همه مردم در معرض پرتوهای فرابنفش هستند

تبلیغات بنری


رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت گفت: همه افراد از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و برخی منابع مصنوعی در صنعت و فعالیت های تفریحی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرند.

یورنا – عباس الشاهسونی، رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه همه افراد از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و برخی منابع دست ساز انسان در صنعت و فعالیت های تفریحی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرند، بر این ضرورت تاکید کرد. کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مراقبت از خود در این روزهای تابستان.

الشهسونی با اعلام این مطلب گفت: طول موج پرتوهای فرابنفش از 100 تا 400 نانومتر است. محدوده 100 تا 280 نانومتر به عنوان UV C، محدوده 280 تا 320 نانومتر به عنوان UV B شناخته می شود و محدوده بین 320 تا 400 نانومتر نیز به عنوان UV A شناخته می شود.

وی افزود: محدوده 100 تا 280 نانومتر یا فرابنفش C که خطرناک ترین نوع اشعه ماوراء بنفش است، کاملاً توسط لایه اوزون کنترل می شود، به استثنای برخی از نقاط جهان مانند برخی از نقاط استرالیا که ما با مشکل سوراخ های این لایه روبرو هستیم و خوشبختانه در کشورمان این مشکل را نداریم.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت به کنترل 90 درصد اشعه ماوراء بنفش B پرداخت و ادامه داد: اشعه ماوراء بنفش بین 320 تا 400 نانومتر یا UVA به طور کامل از لایه اوزون عبور می کند. انسان عمدتاً در معرض 10% اشعه ماوراء بنفش B و 100% UVA است.

اثرات اشعه ماوراء بنفش A بر بدن

شاهسونی با بیان اینکه اشعه ماوراء بنفش B باعث آفتاب سوختگی و برنزه شدن می شود، افزود: اثرات نور خورشید بیشتر مربوط به اشعه ماوراء بنفش A است که به قسمت های عمیق بدن و پوست نفوذ کرده و باعث سرطان پوست، پیری زودرس پوست، آب مروارید می شود. و اختلال در سیستم ایمنی بدن .

وی با تاکید بر اینکه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش مضر است، گفت: قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش به مدت یک ساعت یا یک روز نمی تواند برای انسان مشکل ایجاد کند، البته باید در این روزهای گرم و تابستان کمتر در معرض نور قرار گیرد. خورشید.

مقدار شاخص UV از 0 تا بالای 11

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: شاخص UV برای پرتوهای فرابنفش تعریف شده و ابزاری است که آگاهی عمومی را نسبت به مواجهه طولانی مدت با این اشعه ها افزایش می دهد، بنابراین اتخاذ راهکارهایی ضروری است. برای مراقبت از خود در برابر این اشعه ها. شاخص UV باید به صورت روزانه گزارش شود و محدوده صفر تا بالای 11 دارد و با افزایش این شاخص احتمال آسیب به پوست و چشم افزایش می یابد، بنابراین لازم است در معرض اشعه ماوراء بنفش کمتر قرار گیریم.

وقتی شاخص UV بین 3 تا 5 است چه کنیم؟

الشاهسونی تصریح کرد: زمانی که شاخص UV بین 1 تا 2 باشد اثر آن کم و بی خطر است اما برای افرادی که پوست حساسی دارند و در معرض آفتاب سوختگی هستند بهتر از استفاده از لباس های بلند و ضدآفتاب با فاکتور محافظ نور یا فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) که کمتر از 15 نباشد. وقتی این شاخص بین 3 تا 5 باشد، خطر متوسط ​​است و لازم است در ساعات 10 تا 16 در معرض نور خورشید و در خارج از خانه، مانند به عنوان کلاه لبه دار، لباس های آستین بلند و کرم های ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF). حداقل 15 عینک آفتابی مناسب می تواند اشعه ماوراء بنفش را از بین ببرد.

بین ساعت 10:00 تا 16:00 نور خورشید را کمتر تجربه کنید

وی بیان کرد: زمانی که شاخص UV بین 6 تا 7 باشد، خطر افزایش می‌یابد و باید بین 10 تا 16 ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید کاهش یابد و عناصر ذکر شده در نظر گرفته شود. زمانی که شاخص UV بین 8 تا 10 باشد، در این روزهای تابستان، شاخص UV در این محدوده از 10 تا 16 ساعت است و در برخی مناطق ممکن است این شاخص به 11 برسد.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت بیان کرد: اقدامات ساده مانند استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی معمولی، کرم ضد آفتاب، لباس آستین بلند در کنار کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید به تامین سلامت مردم کمک می کند. در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار کار می کند. شاخص UV بالاتر از 6 مختص ایران نیست، بلکه کل خاورمیانه و جهان با این مشکل مواجه هستند و در فصل گرم سال این پدیده طبیعی و ناشی از نور خورشید است.

میانگین شاخص UV در منطقه مدیترانه شرقی 9 است

الشاهسونی با بیان اینکه میانگین شاخص UV در شرق مدیترانه حدود 9 است، خاطرنشان کرد: توصیه اصلی ما به مردم در این ایام که شاخص UV بین 8 تا 10 است و در شرایط خطرناکی قرار دارند، کاهش تماس است. به نور خورشید به خصوص در ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر.

وی تاکید کرد: زمانی که شاخص فرابنفش بالاتر از 11 باشد خطر زیادی برای انسان وجود دارد و به رنگ بنفش ظاهر می شود در این موارد حداقل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی معمولی، لباس بلند و ضد آفتاب با یک کرم ضد آفتاب است. فاکتور محافظت در برابر آفتاب توصیه می شود (SPF (حداقل 30) در این موارد توصیه می شود هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب را تجدید و استفاده کنید.

تغییر اقلیم باعث تشدید تابش فرابنفش می شود

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت افزایش و تشدید شاخص UVA و UVB را ناشی از تغییرات اقلیمی در سطح زمین دانست و گفت: اثرات تغییر اقلیم منجر به افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می شود. تابش نور خورشید، کاهش ازن استراتوسفر و افزایش تابش فرابنفش B.

افرادی که بیشتر تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش هستند چه کسانی هستند؟

الشاهسونی ادامه داد: اثرات تغییر اقلیم می تواند باعث تغییر در پوشش ابر شود و زمانی که پوشش ابر کاهش یابد، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش افزایش می یابد. مضرترین اثرات اشعه ماوراء بنفش بر کارگران و مردان در فضای باز به ویژه افراد بالای 55 سال است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر سه مرگ یک مورد به دلیل سرطان پوست غیر ملانومایی است که علت اصلی آن کار زیر نور خورشید است.

وی تصریح کرد: از هر 4 نفری که در فضای باز کار می کنند، یک نفر در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرد که می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست غیرملانومی را 60 درصد افزایش دهد. اقدامات ساده ای که در بالا ذکر شد می تواند به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به این نوع سرطان را کاهش دهد.

کدام افراد بیشتر برای خودمراقبتی در برابر اشعه ماوراء بنفش توصیه می شوند؟

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت تائید کرد: توصیه این روزها این است که به افرادی مانند کارگران ساختمانی و صنعتی و کشاورزانی که در فضای باز کار می کنند توجه بیشتری داشته باشند و میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بین 10 ساعت محدود کنند. ساعت: 00 و 16:00 به حداقل برسد.

شاهسونی تصریح کرد: زمانی که شاخص فرابنفش بالاتر از 11 باشد بهتر است فرد حداکثر 30 دقیقه زیر نور خورشید بماند زیرا بیشتر از آن باعث آفتاب سوختگی می شود. علاوه بر کارگران و مردان، کودکان و نوزادان نیز از اقشار آسیب پذیری هستند که ممکن است در این شرایط با مشکل مواجه شوند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *