آنچه از سقوط بازار‌های جهانی و دلایل آن می‌دانیم

تبلیغات بنری


پس از افزایش نگرانی ها در مورد وضعیت اقتصادی در ایالات متحده، بازارهای جهانی به پایین ترین حد خود سقوط کردند. اما دلایل این بارش چیست و ما در مورد آن چه می دانیم؟

یورنا- بازارهای سهام در سراسر جهان روز دوشنبه 15 آگوست به دلیل ترس از حرکت اقتصاد آمریکا به سمت رکود به شدت سقوط کردند.

فروپاشی بازارهای جهانی

شاخص FTSE 100 بریتانیا در معاملات اولیه بیش از 2 درصد سقوط کرد، در حالی که شاخص FTSE 250 بیش از 3 درصد سقوط کرد.

سایر بورس های اروپا از جمله فرانسه، آلمان، پرتغال و اسپانیا نیز با سطوح مشابهی سقوط کردند. اروپا همچنین 2.2 درصد کاهش در شاخص Stoxx Europe 600 ثبت کرد.

آنچه از سقوط بازارهای جهانی و علل آن می دانیم

کاهش سهام به دنبال زیان شدید در آسیا در اوایل روز دوشنبه بود.

سهام ژاپن نیز شاهد بیشترین کاهش روزانه خود بود. شاخص Nikkei 225 در توکیو بیش از 12 درصد کاهش یافت.

آنچه از سقوط بازارهای جهانی و علل آن می دانیم

همچنین پس از افت 11.6 درصدی سهام سامسونگ، شاخص بازار کره جنوبی نیز بیش از 9 درصد کاهش یافت و با انتشار دومینو به بازار تایوان و به دنبال کاهش ارزش TSMC، شاخص تایکس 9.8 درصد کاهش یافت. در تایوان 4.8 درصد کاهش یافت. وضعیت در سایر بازارهای آسیا و اقیانوسیه مشابه کره و ژاپن است.

نوسان به سایر بازارهای آسیا و اروپا سرایت کرد و معاملات آتی سهام ایالات متحده به شدت کاهش یافت. معاملات نزدک نیز 4 درصد کاهش یافت. داوجونز و اس اند پی 500 نیز به ترتیب 1.5 و 2.5 درصد سقوط کردند.

در عین حال، گزارش ها حاکی از آن است که بیت کوین پس از از دست دادن بیش از یک سوم ارزش خود از ماه مارس گذشته، به پایین ترین سطح خود در چند ماه اخیر سقوط کرده است.

از سوی دیگر قیمت نفت به پایین ترین سطح خود در هشت ماه گذشته رسید.

دلیل افت بازارهای مالی

داده‌های تازه منتشر شده از بازار کار ایالات متحده نشان می‌دهد که استخدام در شرکت‌های آمریکایی بسیار کمتر از انتظارات در ماه جولای بوده است که باعث کاهش بازارهای سهام این کشور شده است.

حدود 114000 شغل در ماه جولای ایجاد شد که بسیار کمتر از 175000 شغل جدید در وال استریت بود.

آنچه از سقوط بازارهای جهانی و علل آن می دانیم

در حالی که فدرال رزرو ایالات متحده به تازگی تصمیم گرفته است که نرخ بهره را کاهش ندهد، که از جولای سال گذشته تغییری نکرده است، بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره را در ماه سپتامبر کاهش دهد.

اقتصاددانان گلدمن ساکس بر این باورند که در حال حاضر 25 درصد احتمال رکود در ایالات متحده وجود دارد، در حالی که برآورد قبلی آنها 15 درصد بود.

نگرانی های جهانی نیز به دلیل گمانه زنی ها در مورد قدرت اقتصاد چین و چندین گزارش درآمد ضعیف از شرکت های بزرگ فناوری در هفته گذشته افزایش یافته است. سرمایه گذاران نگران بازگشت سرمایه بالقوه در هوش مصنوعی هستند.

ترامپ از این فرصت برای حمله به دموکرات ها استفاده می کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، از این موقعیت استفاده کرد و به عملکرد دولت دموکراتیک در ایالات متحده حمله کرد.

او معتقد است که سقوط بازارهای مالی در این کشور و در سراسر جهان به دلیل بی کفایتی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی و دولت اوست.

ترامپ که باید با کامالا هریس، معاون بایدن، در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا رقابت کند، گفت: «بازارهای سهام در حال سقوط هستند؛ من گفتم که کامالا از هیچ چیز آگاه نبود؛ و به نظر می‌رسد بایدن نیز به خواب رفته است؛ دلیل پشت سر آن است. همه این اتفاقات بی کفایتی اوست.» دولت آمریکا.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *