مراسم تجلیل از فیلم‌سازان انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد

تبلیغات بنری


امروز چهارشنبه ۱۲ مردادماه مراسم تجلیل از سینماگران انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن در تالار حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن برگزار شد.

یورنا – به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن، در ابتدای این مراسم که از ساعت 11 در تالار حقیقت آغاز شد، تیزر تولید انیمیشن مرکز و توسعه پخش شد. سینمای مستند، تجربی و انیمیشن برای مخاطبان پخش شد. محمد زکی زاده که اجرای این مراسم را بر عهده داشت ضمن بیان حمایت های مرکز از انیمیشن گفت: انیمیشن در ایران در یک دهه گذشته در بخش های مختلف پیشرفت داشته است اما به گفته بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه انیمیشن بیش از چیز دیگری مد نظر دارید. مواردی که شما اشاره کردید ما شاهد رشد انیمیشن کوتاه و هنر بوده ایم که با حمایت آن نقش مهمی در توسعه انیمیشن کوتاه داشته است.

محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل مرکز گفت: این گردهمایی برای ما ارزش زیادی دارد، زیرا بیشترین خلاقیت و نوآوری در آثار انیمیشنی تولید شده در مرکز، مدیون حضور مردم در این گردهمایی است. این چهره‌های برجسته طی چند مرحله در مقاطع مهم و حساس به ارتقای پویایی کشور کمک کردند. خوشحالم که امروز در جمع شما اساتید و فیلمسازان جوان، چهره های بزرگ و موثری را می بینم که نامشان با سینمای انیمیشن و فضای هنری گره خورده است. اساتید، هنرمندان و اعضای محترم شوراهای پویانمایی مرکز گسترش.

وی افزود: نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در انیمیشن کشور مشخص است و خاطره ای که از آثار اولیه استاد احمد اربانی که امروز در کنار ما هستند به کانون برمی گردد و بسیار ارزشمند است اما کانون در سینمای انیمیشن در گذشته و امروز همیشه موثر و قوی بوده است.

مدیرعامل مرکز رشد گفت: بنر حضور سینمای ایران در صحنه بین‌المللی در دست انیمیشن‌های کودک و فیلم کوتاه است. خوشبختانه هر هفته اخباری مبنی بر حضور انیمیشن های کانون در جشنواره های بین المللی به گوش می رسد. از سوی دیگر انیمیشن بر گفتمان فرهنگی بین المللی کشورمان مسلط شده است.

وی ادامه داد: این روزها آقای مسعود سیولایی مسئولیت انیمیشن، سینمای تجربی، هنر و تخصص را در مرکز بر عهده دارند.

حمیدی مقدم درباره بنیاد ملی پویانمایی ایران گفت: بحث تاسیس بنیاد پویانمایی بسیار داغ است و تردیدهایی وجود دارد که معاونت انیمیشن مرکز تعطیل شود، اما بنیاد با جمعی از افراد به کار خود ادامه خواهد داد. بزرگتر ببینید و از کانال های مختلف عبور کنید. اینکه بنیاد انیمیشن زیر نظر بنیاد سینمایی اداره می شود یا به صورت مستقل، موضوعی است که در آینده مطرح می شود. معتقدم دپارتمان تولید انیمیشن کوتاه نباید از مرکز توسعه جدا شود، زیرا برای رسیدگی به آن نیاز به مسیر خاصی دارد. یک فضای ارتباطی و زیست فرهنگی چند ساله در مرکز توسعه وجود دارد که به راحتی نمی توان به آن دست یافت. فیلمسازان ما به راحتی به فضا عادت نمی کنند. کانون گسترش در این سال ها توانسته به این سطح از گفت وگو برسد و اعتماد هنرمندان را جلب کند.

مدیر عامل مرکز درباره برنامه های آتی مرکز توسعه انیمیشن توضیح داد: برنامه های دیگری نیز در آینده به حوزه انیمیشن ما اضافه می شود و تعامل سینماگران دنیا با فرزندانمان بیشتر می شود. انیمیشن ما به سمت آینده حرکت می کند و باید گام هایی بردارد که مرزها را جابجا کند. بحث تولید مشترک انیمیشن برای ما یک موضوع حیاتی است. موضوع نمایش، نمایش و برگزاری کارگاه ها و جلسات از برنامه های آتی مرکز برای انیمیشن است.

مسعود سفالایی، معاون انیمیشن و تجربه گفت: این اولین گفتگوی رسمی من با اعضای صنعت انیمیشن در این مسئولیت است که بر عهده گرفته ام. امیدوارم حضورم برای فعالان این عرصه مفید و موثر باشد. انیمیشن برای من همیشه حوزه مهمی بوده است، زیرا انیمیشن هنری بخش فکری سینمای ماست.

وی ادامه داد: ماه آینده طی برنامه ریزی هایی که در گروه «هنر و تجربه» انجام می دهیم، فیلم های کوتاه انیمیشن را به نمایش خواهیم گذاشت. پاتوق انیمیشن نیز ادامه خواهد داشت. تنها درخواست من این است که انیمیشن کوتاه را در مرکز گسترش زنده نگه دارید تا بتوانیم کار درست را انجام دهیم.

سیوالی در پایان گفت: در این سال ها بچه هایی از اقشار دانشگاهی و آزاد وارد کانون شدند و توانستند آثار خوبی تولید کنند. همچنین از همکاری دوستان برای معرفی خود در محافل دانشگاهی و بین المللی انیمیشن استفاده می کنیم.

برندگان سیزدهمین جشنواره پویانمایی

در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که سال گذشته برگزار شد، از مجموع 19 فیلم کوتاه پویانمایی پذیرفته شده توسط مرکز گسترش در بخش‌های مختلف، 4 جایزه به تولیدات مرکز گسترش تعلق گرفت. صادق جوادی کارگردان «خرس» برای دومین فیلم تندیس نقره، زهرا علی اکبری صدابردار «سرهنگ» تندیس طلای بهترین صداپیشگی و حسین آقامحمدی کارگردان «دشت گلهای» تندیس طلا دریافت کردند. ” تندیس زرین بهترین فیلمنامه حسین زنگنه فیلمنامه نویس «ماجرای محسن» در بخش فیلمنامه تجلیل شد و دریافتند در این مراسم از محمد حمیدی مقدم، مسعود صفالی، مهدی مسعودشاهی و بهرام عظیمی تجلیل شد. پرستو کاردیگر کارگردان فیلم «سرهنگ» و مجتبی ترکی کارگردان «دستانی بایری محسن» با اهدای سپر تجلیل شدند.

سال گذشته آثار انیمیشن در جشنواره های مختلف حضور داشتند. در این مراسم از سینماگران فرنوش عبیدی کارگردان «ملکوت» و «بشکمت»، احمد عربانی کارگردان «ملودی»، حمید محمدی کارگردان فیلم «گذشته» و اهورا شهبازی کارگردان فیلم تجلیل شد. «کلاغ»، مرجان کیشانی کارگردان «گیرافت» و «پیانو» با همکاری شهاب شمسی، محبوبه قلایی کارگردان «دیوار چهارم»، حسین مرادی زاده کارگردان «عقل احمر»، سمانه شجاعی. کارگردان «بدن خاکستری»، مونا شمس کارگردان «ققنوس»، لدا فضلی کارگردان «این‌طرف، آن‌طرف»، نرگس ذاکری کارگردان فیلم «رقت‌انگیز»، حمیده تیموری کارگردان «بلوک»، رامک امین. کاظمی کارگردان «کاغذ» مهدی صدیقی کارگردان «آتل» از جمله آثاری است که در سال‌های اخیر در بسیاری از جشنواره‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی حضور داشته است.

احمد عربانی، انیماتور و کارگردان پیشکسوت کارتون ملودی پس از دریافت گواهینامه گفت: امروز جلسه جدیدی داشتیم و یاد روزهای گذشته افتادیم. مرکز توسعه مرا به یاد یک مرکز اولیه می اندازد که در دهه 1960 بسیار فعال بود. قبل از انقلاب همکاری، وقتی یک فیلم تمام می شد، فیلم بعدی بلافاصله شروع می شد. همه صمیمی بودند و هر چقدر هم که معروف و حرفه ای و متخصص بودند به هم کمک می کردند. یاد و خاطره همه دوستان، اساتید و فعالان این عرصه را گرامی می دارم.

در ادامه این مراسم از اعضای شورای پویانمایی امیر محمد دهستانی و علی رضا گلبایجانی تجلیل شد. و همچنین از همکاران مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که در سیزدهمین جشنواره پویانمایی حضور داشتند، از جمله شهنام صفاجو مدیر تولید، نبی ابهری مدیر انیمیشن، علی خوببخت، جواد شعیشتاهر و مدیر آرشیو فرشاد. . از حاج محمدی گرافیست، حمید عاشیق علی، علی رضا حاجی رفیعی تجلیل شد.
لزوم توجه به بازار انیمیشن

مهدی مسعودشاهی، یکی از اعضای هیئت مدیره بنیاد ملی پویانمایی ایران که در این مراسم حضور داشت، گفت: دوستانی که از سال‌های گذشته با آنها بوده‌ایم، می‌توانم بگویم پرفراز و نشیب‌های انیمیشن را شاهد بوده‌اند در مورد بی عدالتی انیمیشن مرکز پویانمایی صبا در سال 1352 تأسیس شد و شیوخ در آنجا انیمیشن تولید می کردند که متأسفانه این شرکت را منحل کردند.

وی تاکید کرد: انیمیشن ما بدون شعار و تبلیغات خود را در عرصه جهانی مطرح کرد و من چیزی جز پشیمانی ندارم الان کجاست؟ اگر کانون گسترش و آقای حمیدی مقدم نبودند، انیماتورهای ما کجا بودند؟ انیمیشن ایرانی جایگاه بسیار خوبی در دنیا دارد. ژاپن، اسپانیا، ایتالیا و عربستان سعودی سریال های انیمیشنی را از ایران خریداری می کنند. لطفا برای آینده انیمیشن کاری انجام دهید و به بازاریابی انیمیشن در سطح جهانی فکر کنید. تعطیلی بخش پویانمایی در مرکز گسترش به نفع سینمای انیمیشن ایران نیست و امیدوارم این معاونت با قوت به تولید آثار هنری ادامه دهد. حوزه انیمیشن کوتاه هنری با فیلم بلند متفاوت است و کانون صاحب سبک و موفقیت در این زمینه است.

امیرمحمد دهستانی، استاد دانشگاه و عضو شورای پویانمایی مرکز، دیگر سخنران این مراسم بود: «اگر بخواهم درباره موضوع بنیاد ملی پویانمایی در ایران و جدایی تولید انیمیشن از تولید انیمیشن متمرکز از از دیدگاه کارگردان.» آنچه برای فیلمسازان بسیار مهم است این است که بتوانند مستقل فیلم بسازند. درخواست من و فیلمسازان این است که بتوانند به راحتی فیلم بسازند. بدون شک محدودیت های زیادی در اساس انیمیشن وجود دارد و خود فیلمسازان قطعا خطوط قرمز کشور را می شناسند و باهوش هستند. بنابراین تمرکز تولید آثار هنری انیمیشن در مرکز این فرصت را می دهد که این جریان زنده بماند.

در پایان این مراسم فرنوش عابدی، انیماتور مجرب که برای انیمیشن های «مالکوت» و «پشکمت» تجلیل شد، گفت: به عنوان داور به جشنواره ورونژ روسیه دعوت شدم. من این افتخار را داشتم که در آنجا برخی از کارهای مرکز را قضاوت کنم. این جشنواره فشرده اما حرفه ای بود. بهترین چیز جشنواره برای من این بود که به آثار ایرانی که در آنجا به نمایش درآمدند احساس غرور می کردم.

عابدی جایزه انیمیشن کوتاه «پر» ساخته صادق جوادی کارگردان دومین جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن ورونژ روسیه را به وی اهدا کرد.
روانبخش صادقی رئیس هیئت مدیره آسیفا، مهدی مسعودشاهی عضو هیأت امنای بنیاد ملی پویانمایی ایران، بهرام عظیمی مدیرعامل آصیفه، مهدی خرمیان، علیرضا گلبایجانی عضو هیأت امناء بنیاد ملی پویانمایی ایران. بنیاد ملی انیمیشن ایران، امیر سحرخیز رئیس هیات مدیره انجمن فیلمسازان انیمیشن، اسماعیل شرایی، محمدعلی صفورا، انیماتورها و خانواده در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *