 28 مرداد 1332 می گذرد، روزی که خیابان های تهران صحنه کشتارهای حامیان شاه و برهم زدن امنیت عمومی شد. بعد از چند ساعت برنامه های رادیو قطع شد. یک نفر پشت تریبون ایستاد و گفت: سلام اینجا تهران است، جناب آقای نخست وزیر! مردم شهرهای ایران هوشیار و هوشیار باشید.

آن روزها مثل الان نبود که ارتباطات جمعی بتواند در عرض چند دقیقه حقایق اتفاق افتاده در شهر را به گوش و چشم همه برساند. رادیو تنها وسیله خبر بود و مردم شهرستان ها صحبت های نماینده مجلس درباره فرار مصدق و قطعه قطعه شدن شهید فاطمی را پذیرفتند.

رادیو گفتگو به عنوان یک رسانه نخبه، فرصتی را برای پژوهشگران، مورخان و عموم مردم فراهم کرده است تا به بررسی ابعاد مختلف این رویداد و بررسی بحران های ایجاد شده توسط قدرت های غربی از 28 آگوست 2018 تاکنون با تولید برنامه های گفتگوی تخصصی برنامه های کارگردانی شده

برای آشنایی بیشتر با جدول پخش شبکه رادیویی الحوار، با رضا کچ زاده مدیر این شبکه رادیویی گفت و گو کرده ایم. کوچ زاده در ابتدا گفت: ایالات متحده آمریکا تحت تأثیر دکترین مونرو در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم حضور جهانی نداشت. اما پس از جنگ جهانی دوم حضور خود را در جهان و ایران آغاز کرد. اولین فعالیت این دولت در ایران، اشغال کشور در شهریور 1320 و جایگزینی پسر پهلوی به جای پدر بود و پس از آن با حضور در کنفرانس سه جانبه در تهران، پیش نویس تقسیم کشوری را تنظیم کردند. جهان پس از جنگ از این رو برخی از سیاستمداران در ایران با تکیه بر قدرت آمریکا برای ایجاد نوعی موازنه منفی سعی در ایجاد تعادل در سیاست خارجی داشتند.

مدیر رادیو گفتگو با بیان اینکه این موضوعات محور اصلی برنامه های این شبکه به مناسبت سالگرد کودتای 28 مرداد است، ادامه داد: از جمله این موضع گیری ها، اعتماد محمد مصدق به آمریکایی ها به دولت ملی است که در نهایت حکومت را سرنگون کرد. با کودتا. اعتماد پهلوی دوم به آمریکا او را بر آن داشت تا در مقابل ملت خود بایستد که سرانجام پس از آوارگی آمریکا و عقب ماندگی او در جهان، او را نپذیرفتند. جلوه دیگر این اطمینان بعد از انقلاب بود که برخی جریانات سیاسی مرتکب جنایت شدند. در نهایت پیام ایران به آمریکا توسط بوش پسر با اعلام محور شرارت و اطمینان از امضای توافق هسته ای توسط جان کری پاسخ داده شد اما فشار حداکثری ترامپ ناکام ماند. بنابراین اعتماد برخی از جریانات سیاسی در آمریکا که 80 سال به طول انجامید چیزی جز خسران سیاسی و استراتژیک نبود.

وی افزود: از جمله مهم ترین نکاتی که باید در اقدامات امروز رسانه ها مورد توجه قرار گیرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد: رسانه ها با تبیین حقایق واقعی تاریخ می توانند راه را به مردم نشان دهند و برنامه های تخصصی آن به انواع آن می پردازد. جنبه های کودتای 28 مرداد این شبکه رادیویی 14 مستند رادیویی با محتوای مرتبط با کودتای 28 مرداد، مستندهایی چون رویای قدرت سوم، گزارش کودتا، کفش وارونه، تاریخ معاصر و روز کودتا را پخش می کند. کودتا، سفارت کودتا، پیکاپ پیکاپ و… از جمله برنامه هایی هستند که با تمرکز بر ابعاد مختلف دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی ایران تهیه شده است.

مدیر رادیو گفتگو با بیان اینکه یکی از کینه های مهم و تاریخی ملت ایران، نفرت 70 ساله آمریکا در دخالت در امور داخلی کشور و مخالفت با استقلال ملی ایرانیان است، گفت: ظهور اینها. اقدامات با سرنگونی دولت ملی مصدق در سال 1332 آغاز شد. اوج مداخله را باید با همراهی صدام در جنگ تحمیلی و تحریم های سخت دانست که موج نفرت نسبت به ایرانیان را به شدت تشدید کرد. حمایت از جریانات تروریستی و تجزیه طلب، فشارها و تحریم های بین المللی کنونی، پناه دادن به منافقین و حمایت همه جانبه از جنایات رژیم صهیونیستی از جمله موارد شنیع رفتار آمریکاست.

وی ادامه داد: دشمنی بی‌پایان آمریکا با ملت ایران دیوار بی‌اعتمادی ایجاد کرده است که به دلیل تداوم سیاست‌های این کشور و عمق نفرت نسبت به ایرانیان، این روند بر موضع ملت ایران در قبال ایرانیان سایه سنگینی انداخته است. مردم غرب و آمریکا. برنامه گفت و گوی سیاسی در میزگرد تخصصی خود با حضور صاحب نظران و صاحب نظران عرصه سیاست و در تحلیل این موضوع به این سوال پاسخ می دهد که دلیل دشمنی آمریکا با مردم ایران چیست و چرا نفت ایران بیشتر و بیشتر شده است. بیشتر از ایالات متحده؟ . برنامه گفت و گوی سیاسی هر روز شنبه تا چهارشنبه ساعت 17:30 پخش می شود.

کوچ زاده تصریح کرد: برنامه تخصصی امواج ارواح که با هدف بررسی رفتار رسانه های بیگانه تولید می شود، با نمونه هایی از رفتار دشمن در قالب رسانه به این سوال محوری پاسخ می دهد. رسانه های خارجی چگونه تاریخ را برای مخاطبان خود تغییر می دهند؟ . این برنامه امروز ساعت 16:00 پخش می شود.

وی همچنین به مجلات خبری تحلیلی این شبکه اشاره کرد و گفت: برنامه ها; صبح و گفتگو، رویداد و آفلاین به ترتیب در ساعت های 8 صبح، 12 بعدازظهر و 19 بعدازظهر با موضوعاتی مانند کودتای 28 مرداد، ثمره چینی یک سال جنگ نرم استعماری و ادعای رسمی که نقش سیا در هدایت کودتای 28 مرداد پخش می شود. دارد میوه می دهد

باید گفت؛ علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از برنامه ها و جدول پخش این شبکه رادیویی به سایت گفتگوی رادیو به نشانی http://radiogoftogoo.ir/ علاوه بر موج اف ام باند 103.5 مگاهرتز، این شبکه رادیویی حضور داشته باشند. در اپلیکیشن Listen to Iransada در گوشی هایشان قابل حمل.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *