پرداخت ۵.۴ میلیارد دلار ارز کالا‌های اساسی و دارو

تبلیغات بنری


بانک مرکزی در بازه زمانی یکم فروردین ماه تا 21 مردادماه سال جاری در مجموع 5 میلیارد و 497 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده و تامین کرده است. بر اساس این قانون، میانگین سهمیه ماهانه ارز کالاهای اساسی و دارو برای سال 1403 هجری شمسی معادل 1.25 میلیارد دلار است و بنابراین تخصیص و عرضه ارز تا 21 مرداد مطابق با سهمیه ارزی تعیین شده انجام شد.

یورنا به گزارش بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون مرکز مبادلات طلا و ارز درباره روند ارائه ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو گفت: بر اساس تبصره (4) بند (الف) قانون بودجه سال 1403. ، «دولت و موسسات موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات … کشور مصوب 1395/08/07 از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مبلغ سیزده میلیارد و ششصد میلیون (136.000.000.000) یورو معادل تقریباً 15 میلیارد دلار فقط برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی، داروها و مواد اولیه آنها و مواد مصرفی فهرست شده تا پایان فروردین 1403 هجری شمسی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. ترخیص یا مبادله ارزهای خارجی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی به قیمت ترجیحی.

وی گفت: مجموع منابع ارزی ترجیحی برای سال 2013، 13.6 میلیارد یورو معادل تقریباً 15 میلیارد دلار تعیین شد.

معاون مرکز مبادلات طلا و ارز افزود: تاکنون معادل 5 میلیارد و 497 میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته است. بر اساس این قانون، میانگین سهمیه ماهانه ارز کالاهای اساسی و دارو برای سال 1403 هجری شمسی معادل 1.25 میلیارد دلار است و بنابراین تخصیص و عرضه ارز تا 21 مرداد مطابق با سهمیه ارزی تعیین شده انجام شد.

لازم به ذکر است مدیریت مقدار کالاهای وارداتی با صدور دستور ثبت در وزارتخانه انجام می شود. تخصیص و تامین ارز برای ثبت سفارش بر اساس نظر وزارتخانه ذیصلاح انجام می شود، لذا اداره ذیصلاح بر اساس سیاست های تجاری و از طریق اداره ثبت سفارش، میزان کالا را در کشور کنترل می کند. ثبت سفارش کالاهای اساسی و موسسات کشاورزی و میزان واردات کالا کاملاً در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است.

لازم به ذکر است میزان ارز عرضه شده به جهاد کشاورزی در چهار ماهه اول سال 1403 و 1402 معادل 5.2 میلیارد دلار بوده است، بنابراین این بانک ارز ثبت سفارش های وزارت جهاد کشاورزی را تامین کرده است. طبق آخرین آپدیت سال

ترزالی همچنین درباره حجم عرضه ارز به صنایع از ابتدای امسال گفت: «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل دو میلیارد و 889 میلیون دلار، «صنایع برق و تجهیزات الکترونیک» معادل یک میلیارد و 870 میلیون دلار است. دلار و «ماشین» و «ابزار و تجهیزات تولید» معادل دو میلیارد دلار و 15 میلیون دلار، «صنایع فلزی» 1.993 میلیارد دلار و «نساجی و پوشاک» 707 میلیون دلار است. علاوه بر این گروه ها، 8 میلیارد و 706 میلیون دلار به سایر صنایع اختصاص یافت.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *