توصیه‌های طب ایرانی برای پیشگیری از بیماری‌ها در سفر اربعین

تبلیغات بنری


قائم مقام معاونت درمان و وابسته وزارت بهداشت با اشاره به آب و هوای گرم و خشک عراق و گرمای شدید تابستان، بر رعایت تدابیر طب ایرانی متناسب با این فصل به ویژه در افراد گرم مزاج تاکید کرد.

یورنا – با توجه به آنچه در اطلاعیه ویپادا آمده است، آقای مهدی میرگضنفری با اشاره به توصیه های طب ایرانی در راستای حفظ سلامت زائران در ایام زیارت اربعین گفت: تابش زیاد و شدید آفتاب به ویژه برای افراد مبتلا مزاج گرم، می تواند منجر به خشکی پوست سر، مغز، بی خوابی و عصبی شود. آفتاب‌زدگی، تشنگی و بی‌اشتهایی غیرقابل درمان می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب باید از لباس‌های نخی و خنک و چتر استفاده کرد.

قائم مقام دفتر طب مکمل و ایرانی با تاکید بر آهسته راه رفتن در ساعات اوج هوا گفت: مزاج خود را فراموش نکنیم و خود را در معرض غذاهای مختلف با حالات مختلف قرار ندهیم. ممکن است خلط صفرا را که بسیار گرم است و با غذاهای تند و سرخ کردنی تحریک و تولید می شود، افزایش دهد و ممکن است استرس و بی خوابی را افزایش دهد، بنابراین باید از خوردن غذاهای سرخ کردنی و غذاهای حاوی ادویه زیاد یا تند، شور و شیرین خودداری کنید.

وی ادامه داد: همچنین باید از پرخوری و پرخوری که منجر به پر شدن بلغم و بلغم بدن، سنگینی و سفتی می شود، پرهیز کنیم. همچنین باقی مانده غذاهایی که هضم آنها سخت است، سنگین یا حاوی عدس و بادمجان هستند، مصرف نوشابه را افزایش داده و باعث اسپاسم شدید عضلانی و بی خوابی می شوند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی افسری افزود: پاشیدن مقداری پودر لیمو عمانی روی غذا به دلیل خنک کنندگی می تواند از آفتاب زدگی جلوگیری کند.

نمک بیار

معاون پژوهشی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی افسری توصیه کرد: حتما مقداری نمک به همراه داشته باشید، زیرا نمک یکی از بهترین ضدعفونی‌کننده‌ها است و میکروب‌ها را از بین می‌برد.

یبوست نگیرید

میرغضنفری با اشاره به اینکه مسافرت به طور کلی باعث اختلال در سیستم بدن و یبوست می شود، توصیه کرد مقداری زردآلو و آلو که ملین سرد هستند همراه داشته باشند.

غذاهای گرم ممنوع است

وی ادامه داد: به طور کلی از خوردن غذاهای گرم مانند خرما خودداری کنید و به جای آن از کشمش، بادام خام یا آلبالو خشک استفاده کنید.

میرغضنفری گفت: از نوشیدن چای و قهوه پررنگ پرهیز کنید و برای جلوگیری از تشنگی زیاد مقداری دانه های لعاب دار مانند دانه سوفرزا، شربتی و دانه پلانگو را به آب اضافه کنید و بنوشید.

پیشگیری از آنفولانزا در سفر

وی با بیان اینکه در این سفر احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی و آنفولانزا زیاد است، افزود: مقداری جوشانده بابونه، آویشن و مرزنجوش که خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی دارد همراه داشته باشید بخارات آن را استنشاق کنید، زیرا باعث پاکسازی و پیشگیری از این بیماری ها می شود.

قائم مقام دفتر طب مکمل و ایرانی گفت: برای داشتن خوابی راحت شب ها مقداری روغن گلرنگ در بینی بریزید یا به پیشانی خود بمالید. همچنین برای جلوگیری از تاول پا، شب پاها را با روغن بادام یا روغن زیتون ماساژ دهید. خیساندن پاها با حنا قبل از سفر نیز می تواند از ترک خوردگی پا و تاول جلوگیری کند.

میوه ها را پوست بگیرید

در پایان توصیه می شود: برای پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش از مصرف سبزیجات و کاهو پرهیز کنید و از میوه های پوست گرفته استفاده کنید.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *