بهزاد خلج در ماندگاری «آقای قاضی» سهم به‌سزایی داشت

تبلیغات بنری


گفتگو

معاون نویسندگی مجموعه «آقای قاضی شعبه 121» خواستار همکاری و مشورت تیم قضایی در تولید اولین اثر تخصصی حقوقی در ایران به عنوان نقشه راه مناسب برای برخورد با رشته های تخصصی بهزاد خلج شد کار استادانه در اجرای نقش قاضی دلیل ماندگاری این سریال است.

حسین برکتی، معاون نویسندگان سریال «آقای قاضی شعبه 121» در گفت و گو با این خبرگزاری مقدار وی در خصوص روند نگارش این اثر گفت: تمامی قسمت های این سریال از روی پرونده های واقعی اقتباس شده است. بر همین اساس، این گروه از نویسندگان با همکاری قوه قضائیه در بسیاری از محاکم حقوقی و کیفری، اطفال و خانواده و غیره حاضر شدند. با ارجاع پرونده های چند شاکی در جزئیات حقوقی و قضایی مهارت پیدا کرده است. در این مرحله بیش از 300 پرونده بررسی شد که از این تعداد به 120 پرونده رسیدیم. در مرحله بعد، طراحی دراماتیک هر مورد مورد بحث قرار گرفت. در این مرحله مشاوران قوه قضائیه به ویژه مهدی رنگاری احکام قضایی متناسب با ماجرا را مطرح کردند و در صورت مغایرت گفت وگوهای تخصصی قاضی با واقعیت، اصطلاحات تخصصی را اعلام کردند. با توجه به حساسیت موضوع قضایی، دقت در استفاده از اصطلاحات و احکام قضایی در هر جمله گنجانده شده است و گفت و گوها و توصیفات معقولی را ایجاد می کند. مجموع تحقیقات و مشاوره ها به گفته نویسندگان این مجموعه نقش موثری در تصویر و توصیف واقعی قاضی و مراجعین داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که چه مسیری را طی کردید تا به یک حکم واحد برسید، گفت: گاهی اوقات مشخص می شود که قضات از یک قانون برداشت های متفاوتی دارند و بر اساس آن احکام متفاوتی صادر می کنند، اما در این سریال تلاش می کنیم تا حکم واحد را اعلام کنیم؟ احکامی که با نظر قضات از حداکثر اتفاق نظر برخوردار است.

رمان هاآقای قاضیدر دادگاه عادلانه است

برکتی با اشاره به اینکه 20 نفر از بهترین نویسندگان کشور در این مجموعه با وی همکاری داشته اند، درباره اولویت در انتخاب پرونده ها گفت: به دو دسته از موارد بیشتر توجه کردیم. اولاً پرونده های چند شاکی که نشان داد این موضوع جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد و ثانیاً مواردی که به دلیل عدم آگاهی و عدم آموزش آسیب های جبران ناپذیری به فرد و جامعه وارد کرده است. همانطور که در فصل دوم رمان «آقای قاضی» اشاره شد، مسائل امنیتی و کلیات مفاسد اقتصادی و اداری در دستور کار تیم کتاب قرار دارد.

وی افزود: آموزش احکام قضایی بر اساس قانون، رسیدگی به مشکلات مردم از هر قشری اعم از شهری و روستایی با اختلافات قومیتی و مذهبی و توجه به مسائل روز از مهمترین موارد بود. اهداف نوشتن و انتشار تهیه شده توسط گروه آقای قاضی شعبه 121. در همین راستا گروه سازنده بر عادلانه بودن روایت و بیان سخنان طرفین قضیه تاکید کردند.

آقای قاضی تصویر قاضی فاضل را در ذهن مردم ایجاد کرد / آموزش قانون مانع از جرم می شود

«آقای قاضی» چهره یک قاضی فاضل و مردمی را خلق کرد

برکاتی «آقای قاضی» در این گروه را نماینده عقل و درایت در جامعه امروزی عنوان کرد و تاکید کرد: این گروه تلاش کردند تا دادگاه و قاضی ایده آل را نشان دهند. دادگاهی که در آن بر حفظ کرامت انسانی تاکید می شود و هم شاکی و هم شاکی می توانند در یک مکان و بدون ترس نزد قاضی منصف اقامه دعوی کنند و مطمئن باشند که با آنها منصفانه و مطابق قانون رفتار خواهد شد.

وی بر نقش آفرینی هنرمندان به عنوان الگو برای مردم تاکید کرد و افزود: سریال «آقای قاضی» چهره قاضی فاضل و مردمی را برای مردم ایجاد کرد. چیزی که ما تا امروز در حوزه قضایی نداشتیم. تاکید می کنم هنرمندان سطحی از تصاویر را در عرصه های مختلف به جامعه منتقل کنند تا مردم به آنها نگاه کنند، از آنها الگوبرداری کنند و به سمت رسیدن به آن حرکت کنند. در اینجا باید از بهزاد خلج به عنوان بازیگر نقش قاضی یاد کرد که به راستی نقش مهمی در ظهور و ماندگاری او در اذهان عمومی داشت.

این فیلمنامه نویس انعکاس مسائل حقوقی که معرف مشکلات روزمره مردم است را مهم دانست و توضیح داد: قضاتی که در زمان انجام تحقیق با آنها در ارتباط بودیم تأیید کردند که هر چه میزان اطلاعات حقوقی جامعه بیشتر باشد، قضات بیشتری خواهند داشت. . پرونده های کمتری به دادگاه ارسال می شود. افزایش اطلاعات حقوقی مردم باعث می شود بسیاری از اختلافات که امروزه به عنوان پرونده به دادگاه ها می رسد، یا در همان محل شکل نگیرد یا حل شود.

سریال آقای قاضی ساده و منظم است

برکتی بیان کرد: ارائه و نمایش عواقب فعالیت های غیرقانونی که برخی افراد از روی ناآگاهی انجام می دهند می تواند زمینه ساز پیشگیری از وقوع جرم در جامعه باشد.

این نویسنده سریال «آقای قاضی» را سریالی آسان و ممتنع توصیف کرد و تاکید کرد: «آقای قاضی» اولین و تاثیرگذارترین سریال تخصصی قضایی ایران است. اگرچه در محیطی محدود و تعداد شخصیت های محدود تولید شد، اما داستان های جذاب و واقع گرایانه اش باعث می شد تا مخاطب لحظه به لحظه سریال را دنبال کند. سریال آقای قاضی علیرغم ظاهر ساده اش دقت بالایی در روایت و کارگردانی دارد که علیرغم تلاش برخی فیلمسازان برای خلق آثاری مشابه آن، در عمل موفق نشده اند.

وی تاکید کرد: بدون هدایت صحیح و مناسب سجاد ماهرگان به عنوان کارگردان، قطعا داستان های این گروه برای مخاطب ناراحت کننده یا خسته کننده بود.

برکتی به سختی کار در حوزه های تخصصی مانند قوه قضائیه اشاره کرد و تصریح کرد: نمایشنامه نویسی در مورد پرونده های قضایی بسیار سخت و پر چالش است، زیرا نویسنده باید بر چالش های نمایشنامه نویسی فائق آمده و بتواند معنای داستان را بیان کند. قوانین ، با در نظر گرفتن محدودیت ها و محدودیت های اعمال قاضی، داستان خود را بیان می کند و در عین حال جذاب است.

جامعه نیازمند آموزش در قوه قضائیه است

این نویسنده، واکنش های مخاطبان را در چند هفته ای که از پخش سریال جدید می گذرد، بسیار خوب و غافلگیرکننده ارزیابی کرد و گفت: این واکنش ها تنها محدود به فضای مجازی و گروه های رسانه ای نیست مکان ها، بارها و بارها تاثیر این ها را دریافت کردم… سریال بر انتخاب ها و تصمیم های جدید آنها در زندگی تمرکز دارد.

وی واکنش های میدانی به سریال آقای قاضی شعبه 121 در انجمن بیان کرد و گفت: به مشاهدات یا پیام هایی که برخورد کردم بسیار علاقه مند بودم. بسیاری از آنها با جمله «من از این قانون خبر نداشتم» یا «آیا فلان قانون وجود دارد» یا «نمی دانستم فلان قانون است» شروع کردند و این نشان دهنده میزان نیاز جامعه به آموزش است این رشته

سوء استفاده از عدالت، امید مردم به شناخت حقیقت را از بین می برد

معاون نویسندگان آقای قاضی با اذعان به اینکه این سریال تلاشی برای ترویج عدالت واقعی بوده است، افزود: در تمام قسمت های این مجموعه سعی کردیم روح عدالت و عدالت واقعی را در جامعه گسترش دهیم. گروه تولید این اهمیت را با بیان داستان هایی که در آن حقیقت خدمت شده و عدالت واقعی محقق شده است، به تصویر کشیده است.

برکت بر لزوم ایستادگی در مقابل سوء استفاده از مفهوم عدالت خواهی تاکید کرد و گفت: مفهوم عدالت خواهی که می تواند موجب اصلاح و رشد جامعه شود، گاهی ممکن است مورد سوء استفاده و یا سوء تفاهم برخی قرار گیرد و در نتیجه نتواند. اصلاح شود. آسیب ها در جامعه ایجاد می شود. درک نادرست از عدالت خواهی، امید مردم به شناخت حقیقت را از بین می برد. در سریال آقای قاضی سعی کردیم با تفکیک مفهوم عدالت سطحی از عدالت واقعی، تصویر دقیق تری از این مفهوم را به جامعه نشان دهیم.

آقای قاضی تصویر قاضی فاضل را در ذهن مردم ایجاد کرد / آموزش قانون مانع از جرم می شود

وی ادامه داد: به عنوان مثال در اپیزودی که یک استاد دانشگاه از دانشجوی خود به دلیل نشر اکاذیب در گروه مجازی شکایت می کند، دادگاه پس از بررسی همه ادله، دانشجو را محکوم می کند. در این قسمت آحاد جامعه می توانند از مسئولان، مدیران و هرکسی که وظیفه دارند مطالبه کنند و پاسخگوی عملکردشان باشند، اما اگر این موضوع بدون رعایت حریم خصوصی، نبود مستندات کافی و به سادگی انجام شود. اگر مبتنی بر مصالح مادی باشد، شفاف سازی و درخواست عدالت نیست، نه تنها سوء استفاده از مفهوم والای عدالت خواهی است که باید با آن برخورد شود.

این نویسنده بیان کرد: در این داستان دانش آموز فکر می کند که مورد ظلم قرار گرفته است، اما آن را ناقص کشف کرده و بدون اطلاع از ابعاد ظلم، به سرعت آن را اعلام کرده و بیش از عقلانیت و مدرک بر احساسات خود تکیه کرده است. در عدالت به مطلق بودن علم نیاز داریم نه نسبی بودن معرفت که بر اساس آن قضاوت کنیم و بلافاصله در فضای عمومی منتشر کنیم. در اصل، عدالت به معنای ایستادن در میانه افراط و تفریط است. اگر عدالت خواهی در مسیر اصلی خود دنبال نشود و به دنبال جریحه دار کردن احساسات عمومی باشد، نمی توان آن را عدالت خواهی واقعی توصیف کرد.

برکتی گفت: سریال آقای قاضی با بیان چالش ها و مشکلات عمومی و ارائه راهکارهای قانونی، امکان افشای ایرادات و نواقص قانونی را ایجاد کرد و نهادهای قانونگذاری را برای رفع این خلأها مسئول دانست.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *