راه‌اندازی مجموعه «مثل هانیه» باهدف فرهنگ‌سازی و کاهش دوقطبی/ عدم آموزش‌های لازم و کافی کم‌حجابی را به دنبال داشته است

تبلیغات بنری


یورنا – تلاش می کنند تا مجلسی جذاب برای امام حسین (علیه السلام) ایجاد کنند. تعداد آنها به 20 نفر می رسد که همگی با یونیفورم های سرزنده مشکی حرکت می کنند و با چهره های شاد بازدیدکنندگان را به چادر ساخته شده بر روی سازه آهنی دعوت می کنند تا در مهمانی «کافه هانیه» شرکت کنند. گرچه تیغ داغ خورشید مرداد از تن تب دار زمین خارج نمی شود، اما سحر و جادوی سیدالشهدا (علیه السلام) عاشقان را می طلبد که در هر شرایطی زندگی کنند.

عشق به امام حسین (علیه السلام) سن و سال نمی شناسد. محوطه روبروی امامزاده صالح در میدان تجریش به نویدبخش عاشقان حسینی تبدیل شده است که از 16 تا 28 مرداد و از ساعت 16 تا 20 میزبان مهمانان خود است. این زنان نام گروه خود را «مامانی برای همه دختران ایران» گذاشتند.

هرچند این روزها بازار برنامه های فرهنگی محرم همچنان داغ است، اما در کنار هیئت ها، نشست های فرهنگی جوانان و نوجوانان نیز با شور و شوق برگزار می شود. گروه دانش آموزی «مثل هانیه» همزمان با دهه سوم ماه محرم الحرام در مدت 10 روز برای مهمانان برنامه های فرهنگی و هنری ارائه می کند.

در این مراسم بخش هایی مانند «فهرست دعای من»، «هدایای رویایی برای همه مهمانان»، «عکاسی رایگان»، «کمی عاشقانه» و «هر شب یک نفر به کربلا هدیه می دهد». عنوان برنامه دیگری از کافه هانیه در 10 شب.

محجبه یا کم محجبه محدودیتی ندارد، همه مهمان سیدالشهدا (علیه السلام) هستند، اما در این گردهمایی یک رویکرد بشردوستانه دیگر توسعه یافت، «از کربلا تا غزه»، برنامه دیگری که ارائه می دهد. هدیه هر شب زیارت کربلا را داشته باشد.

می گویند امام حسین (علیه السلام) کشتی نجات است. یکی از لنگرگاه های این کشتی در مقابل حرم امامزاده صالح قرار دارد. ابتدای ورودی این چادر با ابزار و وسایل ساده چشم ها را خیره می کند. دیوار کاهگلی دو پنجره دارد که هر کدام حاوی گلدانی از گل شمعدانی است. گل ها در نسیم خنک و مرطوب ژست می گیرند و از مهمانان استقبال می کنند.

ورود به منطقه با منوی خوش آمد گویی آغاز می شود. مکانی که عموماً زنان یا خانواده ها می توانند وارد آن شوند. در سمت راست محوطه، صندلی هایی چیده شده بود تا مکانی برای استراحت و پذیرایی باشد. باد سرد ناشی از فن های مه پاش منطقه را خنک می کند و اختلاف دمای داخل و خارج این چادرها قابل توجه است. خانواده های زیادی در مجتمع هستند. یکی از خانم هایی که درب ورودی از مهمانان پذیرایی می کند مسئول گروه است.

بهره برداری از استعدادهای جوانان برای ترویج فرهنگ انقلابی و اسلامی

زهرا توکلی مسئول گروه مردمی و فرهنگی «مثل هانیه» هدف این گروه را اجرای ارزش های انقلاب اسلامی دانست و گفت: کاهش دوقطبی بین زنان در مظاهر مختلف و ترویج روابط دوستانه. و فرهنگ دلسوزانه در امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع زمینه ای است و تأسیس «کافه هانیه» را شرط کرده است. تلاش ما بر تأکید بر ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: نسل جدید به دلیل کم کاری ما، حجاب را فراموش کردند و در طول سال ها از آن دور شدند.

توکلی بیان کرد: در بسیاری از موارد به دلیل عدم آموزش های لازم و کافی، نسل جوان مسیری متفاوت از نسل قدیمی و انقلابی را طی کرد. این اهمیت را می‌توان حتی در طرز فکر نسل Z مشاهده کرد، بنابراین ما در جهتی گام برمی‌داریم که بتوانیم ارزش‌های اصلی انقلاب را اجرا کنیم و منتظر ظهور آن باشیم.

رئیس فرهنگستان مردمی و فرهنگی «ماسال هنیه» به دشواری های برپایی خیمه های «ماسال حنیه» اشاره کرد و گفت: سختی ها همیشه وجود دارد، اما محبت استاد زمان (علیه السلام) و معصومین» ائمه علیهم السلام باعث می شود که قدم ها را محکم و استوارتر برداریم و آن با تلاش شبانه روزی چندین ماهه با اعضا برای ثبت گام های مثبت در اجرای اهداف است.

وی تاکید کرد: بسیاری از بچه هایی که در گروه دانش آموزی «مثل هانیه» هستند افرادی با حجاب بودند اما با بحث و گفتگو و گذراندن دوره های آموزشی امروز به مروج اصلی حجاب تبدیل شده اند.

توکلی گفت: تمرکز ما بر حوزه زنان، حجاب و عفاف است. از سوی دیگر سازمان ها و نهادهای مختلفی نیز در راستای فرهنگ سازی فعال و مسئول هستند و اگر این مدیریت ها به حمایت از گروه های فرهنگی و انجمن های مردمی بیایند فرهنگ سازی به درستی و در مدت زمان کوتاهی شکل می گیرد.

وی تصریح کرد: اگر فرهنگ سازی در اولویت است و به دنبال اجرای برنامه های موثر در حوزه امر به معروف و نهی از منکر هستیم، لازم است خود نوجوانان نیز وارد این عرصه شوند و از ابزار خلاقیت و نوآوری این افراد استفاده کنند. برای موفقیت آن

توکلی 130 نفر از اعضای فعال گروه فرهنگی «مثل هانیه» را برشمرد و افزود: روزانه حدود 20 کودک از گروه «مثل هانیه» به این خیمه می آیند.

راه اندازی گروه

پس از صحبت با مسئول مجتمع مردمی و فرهنگی ماسال هانیه وارد محوطه دوم چادر شوید. گویا تقدیم کتاب و آب دهان با شهدا در راه است و از رونق خاصی برخوردار است. یک تخته سیاه بزرگ در قسمتی که خانم ها نظرات خود را می نویسند قرار داده شده است که بیننده را به دوران دانشجویی در ژانگ فن می برد که همه نظرات خود را روی تخته سیاه با گچ می نوشتند. نظرات متناقضی روی تابلو نوشته شده که برخی از آنها نشان می دهد نسل دهه هشتاد و حتی دهه نود با همه تفاوت هایی که دارند نگاه ویژه ای به حجاب دارند.

کاهش فاصله بین طبقات مذهبی و خاکستری

در این بازدید با زهرا الهی، مسئول برنامه ریزی و برنامه مجتمع مردمی و فرهنگی، «مثل هانیه» سبدی از گیره روسری در دست گرفتم که به سمت محوطه سوم چادر می رفت میزبانان محل ارائه خدمات ممتاز به میهمانان است و با محبت خاصی از بانوان دعوت به حجاب کامل می کردند و روسری و شال میهمانان را به شکلی جذاب می بستند. در این نوع حجاب از گیره های طلایی استفاده می شود که زهرا الهی آن را تهیه می کند.

الهی گفت: هدف گروه دانشجویی «مثل هاینه» از اجرای برنامه های مختلف، جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری سال ها پیش بر آن تاکید داشتند و از این رو با برگزاری جشن «کافه هانی» برای رسیدن به این هدف تلاش می کند.

وی ادامه داد: گروه دانشجویی «مانند هانیه» به دلیل تمایل به رفع شکاف بین طبقات مذهبی و خاکستری به سمت اصلاح دوقطبی موجود در جامعه حرکت کرد.

«مثل هانیه» مسئول برنامه ریزی و برنامه های مجتمع مردمی و فرهنگی افزود: در کنسرت «مثل هانیه» امر به معروف و نهی از منکر را به گونه ای دیگر اجرا کردیم و نکته جالب اینجاست که استقبال خوبی شد این برنامه در ماه محرم الحرام که ادای احترام به شهدای کربلاست، اهمیت انتظار و وظیفه منتظران را برای رهگذران یادآوری می کند.

وی بیان کرد: گروه ما یک گروه مردمی است و هزینه های برگزاری این گونه برنامه ها عموما توسط خیرین و حتی خود بچه ها تامین می شود، اما اگر برخی سازمان ها یا ارگان ها در این زمینه حمایت کنند، قطعا می توان اقدامات موثرتری را در این زمینه انجام داد. سطح ملی سطح جامعه را فرهنگ سازی می گویند.

راه اندازی گروه

در جستجوی حقیقت

سارا دختر 13 ساله ای است که حجاب بد بو دارد و مهمان کافه هانیه است. هنگام نوشیدن شربت از گفته های مادر و مادربزرگش در مورد واقعه کربلا می گوید و اینکه محرم را ماه خاصی می داند زیرا غم امام حسین علیه السلام شور خاصی در وجودش ایجاد کرده است. او دوست دارد سفری به کربلا داشته باشد تا آن را با دیگر سفرهایش به کشورهای دیگر مقایسه کند، زیرا همه چیز را از منظر یک دختر دهه 80 مشاهده می کند.

بسیاری از افرادی هستند که مقنعه های کوتاهی به سر دارند و با آرامش در این چادر حضور دارند. دو زن میانسال کم حجاب با در دست داشتن فنجان شربت در مسیر چادرها قدم می زنند و از هوای خوب داخل چادرها لذت می برند و با یکدیگر سخنانی مبنی بر برگزاری این مهمانی و اینکه خودشان هستند زمزمه می کنند. میهمانان امام حسین (علیه السلام) هستند و لذت می برند و تأیید می کنند که ایجاد چنین مکان هایی عالی است.

در راهروی سوم آینه بزرگی وجود دارد که زنان پس از تغییر حجاب و لذت بردن از آن می توانند خود را ببینند. با نزدیک شدن به آینه، ورودی را در قاب آینه می بینید که قسمتی از آن با بنری با تصویر حرم پوشانده شده است. دری که شما را دعوت می کند تا لحظه ای احساس کنید در بهشت ​​کربلا هستید.

راه اندازی گروه

در این کلیپ با فاطمه فرهانی، مسئول رسانه ای گروه فرهنگی و مردمی «مثل هانیه» دیدار کردم و وی درباره اهمیت برگزاری کنسرت «مثل هانیه» گفت: جوانان به ویژه دهه هشتاد افرادی هستند که تا حدودی با امام زمان (علیه السلام) آشنا شوند و زمینه ساز آشنایی با ایشان، میزان محبت ایشان به حضرت ولی عصر (عج) را ثابت می کند. همه جوانان آرزوی ظهور هر چه زودتر امام زمان (عج) را دارند و با حضور او به دنیا رنگ و چهره ای دیگر می بخشند، هر چند که همه ما قبل از ظهور او وظایفی داریم.

وی درباره گروه سنی مهمانان تاکید کرد: همه نوع کلاس ها در اینجا حضور دارند و سن و سال ها کاملا متفاوت است، اگرچه برخی از لباس های آنها شبیه لباس های ما نیست و کاملاً متفاوت به نظر می رسد، اما وقتی نوع لباس تغییر می کند و محجبه می شود. و حجاب در دلشان می نشیند و از آن لذت می برند.

فرهانی گفت: حجاب و چهره جدید این امکان را به آنها می دهد که با تزئینات جذاب این چادر عکس های فراموش نشدنی زیادی ثبت کنند. شاید پوشش کامل امروز برای همیشه آنها را دنبال نکند، اما تجربه خوبی برای آنها خواهد بود و سعی می کنیم در ارتباط بعدی آنها را تحت تأثیر قرار دهیم. حتی مسابقه هم برگزار می شود و یک نفر به قید قرعه انتخاب می شود و برای سفر کربلا اعزام می شود.

مسئول رسانه ای مجتمع فرهنگی و مردمی مشعل هنیه گفت: باید بپذیریم که افراد بی حجاب ممکن است با ما فرق داشته باشند اما حج مجازی که در اینجا تدارک دیده شده بسیار آنها را جذب می کند. همه اعضای گروه فرهنگی «مثل هانیه» زن هستند، هر چند گاهی خانواده ها ما را همراهی و کمک می کنند.

پس از صحبت با مسئول رسانه گروه فرهنگی و اجتماعی «ماسال هانیه» به سمت ورودی حرم خیمه هدایت شدم. در ابتدا فضا تاریک بود، به این ترتیب اولین نگاهم به تلویزیون بزرگ را دیدم. انیمیشنی پخش می شود که حال و هوای لحظه آب آوردن حضرت عباس (علیه السلام) و شهادت آن حضرت را ایجاد می کند و پس از آن دل های عزاداران به حرم مطهر منتقل می شود. این تصاویر باعث می شود بیننده ای که جلوی تلویزیون نشسته است خود را در حال و هوای کربلا ببیند.

صحنه هیجان انگیز برای من دختری بود که بی حجاب بود، اما اشک تمام صورتش را گرفته بود، انگار در کربلا بود و با تمام وجود گریه می کرد.

فضای داخلی حسینیه ای که تشکیل داده اند، فضایی خاص و زیبا دارد و احساس آرامش را به مهمانان و عزاداران می دهد. این زیارتگاه در چادر «مثل هانیه» ساده، تمیز، اما جذاب است و تشییع جنازه این مراسم از مجالس دیگر لذت بخش تر به نظر می رسد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *