خانه‌های زیر ۱۵۰ متر در تهران مشمول مالیات نمی‌شود

تبلیغات بنری


مشاور وزیر راه و شهرسازی به تشریح اقدامات سیزدهم دولت در سامانه بازار املاک و مسکن پرداخت و گفت: خانه های با ارتفاع کمتر از 150 متر در تهران و 200 متر در سایر شهرها از پرداخت مالیات معاف هستند.

یورنا – به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید جواد سادات فرزانی مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد توسعه اقتصادی شرکت عمران و ساختمان بانیان دانمارک به تشریح برخی از موارد این وزارتخانه پرداخت. برنامه های مرتبط با راه و شهرسازی تکمیل و راه اندازی سامانه املاک و مسکن.

سادات گفت: سامانه املاک و مسکن مهمترین ابزار سیاسی بازار مسکن است و با پیگیری های مجمع نمایندگان، وزارت راه و شهرسازی و نهادها و دستگاه های اجرایی، اطلاعات نظام در حال تکمیل است.

وی با تاکید بر اینکه بهترین کارکرد سامانه املاک و مسکن تاثیرگذاری در شناسایی خانه های خالی است، تصریح کرد: اطلاعات 75 میلیون نفر تاکنون در سامانه املاک و مسکن بارگذاری شده است و از بین این 75 میلیون نفر 11800000 خانواده به سامانه مراجعه کرده و اطلاعات موقعیت مکانی خود را تایید کرده اند.

سادات تصریح کرد: بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، 182 هزار خانه خالی با استفاده از این سامانه در بازار مسکن فروخته یا اجاره شده است که این حجم از شناسایی نشان می دهد که تکمیل و راه اندازی این سامانه به خوبی انجام شده است. .

به گفته این مقام مسئول، قانون تنظیم بازار زمین و اجاره بها در دولت سیزدهم تصویب شد و اعلام شد در این قانون ضمانت های اجرایی برای پیوند دستگاه های مختلف با سامانه املاک و مسکن وجود دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی بر لزوم اتصال همه دستگاه ها از جمله سامانه سانا به سامانه املاک و مسکن تاکید کرد چرا که دولت به سمت تحول الکترونیکی پیش می رود و به این ترتیب خدمات به شهروندان ارائه می شود. همه مردم در مدت زمان کوتاه. به عنوان مثال می توان در مدت کوتاهی از طریق اطلاعات سامانه املاک و اقامتگاه، گذرنامه و گواهی را در اختیار این دسته از متقاضیان قرار داد.

سادات با اشاره به اینکه تاکنون 120 هزار خانه خالی شناسایی شده است، از ثبت یک هزار و 100 مورد در این زمینه خبر داد و گفت: تاکنون 150 میلیارد تومان در حوزه خانه های خالی جمع آوری شده است. امیدواریم دولت چهاردهم به این حوزه توجه کافی داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که وزارت نیرو به زودی به سامانه ملی املاک و مسکن متصل شود.

مشاور شهرسازی با تایید مناسب بودن زیرساخت های سامانه ملی املاک و مسکن گفت: در حال حاضر خودنویس نیز به سامانه ملی املاک و مسکن متصل است و 750 هزار مالک و مستاجر قرارداد خود را در سامانه ثبت کرده اند. بیش از 27000 مشاور املاک از این سیستم استفاده می کنند.

وی بیان کرد: اکنون دو پلتفرم به سامانه ملی املاک و مسکن متصل شده است. بنابراین آگهی هایی که در سامانه ثبت نشده باشند در صورت نیاز به آگهی در سامانه مشمول جریمه های بعدی خواهند شد.

یاسر دستمالچیان، دبیر کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک نیز با حضور در این برنامه، صدور قانون تنظیم بازار مسکن و اجاره زمین را مهم توصیف کرد و گفت: یکی از کارکردهای سامانه املاک و مستغلات. تخصیص منابع بانک به پروژه های مختلف است. در حال حاضر با ثبت 50 درصد اطلاعات اموال افراد در سامانه، سیاستگذار می تواند بر اساس واقعیات تصمیمات درستی اتخاذ کند.

دستمالچیان ادامه داد: سیاست گذار همانطور که در تولید مسکن نقش آفرینی می کند باید در توزیع مسکن نیز حضور داشته باشد و هدف از صدور این قانون رسیدن به این سطح است.

وی با تاکید بر اینکه مسکن کالای سرمایه ای نیست، از عرضه 182 هزار خانه خالی با اعمال قانون مالیات بر خانه های خالی خبر داد: هدف از تدوین و صدور قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره نیست. اخذ مالیات از خانه‌های خالی، اما تشویق مردم به عرضه خانه‌های خالی در بازار مسکن، تنظیم این بازار است.

به گفته وی، بر اساس تبصره 11 ماده 53 آیین نامه بازار زمین مسکونی، 150 متر در تهران و 200 متر در سایر شهرها از پرداخت مالیات معاف است. ثبت این اطلاعات در سامانه ملی املاک و مسکن برای همه افراد ضروری است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *