همه آنچه از «تب دانگی» باید بدانیم؛ از راه‌های پیشگیری تا علائم و درمان

تبلیغات بنری


گفتگو

این کارشناس بیماری های عفونی در خصوص تب دنگی از جمله روش های پیشگیری از این بیماری، علائم و درمان آن توضیحاتی ارائه کرد آماده بود و انتظار داشتم «تب دنگی» وارد کشور شود.

آمیتیس رمضانی در گفت و گو با مرحله در مورد بیماری تب دنگی وی گفت: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه آئدس منتقل می شود اگر این پشه ناقل بیماری باشد و انسان را نیش بزند، این ویروس به بدن انسان منتقل می شود و او را بیمار می کند. تب دنگی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شیوع بیشتری دارد، اما از آنجایی که پشه ها قادر به تطبیق با شرایط هستند، به تدریج در مناطق معتدل کشف شده است و در گذشته این بیماری در مناطق گرمسیری بیشتر دیده می شد آسیا و در شرق مدیترانه معمول بود، اما اکنون در اروپا و آمریکا نیز گزارش شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه این بیماری در کشور ما در مناطق جنوبی شیوع بیشتری داشت اما اکنون در مناطق معتدل در حال شیوع است و این پشه در اکثر استان های کشور قابل شناسایی است، ادامه داد: با توجه به افزایش داخلی و سفر خارجی با وجود این بیماری در کشورهای نزدیک به ما، از جمله کشورهای عربی خلیج فارس و همسایگان شرقی، شرایط برای بروز این بیماری در کشور ما فراهم است تاکنون بیشتر موارد تب دنگی در کشورمان سابقه سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته است، اما سابقه سفر در دو مورد گزارش نشده است و به نظر می رسد عفونت در داخل کشور اتفاق افتاده باشد.

پیش بینی می شود که تب دنگی وارد کشور ما شده باشد

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه با توجه به این شرایط پیش بینی می شود این ویروس وارد کشور شود، افزود: راه اصلی انتقال این بیماری پشه ناقل این ویروس است. بیشتر پشه های ماده آئدس نیش می زنند و بر خلاف سایر پشه ها در طول روز بیشتر نیش می زنند و زمان اوج گرفتن این نوع پشه طلوع و غروب خورشید است.

وی ضمن بیان اینکه نوع پشه در آب های راکد زندگی، تکثیر و تکثیر بیشتری دارد و وجود زباله نیز شرایط مناسبی را برای پرورش این پشه ها فراهم می کند، گفت: زمانی که تعداد این پشه ها افزایش یابد، احتمال ابتلای افراد نیز وجود دارد. با این پشه ها نیز افزایش می یابد و در نتیجه باید از راکد شدن آب و تجمع زباله جلوگیری کرد. شکل ظاهری پشه آئدس با سایر انواع پشه ها متفاوت است.

وی تصریح کرد: در مناطقی که این بیماری بومی است و این نوع پشه وجود دارد، برای پیشگیری از تب دنگی می توان از مواد دافع حشرات مانند ترکیبات کافور استفاده کرد و باید از توری برای در و پنجره این مناطق استفاده کرد و باید حتما از پشه بند استفاده کنید همچنین قابل استفاده است. برای جلوگیری از ورود پشه ها به داخل توری می توان از مواد دافع حشرات در دیواره بیرونی پشه بند استفاده کرد.

این پزشک متخصص ادامه داد: کنترل این بیماری نیازمند همکاری همه اعم از پزشکان، مسئولان و مردم است. شناسایی سریع بیماران توسط پزشکان نیز بسیار مهم است زیرا پشه ها نباید به بیماران مبتلا نزدیک شوند زیرا پشه ها در صورت آلوده شدن قابل کنترل نیستند و می توانند تعداد زیادی از افراد را آلوده کنند.

علائم تب دنگی چیست؟

وی درباره علائم این بیماری گفت: در 70 تا 80 درصد موارد این بیماری بدون علامت است و بیمارانی که علائم را نشان می دهند علائمی مانند تب، سردرد، درد شکم، استفراغ، تهوع و خونریزی لثه و مشکلات گوارشی را نشان می دهند. و درد پشت چشم این علائم در مرحله حاد بیماری ظاهر می شود و پس از این مرحله وارد مرحله بحرانی می شویم. در این مرحله تب بیمار قطع می‌شود و بیمار باور می‌کند که بهبود یافته است، اما وارد حالت شوک می‌شود و فشار خون پایین، پلاکت‌های خون پایین، افزایش خونریزی، بی‌حالی، خواب‌آلودگی، گیجی، درد شکم و استفراغ را احساس می‌کند. مسائل هشدار دهنده بیمار باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند و اعلام سابقه سفر به مناطق آسیب دیده نیز می تواند به پزشک در تشخیص این بیماری کمک کند.

وی ضمن اشاره به اینکه مدیریت درمان این بیماری طی 48 تا 72 ساعت از زمان بروز این علائم بسیار مهم است، افزود: پس از این مدت، بیمار تقریباً 3 تا 4 روز پس از آن وارد مرحله بهبودی می شود. که او بهبود خواهد یافت.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *