آرتروز، شایع‌ترین بیماری مزمن مفاصل

تبلیغات بنری


عضو هیأت علمی گروه جراحی ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در کشورهای پیشرفته شیوع آرتروز زانو 13 درصد و در ایران 20 درصد است و با توجه به تعداد زیاد جوانان در ایران، شیوع است. این بیماری در افراد مسن بسیار بیشتر است.

یورنا – به گزارش ویپادا، علیرضا موسویان با اشاره به اینکه آرتروز ریشه در فرهنگ، تغذیه و سبک زندگی ایرانیان دارد، گفت: سبک زندگی ایرانیان مانند دو زانو نشستن و چهارزانو نشستن، استفاده بیشتر از پله به جای آسانسور و نداشتن طولانی مدت است. و برنامه ورزشی پایدار به ویژه ورزش های آبی، استفاده از توالت های ایرانی و کاهش استفاده از مواد غضروف ساز مانند آووکادو، سویا و برخی ماهی ها در ایجاد این بیماری موثر است.

موسیان افزود: آرتروز هر مفصلی را درگیر می کند. اما اغلب در زانوها، ران ها، کمر، مفاصل کوچک انگشتان، قاعده شست و شست پا ظاهر می شود.

وی ادامه داد: در مفاصل سالم ماده ای لاستیک مانند به نام غضروف وجود دارد که انتهای هر استخوان را می پوشاند. غضروف یک سطح صاف و لغزنده را برای حرکات مفاصل فراهم می کند و مانند یک بالش بین استخوان ها قرار می گیرد. در آرتریت، غضروف تخریب می شود و باعث اختلال در حرکت مفاصل، درد و تورم می شود.

موسویان با بیان اینکه با گذشت زمان و وخامت آرتروز ممکن است استخوان ها بشکند و ساختارهایی به نام خار استخوانی ایجاد شود، گفت: تکه هایی از استخوان یا غضروف ممکن است از هم جدا شده و در اطراف مفصل شناور شوند و فرآیند التهابی در بدن ایجاد شود. پروتئین هایی به نام سیتوکین ها و آنزیم ها تولید می شود که باعث آسیب بیشتر به غضروف می شود. در مراحل پایانی آرتروز، غضروف ها از بین می روند و استخوان ها به هم کشیده می شوند و باعث آسیب و درد بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه اگرچه آرتروز در هر سنی ممکن است بروز کند، شیوع آن در افراد بالای 65 سال بیشتر است، گفت: عوامل خطر شایع در این زمینه شامل افزایش سن، چاقی، سابقه آسیب به مفاصل و ورزش زیاد است. محدودیت های مفصلی، عضلات چهار سر ران ضعیف و استعداد ژنتیکی.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه علائم آرتروز بسته به مفاصل درگیر و شدت بیماری متفاوت است، اظهار کرد: علائم شایع آرتروز در افراد به ویژه در صبح یا بعد از آن درد و خشکی مفاصل است یک استراحت مفاصل آسیب دیده ممکن است متورم شوند، به خصوص پس از فعالیت طولانی مدت. این علائم به‌جای اینکه ناگهانی ظاهر شوند، به مرور زمان جمع می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: درد و خشکی مفاصل پس از فعالیت یا استفاده زیاد از مفاصل به ویژه در ناحیه ران، زانو و کمر، محدود شدن دامنه حرکتی مفاصل، ایجاد صدا در هنگام خم شدن مفاصل، تورم خفیف اطراف مفصل، درد که بعد از فعالیت یا در پایان روز بدتر می شود یکی از علائم این بیماری است.

زانو درد و افزایش وزن!

موسویان با بیان اینکه درد زانو یا ران منجر به ناتوانی در حرکت یا کندی در افراد و در نهایت چاقی و افزایش وزن می شود، افزود: افزایش وزن یا چاقی منجر به بروز دیابت، بیماری قلبی و افزایش فشار خون می شود و گفت: میزان سقوط در افراد مبتلا: بروز آرتریت 30 درصد و خطر شکستگی استخوان 20 درصد بیشتر از افراد سالم است.

وی تاکید کرد: افراد مبتلا به آرتروز دارای عوامل خطری مانند کاهش عملکرد، ضعف عضلانی و مشکلات تعادلی هستند که احتمال زمین خوردن را افزایش می دهد. عوارض جانبی داروهای تجویز شده برای تسکین درد نیز ممکن است به زمین خوردن کمک کند. آرام بخش ها ممکن است باعث سرگیجه و عدم تعادل شوند.

موسویان به عوامل موثر در بروز آرتریت اشاره کرد و گفت: تاثیرات ژنتیکی در اختلال کلاژن سازی، افزایش وزن، آسیب و استفاده بیش از حد مفاصل، بیماری های استخوانی و مفصلی مانند روماتیسم و ​​اختلالات متابولیکی خاص مانند هموکروماتوز یا آکرومگالی از جمله عوامل موثر است. از آرتریت رنج می برند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *