ادای دین نسبت به شهدای خدمت/ سربازان اردیبهشت سوژه نخستین «همایش بین المللی شعر خدمت تا شهادت» شدند

تبلیغات بنری


نشست خبری اولین همایش بین المللی شعر استشهادی ویژه یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی و سایر شهدای خدمت با حضور حمیدرضا اللهیاری شهردار رباط کریم و میلاد عرفانیان دبیر علمی همایش خدمت و شهادت» چهارشنبه 9 خرداد در حوزه هنری سالن طاهره صفرزاده برگزار شد.

یورنا- در این نشست حمید رضا الهیاری شهردار رباط کریم در خصوص سمپوزیوم بین المللی شعر در خدمت شهادت گفت: این اولین همایش بین المللی شعر در خدمت شهادت است که به همت کانون ادبی برگزار می شود. خلاقیت حوزه هنری و با همکاری شهرداری رباط کریم. این همایش با محوریت شهدای خدمت آیت الله رئیسی، شهید حسین امیرعبداللهیان، شهید آیت الله آل هاشم، شهید ملک رحمتی و سایر شهدای خدمت و در مکتب برده داری و شهدای رئیس جمهور برگزار می شود. مکتب جهادی کار برای خدا و مردم؛ مراسم تشییع پیکر شهید جوهر و سایر شهدای خدمت برگزار می شود.

وی ادامه داد: شهدای خدمت در مدت حضور خود در عرصه خدمت عملکرد ممتازی داشتند. آزادی حامد نوری مهر تاییدی بر تلاش آنان و رویکرد نظام انقلاب اسلامی تلقی می شود. امیدوارم در آینده شاهد انتخاباتی با روحیه باشیم که بتواند نقش موثری در آینده کشور داشته باشد.

میلاد عرفانیان دبیر علمی همایش «خدمت و شهادت» در ادامه گفت: پس از خبر شهادت سربازان اردیبهشت، رئیس جمهور شهید، هیئت همراه و نویسندگان و شاعران با هیبت غم و اندوه خود را سروده اند. و نشان داد که مردم شریف ایران تا چه اندازه قدردان زحمات خدمتگزاران خود هستند؟

وی افزود: ملت ما ثابت کرده است که از بحران ها فرصت می آفریند و این ویژگی برای توسعه کشور در ابعاد مختلف آن افتخارآفرین است. کانون خلاقیت های حوزه هنری علاقه مند به بهره مندی از توانمندی های مختلف در حوزه های فرهنگی و توجه به مقوله مهم کیفیت در حوزه ادبی است که نشان دهنده تعهد هنرمندان و نویسندگان به حوزه خدماتی است.

عرفانیان اجرای برنامه های ادبی در سطح جامعه را امری شگفت انگیز توصیف کرد و افزود: وقتی با پیشنهاد شهردار رباط کریم مواجه شدیم و تلاش یک نهاد دولتی برای برگزاری یک رویداد بزرگ ادبی را درک کردیم، از آن استقبال کردیم. بسیار به این دلیل که ما در عرصه شعر متعهد هستیم.

وی به ابعاد برگزاری همایش بین المللی شعر «خدمت شهادت» اشاره کرد و گفت: این همایش به همت شهرداری رباط الکریم و با حمایت حوزه هنری برگزار می شود. همایش شعر خدمت اولین رویداد مهم در حوزه ادبی محسوب می شود.

دبیر علمی همایش «خدمت و شهادت» تصریح کرد: دو نوع جشنواره در فضای ادبی کشور برگزار می شود و در دسته اول همایش ها و مسابقاتی است که دستاویزی برای نگارش آثار ادبی و ادبی است. تلاش برای افزودن شور و نشاط جدید به فضای ادبی و شعر و در نهایت با هدف خلق آثار و ترویج رویکرد واحد و ثانیاً می توان به آثار و اشعار تکیه کرد و جشنواره ها تنها بهانه ای برای جمع آوری و تبلیغ این آثار هستند. فهرست. اما تمرکز ما در همایش «شعر خدمت» بازتاب حضور شاعرانی در عرصه بود که از ابتدای انتشار خبر حادثه، شروع به سرودن اشعار مختلف یا نیمه موعظه کردند و پس از شهادت، بسیاری در غم آنها شعر سروده شد.

عرفانیان تاکید کرد: حضور گسترده شاعران در عرصه حماسه آفرینش شهدای خدمت در مقایسه با حماسه حاج قاسم الطبوری متفاوت و بسیار چشمگیر بود. این همایش در واقع تشکر از گردآوری و انتشار آثار ممتاز شاعرانی بود که به صورت خودجوش شروع به تولید اثری درباره شهادت رهبر جهمور شهید و هیئت همراه کردند.

وی به مزایا و معایب تشکیل همایش های ادبی اشاره کرد و گفت: در همایش «شعر خدمت» بر مزیت هایی همچون معرفی چهره های جدید در عرصه شعر، ایجاد انگیزه در موضوعات و تجلیل از اشعار شایسته تاکید شده است در زمان، یکی از انتقادات وارده توسط یک حوزه ورودی معمولاً بر این واقعیت متمرکز است که کار تولید شده توسط کنفرانس ها و رویدادها بر جامعه تأثیر نمی گذارد. اما از آنجایی که انگیزه شاعرانه شرکت کنندگان در ندای شعر «حماسه خدمت» از دل آن‌ها نشات می‌گرفت، می‌توانست این همایش را به گونه‌ای دیگر جذاب کند.

وی تصریح کرد: معتقدم بیشتر اشعاری که در همایش شعر خدمت بیان می شود، فقط بدهی این شاعران به خدمتگزاران این ملت است.

دبیر علمی همایش «خدمت و شهادت» به ابعاد «همایش بین المللی شعر در خدمت شهادت» اشاره کرد و گفت: این همایش در ابتدا دو رویکرد را دنبال می کند که جوایز مهمی از جمله سه جایزه برای این همایش در نظر گرفته شد به مبلغ 20 و 15 و همچنین 10 میلیون تومان در بخش ملی و در همایش بین المللی: جایزه 800 و 500 دلاری و برای برندگان خارجی 300 دلار خواهد بود. در بخش ویژه شاعران رباط این شهر باستانی نیز جوایزی دریافت خواهند کرد.

وی به تاثیر ادبیات بر تار و پود جامعه پرداخت و افزود: برگزاری همایش هایی با ماهیت ادبی باعث می شود جامعه از بسیاری آسیب ها فاصله بگیرد و این برای اهالی ربات کریم مهم و ضروری است. شعر می تواند فضای صنعتی را به فضای ادبی نزدیک کند و شاعران جوان را وارد عرصه ادبیات کند.

عرفانیان درباره تاریخ برگزاری همایش «شعر خدمت» و اختتامیه آن گفت: این همایش از اواسط تیرماه آینده کار خود را آغاز می کند و اختتامیه آن تا قبل از ماه محرم الحرام برگزار می شود. «همایش بین المللی شعر در خدمت شهادت» طی دو فراخوان مهلت ارسال آثار را تمدید و آخرین مهلت ارسال آثار را 9 خرداد ماه اعلام کرد و به این ترتیب حدود 500 اثر به دبیرخانه همایش رسید.

وی به حضور مهمانان خارجی در همایش شعر خدمت اشاره کرد و گفت: آثار زیادی از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عربی ارسال شد که واکنش های بسیاری به شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه داشت. این همایش با هدف تهیه کتابی از آثار ارسالی در پایان برگزار می شود که با مشارکت شهرداری رباط الکریم و حوزه هنری به عنوان یادگاری و کارنامه این رویداد منتشر خواهد شد.

عرفانیان تاکید کرد: اگر می خواهیم زبان و ادبیات را حفظ کنیم باید به شعر توجه ویژه داشته باشیم. افرادی که به زبان خود چسبیده اند هویت خود را تقویت می کنند و علاقه به ادبیات و قدرت زبان و فرهنگ و اعتقادات را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *