عکس مستند مانع تحریف تاریخ است/ عکاسی مستند برادر مستندسازی است

تبلیغات بنری


گفتگو

جواد خامتی از اعضای انجمن عکاسان ایران معتقد است عکاسی مستند برادر بزرگ سینمای مستند است که اگرچه پر از تجربه و راهکار است، اما سخنرانانی مانند سینمای مستند ندارد.

جواد خامتی، عکاس، مدرس و عضو انجمن عکاسان ایران در گفت و گو با مقدار وی در خصوص عکاسی مستند گفت: عکاسی مستند یکی از شاخه های مهم عکاسی محسوب می شود که از بدو تولد دوربین ها و عکس ها در خدمت عموم بوده است. شاید بتوان تصویر مستند را تصویری صادقانه و بدون دخالت در موضوع و قضاوت در مورد چگونگی موضوع و اتفاقاتی که در حین ضبط رخ داد، تعریف کرد. نکته اینجاست که این عکس قطعا به مرور زمان شخصیتی مستند پیدا می کند.

الکامسطی درباره اهمیت این شاخه از عکاسی گفت: اهمیت عکاسی مستند جنبه مستند بودن وجود تصویر است. تا اختراع دوربین، اخبار و وقایع مهم تاریخی به مرور زمان تحریف شد و اخبار و روایت‌ها به رمان و حکایت و افسانه تبدیل شد و به نوعی مسیر وقایع نگاری را تا تاریخ سازی پیش بردند. عکاسی مستند در خدمت تاریخ نگاری بود و نقش عمده ای در جلوگیری از تحریف تاریخ داشت. با این حال او نیز در این مسیر دچار جراحات شد. در طول تاریخ عکاسی، تصاویر مستند زیادی داریم که نقش عمده‌ای در شفاف‌سازی و شفاف‌سازی ماهیت و واقعیت رویداد و اصلاح رفتارها داشتند.

این عکاس درباره ضرورت توجه به عکاسی مستند توضیح داد: علاقه به عکاسی مستند خدمت به نظام حاکم، تصمیم گیران حاکم، دوستداران جامعه سالم، نسل های آینده، پژوهشگران و تاریخ است. عکاس مستند می تواند چشم سوم جامعه باشد و زشتی ها و پلیدی ها و کاستی ها را نشان دهد و وجدان ها را بیدار کند. البته عکاسی مستند این قابلیت را دارد که داستان را وارونه نشان دهد و این لزوم توجه به عکاسی مستند را دو چندان می کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم توجه بیشتر به این بخش در حوزه تجسم اگر در حوزه سینما نیز نیازی به توجه نباشد، گفت: عکاسی مستند قطعا می تواند در عرصه تصویرسازی موثر باشد. رشته عکاسی سینما سینمای مستند شاید شکل گسترده‌ای از عکاسی مستند باشد و عکاسی مستند می‌تواند به فعالان مستند در یافتن ایده‌ها و روشن کردن موضوعات اجتماعی و دیگر کمک کند.

وی درباره علاقه مندی به بخش عکاسی مستند در جشنواره «سینما گکریت» که به سینمای مستند اختصاص دارد، توضیح داد: اگر این اتفاق بیفتد، اتفاق مبارکی است. عکاسی مستند و سینمای مستند رسالت مشترکی دارند و فضای خالی عکاسی مستند در رویدادهایی مانند جشنواره سینما گکریت احساس شده است. احساس می کنم عکاسی مستند برادر بزرگ سینمای مستند است که اگرچه پر از تجربه و راه حل است اما گوینده هایی مانند سینمای مستند ندارد. جشنواره سینما گکریت می تواند اهمیت عکاسی مستند را در جامعه رسانه های تصویری ترویج دهد.

خیمتی در پایان درباره وضعیت عکاسی مستند در ایران گفت: امروز وضعیت عکاسی مستند در ایران متاثر از وضعیت اقتصاد کشور نیست. متاسفانه تصویر مستند نه از حمایت متولیان فرهنگی برخوردار است و نه اکثریت مردم. تصاویر مستند فروخته، درخواستی یا حمایت مالی نمی شوند. عکاس مستند اغلب به دلیل علایق شخصی و دغدغه های اجتماعی به این شاخه متوسل می شود. امروزه عکاسی مستند در ایران و جهان با چالش های مهمی مواجه است که آینده را مبهم می کند. چالش هایی مانند گسترش دوربین های موبایل و هوشمند و در نتیجه تعدد تصاویر، نرم افزارهای ویرایش، شبکه های اجتماعی، پدیده هوش مصنوعی و… که بحث جداگانه ای را می طلبد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *