تهران، شهری بدون کتابخانه مرکزی/ آموزش و پرورش همکاری لازم برای اجرای سند خواندن را در دستور کار قرار نداده است

تبلیغات بنری


دبیرکل سازمان کتابخانه‌های عمومی کشور نبود کتابخانه مرکزی شهری برای تهران را خلأ بزرگ و عدم همکاری برخی سازمان‌ها و نهادها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد برای اجرای سند کتابخوانی دانست. . نیاز به پیگیری دارد.

یورنا- نشست رسانه ای دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور مهدی رمضانی برگزار شد و به موضوع فعالیت و برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور پرداخت.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این جلسه با اشاره به عملکرد این نهاد در 23 ماه گذشته گفت: این نهاد تلاش کرده است تا در راستای توسعه کتابخانه گام های موثری بردارد. کتابخانه و کلاس درس برخی از آئین نامه های اجرایی را بررسی و اجرا کرده است و این امر در زمینه زیرساخت قوی تر بود.

وی به آمار عضویت مردم در کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و گفت: طی سال‌های 1400 تا 1403 هجری قمری تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی از 755 هزار عضو به 2 میلیون و 700 هزار نفر افزایش یافته است. تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی به حدود 50 میلیون جلد کتاب و تعداد کتابخانه های عمومی به 2 میلیون و 772 کتابخانه رسید و حدود 137 اتاق مطالعه در اختیار عموم قرار گرفت. در این مدت نهاد کتابخانه ها برای تحقق شعار دولت مبنی بر برقراری «عدالت فرهنگی» همه جانبه تلاش کرد و در این زمینه گام های بلندی برداشت.

رمضانی مقوله تامین معیشت کتابداران را یکی از مقوله های زیرساختی در نهاد کتابخانه ها عنوان کرد و تاکید کرد: یکی از محورهای مهم فعالیت نهاد کتابخانه، مکاتبات دقیق در دولت و مواردی مانند مناطق جنگی است و بیشتر مورد توجه قرار گرفت. پرداخت به مناطق کم برخوردار، عقب مانده و مرزی که منجر به اتخاذ تصمیمات و نتایج خوبی در این زمینه شد. هرچند در آیین نامه اداری استخدامی نکاتی وجود دارد که به عنوان موانع مطرح شده و رفع خواهد شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: هدف ما رفع مشکلات معیشتی کتابداران است، موضوعی که در کارگروه کاغذ و نشر نیز به آن اشاره شد، البته افزایش حقوق کتابداران همکار اجرایی شده است. کتابداران سازمان صرفاً کارمند نیستند، بلکه در تولید محتوای فرهنگی نیز نقش بسیار مهمی دارند، از این رو ضرورت دارد برای رفع مشکلات معیشتی آنان توجه بیشتری شود.

وی تعریف جایگاه و توانمندی نهاد کتابخانه های کشوری نسبت به سایر نهادها را رویکرد و محور فعالیت نهاد کتابخانه ها دانست و اظهار داشت: علاوه بر تعریف توانمندی ها در حوزه فرهنگ، توانمندی های این نهاد نیز کمک شایانی کرده است. در بسیاری از سازمان ها ارائه شده است و حتی در استانداری ها نیز این مهم بوده و موفقیت هایی نیز در این زمینه حاصل شده است.

رمضانی افزود: ارتقای ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در شرایط امروز برای رفع چالش‌های حوزه اجتماعی و فرهنگی نکته مهمی است که در دستور کار قرار گرفته و تلاش‌های زیادی برای آن انجام شده است.

وی به تشکیل حدود 200 کتابخانه سیار اشاره و بیان کرد: پیگیری های انجام شده توسط نهاد کتابخانه ها منجر به راه اندازی حدود 200 کتابخانه سیار با همکاری وزارت حراست برای رفع نیاز خودروسازان در دستور کار قرار گرفت. با توجه به ابلاغیه وزیر علاقه به نویسندگان عشایر و جمعیت های عشایری نکته دیگری است که پیگیری خواهد شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با معرفی و تاکید بر شکل‌گیری زیرساخت‌های فناورانه در ارائه خدمات به جامعه خاطرنشان کرد: اجرا و نوسازی خدمات نهادهای کتابخانه‌ای امری مهم در حوزه زیرساخت و فناوری است و برنامه‌هایی از طریق این نهاد در دستور کار قرار دارد. با اجرای آن «پلتفرم» اجرا می‌شود، امکان عضویت افراد در کتابخانه‌های عمومی به شکل پیشرفته‌تری اجرا می‌شود.

رمضانی ادامه داد: مردم می توانند با استفاده از کد ملی خود به صورت آنلاین به عضویت کتابخانه های عمومی کشور درآیند و این امر در فاز اول و طی یکی دو ماه آینده اجرایی می شود. توسعه کتابخانه ها از طریق GIA در کشور نیز مورد توجه قرار گرفته است و هدف ما توسعه عادت مطالعه در بین ایرانیان است که قطعاً شورای عالی امنیت با سند خواندن موافقت و تصویب کرده است. قانون دارای ضمانت اجرایی و سند فرهنگی است که متأثر از رسانه ها خواهد بود.

وی به دیپلماسی فرهنگی در حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: عضویت و کسب کرسی در فدراسیون بین المللی ایفلا رویکرد ارزشمندی است که علاوه بر هم افزایی و گفت و گو در سطح بین المللی، جایگاه ایران اسلامی را به عنوان یکی از پیشروها تقویت خواهد کرد. کشورها در زمینه کتاب کشورهای فرهنگی با توانایی ارائه یک کتابخانه خوب. لازم به ذکر است که ایران پس از قطر دارای بیشترین تعداد کتابخانه عمومی است و به عنوان بهترین شبکه کتابخانه ای خاورمیانه شناخته می شود.

دبیرکل سازمان کتابخانه های عمومی کشور درباره نبود کتابخانه مرکزی در تهران افزود: شهرهایی مانند شیراز و اصفهان توانستند با مشارکت شهرداری ها کتابخانه مرکزی در تهران به دست آورند.

وی تصریح کرد: زیرساخت هایی از جمله اجرای سند خوانی، فرآیند عضویت در کتابخانه های عمومی، بحث تکمیل پروژه های نیمه تمام و توسعه کتابخانه های سیار همگی از موارد جدی در دستور کار نهاد کتابخانه ها و تکمیل چرخه تامین است. خدمات رسانی به حاشیه و کتابخانه های عمومی از محورهای مهمی است که ایجاد شده است.

رمضانی خواستار تامین اعتبارات و تسهیلات مهم برای تامین منابع کتابخانه های عمومی کشور شد و تاکید کرد: یکی از مطمئن ترین روش ها در دولت ها برای توسعه فرهنگ کتابخوانی، ارائه تسهیلات برای تامین منابع کتابخانه های عمومی است، زیرا در این راه عموم مردم می توانند با مراجعه به کتابخانه ها و دسترسی به تمام کتاب های منتشر شده بیشترین خدمات را دریافت کنند. این بهترین نوع ارائه خدمات به مردم در زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کتاب ها را ممیزی نمی کنیم، اما منابع مالی و فضای ذخیره سازی محدودی در کتابخانه داریم که باعث می شود بهترین کتاب ها را انتخاب کنیم.

وی به ارائه خدمات به نابینایان در حوزه کتاب پرداخت و افزود: موضوع ارائه کتاب به نابینایان بر عهده نهاد کتابخانه نیست اما در این زمینه همکاری های زیادی انجام داده ایم. تهیه کتاب به نابینایان بر عهده مؤسسه بهزیستی رودکی است که امکانات لازم و تجهیزات چاپ کتاب جدید برای آنها وجود ندارد.

رمضانی اجرای سند خوانی را شرط همکاری 24 نهاد دانست و گفت: نهادهای مختلفی در اجرای «سندخوانی» نقش مهم و اساسی دارند، اما برخی از آنها مانند آموزش و پرورش و آموزش و پرورش این کار را انجام ندادند. همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند. به عنوان مثال اپلیکیشن “Call to Read” که در صورت اجرا می تواند نقش مهم و موثری در توسعه فرهنگ مطالعه داشته باشد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *