انتخاب محل مصرف مالیات توسط مالیات‌دهندگان چه مزایایی دارد؟

تبلیغات بنری


تعیین محل پرداخت مالیات فعالان اقتصادی که مدتی است وجود داشته است، انگیزه آنها را برای پرداخت مالیات افزایش می دهد.

یورنا- چندی پیش آیین نامه هشت ماده ای اعمال کارت های مالیاتی به تصویب رسید که بر اساس آن مودیان می توانند با ارائه برگه تفاهم نامه ماده 100 قانون مالیات های مستقیم محل پرداخت مالیات پرداختی خود را تعیین کنند.

در واقع سازمان امور مالیاتی با این اقدام به یکی از مطالبات جدی مودیان در خصوص اعلام محل هزینه و مصرف مالیات های پرداختی پاسخ موثری می دهد.

بدین ترتیب مؤدیان ضمن ارائه فرم تفاهم نامه ماده 100، با تخصیص آن به پروژه های دارای اولویت ملی و منطقه ای، تعیین می کنند که مالیات پرداختی را در کجا هزینه کنند و با این رویه مشارکت مؤثری در توسعه کشور و ملت داشته باشند. طرح های سازنده ای در حوزه هایی مانند بهداشت، درمان، آموزش و حمل و نقل در حال اجراست.

براساس آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران، مبالغ تخصیصی به مودیان و اعتبارات تامین شده از این محل توسط سازمان امور مالیاتی به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده و سازمان برنامه نیز از تخصیص آن مطلع شده است. منابع تخصصی به پروژه ها حداکثر یک ماه پس از دریافت اطلاعات و تصویب بودجه بر روی آن انجام می شود.

در روز چهارشنبه 13 مرداد 1403 هجری شمسی «طرح ثبت مالیات» با هدف تعمیم اقتصاد رسماً رونمایی شد و آقای محمد هادی سوبانیان رئیس سازمان امور مالیاتی در این خصوص گفت تا پایان مرداد ماه. در 14، بیش از 300000 مودیان فرم “نظر اساسی” را ارسال کرده بودند، 100 نفر شرکت کردند و از 1891 طرح و پروژه در دست اجرا، 1644 طرح به طور کامل از طریق پرداخت مالیات مودیان و به انتخاب خود آنها تامین شد.

نباید فشار زیادی بر مالیات دهندگان وارد شود

در همین رابطه عبدالحسین همتی، یکی از اعضای شورای اسلامی ایران گفت گفتگو با میزان وی بیان کرد: اینکه مودیان مشمول تفاهم نامه ماده 100 تعیین کنند که مالیات ها چگونه هزینه می شود باعث دلگرمی بازرگانان و فعالان اقتصادی می شود زیرا برای آنها مشخص می شود که مالیات آنها صرف چه چیزی می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی از این فعالان اقتصادی در شرایط رکود و تورم نمی توانند حاشیه سود خوبی کسب کنند، نباید فشار زیادی به مودیان وارد شود.

به گفته همتی، ملاک رضایت مودیان باید در نظام مالیاتی باشد و دادن حق انتخاب به مودیان با تصویب مجلس، امتیازی برای مودیان است.

این عضو شورای اسلامی تصریح کرد: تشخیص اینکه مالیاتش در کجا هزینه می شود برای مؤدی می تواند بسیار مفید باشد و فرد نتیجه پرداخت مالیات را از این طریق ببیند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *