۱۶۲ نشان جهانی دستاورد نخبگان ایرانی در المپیاد‌های فیزیک

تبلیغات بنری


وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک از کسب 63 مدال طلا، 31 مدال نقره و 68 مدال برنز طی چهار دهه گذشته در المپیاد جهانی فیزیک خبر داد.

یورنا – رضا مراد صحرایی در مراسم افتتاحیه پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک که صبح امروز در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، گفت: ایران ۱۲ نشان افتخار کسب کرده و ایران جزو پنج تیم برتر جهان است. در المپیاد جهانی فیزیک دستاوردهایی در این زمینه حاصل شده است.

وی با بیان اینکه برنده مطلق المپیاد جهانی فیزیک در سال 88 از ایران بود، گفت: برگزیدگان ایرانی المپیاد جهانی فیزیک از اساتید برجسته این رشته در دانشگاه های ایران و برخی کشورهای دیگر هستند و مبتکر نیز هستند. من از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران به تک تک آنها افتخار می کنم.

صحرایی ادامه داد: به همین ترتیب وزارت آموزش و پرورش از سوی دولت به عنوان حامی اصلی این رویداد در توسعه دانش پایه انتخاب شد و این رسالت تاکنون به بهترین شکل ممکن محقق شده است.

وی افزود: تعدادی از اساتید فیزیک از دانشگاه های دولتی و تعداد زیادی از دانشجویان علاقه مند فیزیک و پژوهشگران جوان این وزارتخانه در برپایی این رویداد علمی کمک کردند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: جامعه فیزیک ایران در مدت کوتاهی به رشد کمی و کیفی زیادی دست یافته است و هم اکنون بیش از چند هزار دانشجوی دکتری فیزیک در ایران داریم و همچنین آماری از رشد مقالات ایرانی داریم. و مقالات میانگین شاخص مراجع در کشور ما در رشته فیزیک وضعیت قابل قبولی است.

وی با بیان اینکه ایران در سال 1988 به المپیاد جهانی فیزیک پیوست و در سال 2007 میزبان 11 کشور در سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود، افزود: ایران در سال 2009 المپیاد نجوم، در سال 2018 المپیاد کامپیوتر و در سال 2018 المپیاد کامپیوتر Bi20. و گزارش های موجود همگی حاکی از آن است که این مراسم به خوبی برگزار شده و شرکت کنندگان خاطرات خوبی از حضور در ایران داشته اند.

صحرایی گفت: میزبانی دومین المپیاد جهانی فیزیک ایران قرار بود در سال 2023 برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تاخیر افتاد.

وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری المپیاد فیزیک در اصفهان، گفت: کم لطفی و ظلم برخی کشورها در ممانعت از شرکت دانش آموزان کشورشان در این رویداد، پاسخی مناسب برای همه است. ” از آنها و فداکاری برگزارکنندگان این المپیک.»

وی با بیان اینکه ماده یک اساسنامه المپیاد بین المللی فیزیک به کشورها اجازه چنین کاری را نمی دهد، تصریح کرد: با این حال سعی کردیم تنها خدمتگزار این رویداد باشیم و به هیچ عنوان از آن بهره برداری نکنیم، هرچند انتظار داریم. این. دانشمندان و روشنفکران کشورها نیز می خواستند به المپیاد جهانی فیزیک کمک کنند تا از آسیب امواج سیاسی محافظت کند.

در ابتدای افتتاحیه این المپیک یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید ایران گرامی داشته شد. تمبر یادبود المپیاد جهانی فیزیک نیز در مراسم افتتاحیه با حضور وزیر آموزش و پرورش و پروفسور روات رئیس المپیاد امضا شد.

فعالیت های پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک از امروز با حضور 198 دانش آموز نخبه از 46 کشور جهان تا 16 مردادماه در دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه دارد. دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۱۳۸۵ میزبان سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *