علاقه شادی زیدان به سینمای حاتمی‌کیا، مجیدی و فرهادی/ اتفاقی که در غزه جاری است، لکه ننگ بشریت است

تبلیغات بنری


گفتگو

این کارگردان، نویسنده و استاد دانشگاه لبنان تأیید کرد که مردم خاورمیانه پس از نمایش سریال «یوسف پیامبر» به سینمای ایران و آثار آن بیشتر علاقه مند شده اند.

شادی زیدان کارگردان، نویسنده و استاد دانشگاه لبنانی که سال گذشته یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم فجر بود، در گفت و گو با … مرحله وی در خصوص تجربه حضورش در ایران گفت: سال گذشته به عنوان هیئت داوران بخش سینمای مقاومت به جشنواره فیلم فجر دعوت شدم و از این بابت خوشحالم و این افتخار بزرگی برای من است. من در کشورهای مختلف به جشنواره های دیگر دعوت می شوم اما جشنواره فجر با جشنواره های دیگر متفاوت است، زیرا در کشوری برگزار می شود که قبلا دانشجو بودم و در رشته سینما و تلویزیون فارغ التحصیل شدم. به همین دلیل حضور در این جشنواره برای من تجربه بسیار خوبی بود.

وی که ساخت فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه خود دارد، درباره آشنایی خود با سینمای ایران گفت: سال ها در بخش بازار فیلم جشنواره فجر حضور داشتم و تا سال 1398 شاهد رشد و توسعه سینمای ایران بودم. سال، و از تماشای فیلم های ایرانی در داخل ایران، من در مورد جشنواره های خارجی که در آنها فیلم های مستند یا داستانی ارائه می شود.

این کارگردان لبنانی درباره خو گرفتن مردم کشورش با سینمای ایران اظهار کرد: مردم لبنان به تازگی با سینمای ایران و فیلم های ایرانی آشنا شده اند و باید گفت بعد از سریال یوسف پیامبر (فراء الله سلحشور) همه ساکنان خاورمیانه، به ویژه مسلمانان، به سینما آمده اند، آنها بیشتر جذب ایران شده اند و سینما برایشان مهم شده است. مثلاً در بیروت سالنی متعلق به شهرداری قبیری زیر نظر مؤسسه فرهنگی رساله هر از چند گاهی فیلم های ایرانی را پخش و به فروش می رساند که با استقبال مردم مواجه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام کارگردانان ایرانی را بیشتر دوست دارد، خاطرنشان کرد: هر ساله در جشنواره فیلم فجر کارگردانان جوان و مستعد اعم از زن و مرد فیلم های بسیار خوبی را ارائه می کنند که نشان دهنده نقطه قوتی در رشد سینمای ایران است. . درست است که این کارگردانان هنوز بر سبک مسلط نشده اند، اما مشخص است که مسیر درستی را طی می کنند. سبک فیلم های ابراهیم حاتمی کیا، مجید مجیدی و اصغر فرهادی را بیشتر از دیگر کارگردانان ایرانی دوست دارم.

این کارگردان در بخشی دیگر از صحبت های خود درباره وقایع این روزهای غزه که از یک سال پیش آغاز شده است، تاکید کرد: متأسفانه حوادث غزه ننگی در تاریخ بشریت به ویژه در مواجهه با فلسطینیان است. مردم. او با مطالبه حقوق بشر حافظ زنان و کودکان در غرب و شرق به شمار می رود. آنها شعارهایی می دهند که جذاب به نظر می رسد و هیچ کاری نمی کنند. رژیم صهیونیستی به بهانه های واهی و غیرواقعی به کشتار جمعی ادامه می دهد. انسانیت و صلحی که آنها سال هاست به دروغ ادعا کرده اند، رسما در عرصه سیاست بین الملل مدفون شده است.

وی ادامه داد: البته این حملات و نسل کشی باعث بیداری ملت ها به ویژه غربی ها شد. بیداری محترمانه ای که در دانشگاه ها، فضای مجازی و یا حتی مشاهیر هنر، ادبیات، فلسفه و سیاست قابل مشاهده و احترام است. بیداری می تواند امید را زنده کند که سرزمین فلسطین روزی با عدالت و صلح از شر شیاطین خلاص شود.

زیدان در پایان در پاسخ به این سوال که در چارچوب دولت فلسطین و بحران نسل کشی غزه چه کارهای دیگری باید انجام شود، گفت: به عنوان یک هنرمند و استاد دانشگاه آرزوی کارهای هنری بیشتری را دارم که نشان دهنده مظلومیت فلسطین باشد. باید به آنها پول داد و باید از اینها حمایت کرد، فلسطین امروز عملاً کربلاست و حوادث کربلا روز به روز در فلسطین آشکار است. امیدوارم در این مدت شاهد تحولات بزرگی در این سرزمین برای پیروزی و صلح و گسترش عشق باشیم.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *