ابلاغ دستورالعمل «طراحی و ساماندهی جداره و نما‌های ساختمانی بازار حضرتی»

تبلیغات بنری


دستورالعمل «طراحی و ساماندهی دیوار و نمای تابلوهای بازار حضرت» از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ابلاغ شد.

یورنا – به گزارش یک ماهه، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: اهمیت بازار بزرگ تهران از جنبه ها و ابعاد مختلف بر هیچکس پوشیده نیست، اما شایان ذکر است که این محله ارزشمند دستاوردهایی داشته است. با گذشت سالها، شهر نقش و جایگاه واقعی خود را در شهر از دست داده است.

حمید سلیمی با بیان اینکه مرمت و حفاظت از الگوی معماری خطوط اصلی این محله نیازمند نگاهی دقیق و نگرش همه جانبه به بافت تاریخی بازار و ویژگی های آن است، ادامه داد: با توجه به این اهمیت دستورالعمل «طراحی و ساماندهی» دیوارها و نماهای ساختمان های نقاشی» واقع در بازار حضرتی «به عنوان یکی از چهارده خیابان اصلی» توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران آماده و اعلام شد.

از اقدامات و مداخلات نادرست مغایر با مدل اصلی بازار جلوگیری می کند، با چیدمان و هماهنگی نماها با الگوی معماری بافت، کیفیت فضاهای عمومی را افزایش می دهد و همچنین نظارت بر مداخلات مربوطه به عنوان سند راهنما و استانداردهای اقدامات مالکان، طراحان و اعضای کمیته منظر منطقه 12 شهر تهران به عنوان یکی از اهداف بخشنامه: طراحی و ساماندهی نماها و نماهای ساختمان برای تابلوهای موجود در سوق حضرتی عنوان شده است.

سلیمی تصریح کرد: در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران ماموریتی برای محدوده بازار مشخص نشده بود و این موضوع با رویکرد «تثبیت وضع موجود» این محدوده را تحت نفوذ و رانت قرار داد. وی ادامه داد: به حدی که شاهد صدور احکام قضایی، تخریب بناهای ارزشمند با حذف آنها از فهرست آثار ملی و در حال ساخت هستیم و در نهایت بازار با هجوم روان شدن و ساخت دالان های کوچک و بزرگ از هر طرف مواجه است. گوشه ای از این مساحت 112 هکتاری.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی الزام دستگاه های مدیریتی به تهیه طرح تفصیلی ویژه این حوزه از سوی نهادهای بالادستی، اولین گام برای بازگرداندن بازار به اداره حفاظت و توسعه حقوقی و برنامه ریزی شده بود و این طرح هنوز انجام نشده است. اجرا شده و مراحل نهایی تصویب را پشت سر گذاشته است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در حفاظت و نگهداری از بافت اصلی بازار وجود دارد و در مقیاس طرح تفصیلی قرار نگرفت، هدایت و نظارت بر روند نوسازی و ساخت و ساز است. بر اساس بافت و ارزش های معماری و بافت منحصر به فرد بازار. در گذشته، کمیته نام کم و بیش مسئولیت چنین کاری را بر عهده داشت، اما نمی توانست منبعی برای ملاحظات خاص بازار باشد. لذا ضرورت تهیه سند و آیین نامه در سطح بین طرح تفصیلی و نقشه معماری یا نما (پیوست پرونده عمران شهری/مرمت املاک) مورد توجه قرار گرفت و در این راستا ضوابط و الگوی این ساختمان در بازار حضرتی به عنوان یکی از خطوط اصلی بازار توسط اداره کل معماری و بنای وابسته به کارگزاری شهرسازی و معماری تأسیس شد.

وی افزود: این دستورالعمل به عنوان گام اولیه و به عنوان راهنمای آزمایشی در راستای حفاظت، هماهنگی، تداوم و انسجام بصری نماهای محورهای اصلی و استخوان بندی بازار تهران تهیه و ابلاغ شد و دستورالعمل تدوین دستورالعمل دیوارها، لبه، سقف و کف بازارهای مرکزی تهران از جمله بازار سلطانی، بازار بن حرمین، بازار آهنگران، بازار نجار، بازار چهل تن، بازار مسگرها، طراحی شده است. و بازارچهار سوق.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *