بزرگ‌ترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور افتتاح شد

تبلیغات بنری


صبح امروز بزرگترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون در استان لرستان افتتاح شد.

یورنا به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون، مصطفی جمالی در مراسم افتتاحیه بزرگترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور گفت: سال گذشته 262 هزار لیتر پلاسما در کشور تولید شد و برآورد تولید آن این محصول امسال 350000 لیتر است.

وی افزود: سال گذشته 2 میلیون و 320 هزار نفر در کشور خون اهدا کردند که این شاخص حدود 15 درصد افزایش داشته است.

جمالی گفت: طی دو سال و نیم گذشته شاخص اهدای خون حدود 25 درصد افزایش داشته است. وی در بخشی دیگر از سخنان خود به گزارش سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد و گفت: سازمان انتقال خون ایران هم اکنون یکی از کشورهای مرجع منطقه محسوب می شود و از سال گذشته رتبه نخست منطقه را به خود اختصاص داده است. در زمینه اهدای خون.

جمالی درباره میزان پلاسمایی که کشور برای قراردادهای پالایشی به کشورهای پالایشی می فرستد، گفت: تولید پلاسما در سال های گذشته 180 هزار لیتر بود و سال گذشته توانستیم 262 هزار لیتر پلاسما در کشور تولید کنیم و برآورد می شود امسال تولید پلاسما به این میزان برسد. تا پایان سال به 350 هزار لیتر برسد.

وی افزود: تولید پلاسما برای کشور ارزش زیادی دارد و داروهای بسیار مهمی که از پلاسمای تولید داخل تهیه می شود برای بیماران تهیه می شود که گروهی از این بیماران شامل بیماران هموفیلی است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: ارسال پلاسما به خارج از کشور نوعی خام فروشی محسوب می شود و با پیگیری های انجام شده مقرر شد پالایشگاهی توسط بخش خصوصی در کشور ایجاد شود که تاکنون محقق نشده است. طی سال گذشته یک پالایشگاه با ظرفیت اسمی 150 هزار لیتر در پالایشگاه دیگر با ظرفیت اسمی 300 هزار لیتر در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم ارزش افزوده تولید و پالایش پلاسما نیز به کشور ما در سال های آینده

وی با اشاره به اینکه بانوان لرستان رتبه اول اهدای خون در کشور را دارند، تصریح کرد: روند اهدای خون در این استان طی دو سال گذشته تقریبا دو برابر شده است و این استان در شبکه سراسری خون رسانی نیز موفق است. .

جمالی گفت: در دو سال گذشته تمامی شهرستان های استان لرستان اقدام به مهار مراکز انتقال خون کرده اند که این اتفاق نادری است و نشان می دهد که مردم این استان با حضور و اهدای خون پیشگام خود موجب توسعه در این زمینه. در دستور کار قرار می گیرد

وی با قدردانی از حمایت های استاندار لرستان در این زمینه گفت: 50 درصد اعتبارات مورد نیاز این مرکز توسط استانداری لرستان تامین شد و در ساخت آن تمامی استانداردهای لازم برای انتقال خون رعایت شد.

مدیر کل شرکت انتقال خون لرستان نیز در این مراسم گفت: بزرگترین مرکز جامع اهدای خون غرب کشور در لرستان شامل 20 تخت فعال است که به شهروندان خدمات رسانی می کند.

علی السوری در حاشیه این افتتاحیه گفت: مرکز اهدای خون شهید رستمی مقدم پیش از این با 8 خانواده فعال بود و بر اساس درخواست مردم و شاخص بالای اهدای خون در استانداری، اهدای خون انجام شد. مرکز شهید رستمی مقدم پس از بازسازی با 60 میلیارد ریال وام افتتاح شد و امروز با ظرفیت بالاتر شروع به کار کرد.

وی با بیان اینکه از بدو تأسیس اداره کل انتقال خون لرستان تا سال 1400 هجری شمسی چهار پایگاه انتقال خون در 3 شهرستان این استان فعال بوده است، اظهار داشت: این اداره کل در لرستان فعالیت می کرد.

مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: سه مرکز درمانی در سه شهرستان خرم آباد، بروجرد و الیگودرز وجود داشت که این مراکز در دو سال گذشته به پنج مرکز افزایش یافته و مراکز تولید پلاکت در لرستان نیز افزایش یافته است. از یک پایه به سه پایه.

استاندار لرستان نیز در این مراسم از حمایت های مدیر عامل سازمان انتقال خون از اداره کل انتقال خون لرستان تقدیر و تشکر کرد.

ابوطالب شفقت استاندار لرستان در این آیین گفت: اهدای خون اقدامی انسان دوستانه و نجات بخش است چرا که هر اهداکننده با خون خود حداقل جان سه نفر را نجات می دهد.

وی با استناد به آمار سازمان انتقال خون اضافه کرد: میزان اهدای خون در استانداری لرستان 35 به ازای هر 1000 نفر است که بالاتر از شاخص کشوری بوده و نشان دهنده نوع دوستی مردم این استان است.

گفتنی است در این مراسم عقیل، مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان انتقال خون، دادستان کل کشور و جمعی از مسئولان استانداری حضور داشتند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *