افزایش ۷۰ درصدی ترانزیت ریلی کالا
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: چهار میلیون و 600 هزار تن کالا در دولت سیزدهم (33 ماه گذشته) جابجا شد که نسبت به دوره قبل 70 درصد افزایش را نشان می دهد.
یورنا به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمیاد صالحی روز پنجشنبه ۱۳ مرداد در مراسم اجرای طرح توسعه ایستگاه راه آهن شهید مطهری مشهد گفت: قطعا با زیرساخت های موجود، صادرات و واردات کالا از طریق راه آهن انجام می شود. نیز برگزار خواهد شد.» این 33 ماه رکورد افزایش یک میلیون و 913 هزار تن در سال ترانزیت بار در بخش ریلی کشور را به ثبت رساند.
وی ادامه داد: با این توسعه زیرساختی می توان سالانه رقم 2 میلیون تن حمل و نقل ریلی را به پنج میلیون تن رساند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به اهمیت مرز فرخس اشاره کرد و گفت: این مرز محور اقتصادی راه آهن پایه در شرق کشور از سمت ترکمنستان، قزاقستان و ایران به سمت شمال و شمال کشور است. جنوب. این کریدور در روسیه و از طرف دیگر با کریدور شرق به غرب در چین وصل می شود، بنابراین برای ایران بسیار مهم است.
وی افزود: در حالی که سایت روبروی فرن در ترکمنستان از توسعه زیرساختی مشابه فرن در ایران برخوردار نبود، ظرفیت بارگیری و تخلیه روزانه خودروها در فرن در ایران تاکنون بیش از 400 خودرو بوده است. اما سایت مربوطه در ترکمنستان ظرفیت کمتری برای تخلیه و بارگیری کالا از طریق وسایل نقلیه دارد.
صالحی با بیان اینکه راه آهن ایران آمادگی دارد ظرفیت تخلیه و بارگیری در سایت سرخس را به 600 واگن در روز افزایش دهد، گفت: سال گذشته جلسات زیادی با متولی این امر در کشور ترکمنستان در عشق آباد و تهران برگزار شد. “
ارتقای ایستگاه شهید مطهری به دهکده لجستیکی
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، احداث دهکده های لجستیکی و بنادر خشک ریلی را یکی از موضوعات مهم در امر ترانزیت، صادرات و واردات ریلی برشمرد و گفت: افتتاح بندر خشک راه آهن در نزدیکی تهران در سال گذشته بسیار خوب بود. تأثیر. برکات فراوان در حوزه راه آهن برای کشور.
وی ادامه داد: در این راستا و با تلاش مسئولان استان خراسان رضوی و گمرک، ارتقای ایستگاه راه آهن شهید مطهری مشهد به دهکده لجستیکی راه آهن در ستاد لجستیک وزارت راه و شهرسازی مصوب شد.
صالحی گفت: با ارتقای ایستگاه شهید مطهری به دهکده لجستیکی، خدمات حمل و نقل ریلی به طور کامل در این ایستگاه به متقاضیان ارائه می شود و خط آن از 14 خط به 25 خط و ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در سه خط آن افزایش یافته است. پلت فرم ها به 900 وسیله نقلیه رسیده است.
دبیران گمرک خراسان رضوی با اشاره به استقرار گمرک در ایستگاه شهید مطهری درخواست کردند با توجه به افزایش حجم تردد خودروها در این ایستگاه و فعالیت شبانه روزی آن، گمرکات نسبت به تردد بیشتر و به روز بودن کالاها اقدام کنند. اظهارنامه و تشریفات و ساعات کار آن باید روزانه افزایش یابد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی افزایش زیرساخت های نرم افزاری ایستگاه شهید مطهری را مستلزم پیگیری دبیران و دستگاه های اجرایی ذیربط در خراسان رضوی دانست و افزود: هر توسعه ای در حوزه ریلی منجر به افزایش بخش خصوصی می شود. سرمایه گذاری و توسعه صادرات و واردات.
به گفته وی، اقدامات مربوطه برای افزودن 150 هکتار زمین دیگر به ایستگاه شهید مطهری مشهد انجام می شود تا بخش خصوصی بتواند در این بخش سرمایه گذاری کند.
عبور از راه آهن از طریق باتلاق بوروکراتیک
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: با تلاش های فراوانی که در 33 ماه گذشته انجام دادیم توانستیم از باتلاق میادین مین بروکراتیک کشور عبور کنیم و به نتایج خوبی برسیم. معمولاً پروژههای عمرانی در کشور به همان شکلی که افتتاح میشوند در مدت زمان کوتاهی افتتاح میشوند و سپس ظرف چند ماه طرح به بهرهبرداری میرسد.
وی ادامه داد: در این مدت راه آهن ابتدا سعی کرد طرح های راه آهن را اجرایی کند و پس از چند ماه به طور رسمی افتتاح شد.
صالحی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال خط 3 و 4 راه آهن تهران – کرمسار در سال 1393 افتتاح شد اما در دولت سیزدهم قطار با 15 هزار میلیارد ریال شروع به کار کرد و 25 هزار میلیارد ریال دیگر همچنان مورد نیاز است. دو خط با ظرفیت کامل کار خواهند کرد.
سیاه ترین سال های بودجه راه آهن
مدیرعامل راه آهن ایران به روند بودجه راه آهن در 10 سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال های 1396 تا 1400 بدترین و سیاه ترین سال های بودجه راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود. در سال های 94 تا 97 بودجه راه آهن سالانه بالغ بر 27 هزار میلیارد ریال بوده است. اما پس از آن این بودجه روند نزولی را آغاز کرده و به 150 هزار میلیارد ریال می رسد.
وی ادامه داد: اما در نهایت با اندکی افزایش در سال 1400 و آغاز به کار دولت سیزدهم به 24 هزار میلیارد ریال رسید.
صالحی گفت: در این شرایط که تورم و قیمت دلار رو به افزایش است، راه آهن با وجود کاهش بودجه زیرساخت های خود را توسعه داده و هزینه های آن در سالی که راه آهن را از دولت قبل تحویل گرفتیم، 10 برابر شده است انباشت بدهی ما با عدم جایگزینی لوکوموتیو مواجه بودیم.
انتهای پیام/
mizanonline به نقل از یورنا