ثبت جهانی هگمتانه موفقیت بزرگی بود

تبلیغات بنری


معاون وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: برای اولین بار در 20 سال گذشته یک مورد 2 حمله در فهرست ذخیره ذکر شد اما در سه سال گذشته تلاش جمعی برای ثبت دو حمله انجام شد یک موفقیت بزرگ

یورنا – به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهندس سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پیش از ظهر امروز (سه شنبه 25 مرداد) شرکت کنندگان در پرونده ثبت جهانی حجامتانی در چهل و ششمین نشست کمیسیون جهانی یونسکو در دهلی نو.

در این دیدار علی دارابی معاون وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور که سرپرست هیات ایرانی ثبت پرونده هگمتانی در دهلی نو بود گزارشی از این رویداد و روند ثبت پرونده ارائه کرد.

وی گفت: برای اولین بار در 20 سال گذشته پرونده دو مهاجم زن در لیست ذخیره قرار گرفت اما در سه سال گذشته تلاش جمعی برای ثبت دو مهاجم زن انجام شد. این پرونده مشکلات فنی داشت اما با کار گروهی و تلاش شبانه روزی توانستیم آن را به عنوان بیست و هشتمین میراث فرهنگی ملموس ایران ثبت کنیم که موفقیت بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو ده کشور برتر میراث ناملموس و جزو پنج کشور برتر میراث ناملموس است، ادامه داد: امسال در آذرماه سه مورد میراث ناملموس داریم که در صورت ثبت امیدواریم. رده بندی ایران را بالا خواهد برد.

الدارابی در ادامه از حمایت ها و دستورات قاطع نهاد عالی وزارت برای ثبت جهانی پرونده حاجتانی قدردانی کرد.

هگمتان یک استثنا در چهار دهه اخیر است

رسول وطن دوست، مشاور امور بین الملل، معاون میراث فرهنگی و عضو شورای ثبت جهانی پرونده حکمتانه در یونسکو در این نشست گفت: خوشبختانه ایکوموس که عامل اصلی تصمیم گیری در کمیته میراث جهانی یونسکو است، قانع شد. ما که ثبت حکمتانه و در آینده می توان به پرونده اضافه کرد.

وی ادامه داد: در چهار دهه گذشته شاهد چند مورد بودیم که ایکوموس و کمیته میراث جهانی را متقاعد به ثبت بخشی از پرونده کردند و این موفقیت بزرگ ایران در اجلاس دهلی نو بود.

این دکترین می تواند دارای پسوندهای آینده باشد

محمد حسن طالبیان یکی دیگر از اعضای سازمان ثبت جهانی پرونده حکمتانا نیز در ادامه این مراسم گفت: این پرونده در حرم مشکلاتی داشت اما دارابی با برنامه ریزی و مدیریت خوبشان اجازه ندادند که حکمتنا به سرانجام برسد. ” وضعیت متفاوت خواهد بود.»

وی افزود: باید هر چهار سال یک بار گزارشی را به کمیته جهانی ارائه کنیم و این گزارش ضامن حفاظت از پرونده است. ما باید اقدامات بیشتری را برای دریافت موارد اضافه شده به فایل انجام دهیم. 27 هکتار در حال حاضر ثبت و مساحت زمین آن تقریباً 250 هکتار است.

سابقه اعتقادی «حماسه» بود.

همانطور که احمد بکتاشی، سفیر ایران در یونسکو درباره نشست های یونسکو گفت: در نشست کمیسیون جهانی یونسکو مثلثی شکل گرفت. سر یک اثر تخصصی میراث است. این یکی از تصمیمات مهم اداری است که آقایان الضرغامی و دارابی به درستی اتخاذ کردند. بعد سوم دیپلماسی است که ما از تمام ظرفیت های سیاسی خود برای تقویت آن استفاده کردیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهید از یک توضیح برای یادآوری رکورد جهانی استفاده کنید، این است که این رکورد یک «حماسه» بود و باعث افتخار و عزت جمهوری اسلامی ایران شد. امیدوارم روزی خاطرات این سوابق را یادداشت کنم تا دیپلمات های کشورمان از آن استفاده کنند.

تصمیم دولت مانع از “به تعویق افتادن” ایدئولوژیک شد.

مدیرکل ثبت و حفاظت آثار باستانی و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی گفت: موضوع حکمتان از دهه 70 همواره مورد توجه بوده است. با ثبت این پرونده همدان تاثیر ویژه ای خواهد داشت.

وی بیان کرد: حوزه مدیریت شهری باید با نماینده میراث فرهنگی همراه و همدل شود تا ثبت های بین المللی صورت گیرد.

مصطفی بورعلی نیز در ادامه این نشست گفت: 196 کشور عضو کنوانسیون 1972 هستند که در این 52 سال 168 کشور موفق به ثبت پرونده شدند. یعنی همه اعضا پرونده ثبت نام ندارند. برخلاف ایران که هر ساله پرونده دارد، برخی از کشورهای بزرگ مانند ایتالیا و ژاپن هر سال پرونده ای برای ثبت ارسال نمی کنند.

وی ادامه داد: اگر تصمیم اداری مبنی بر حصر پرونده حمدان به حکمتانا گرفته نمی شد، پرونده به تعویق می افتاد و ثبت آن دو سال به تعویق می افتاد.

شروین گودرزی مترجم رکورد جهانی حکمتانا نیز از حمایت های این مقام ارشد وزارتخانه و معاون وی قدردانی کرد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *