مذاکرات آتش‎‌بس غزه؛ بلینکن چگونه حقیقت را وارونه می‌کند؟

تبلیغات بنری


رژیم صهیونیستی مانع اصلی آتش بس در نوار غزه است و با وجود این، وزیر خارجه آمریکا با وارونه جلوه دادن حقیقت توپ را به زمین حماس می اندازد.

یورنا برای اینکه دیپلمات های خاورمیانه بر سر هر چیزی به توافق برسند، کار زیادی می طلبد. اما رفتار آمریکا در این زمینه در هشت ماه گذشته جنگ غزه نتوانست اجماع زیادی ایجاد کند.

آنتونی بلینکن قابل اعتماد نیست

قدرت وزیر خارجه آمریکا برای تغییر واقعیت حتی افراد خوشبین را نیز به واکنش واداشت. این شکایتی است که از دوحه تا عمان، قاهره، تل آویو و آنکارا طنین انداز شده است.

آنتونی بلینکن او در حال حاضر مشغول چیزی است که یکی از پیشینیانش، جیمز بیکر، «دیپلماسی گربه مرده» نامیده است. آرون دیوید میلر، شاگرد بکر، در X نوشت: هدف دستیابی به توافق نیست، بلکه اطمینان از شکست آن است.

شکی نیست که حماس بیش از رژیم صهیونیستی به پذیرش این توافق نزدیک شده است و شواهد آن در حال افزایش است. حماس با میانجیگری مصر و قطر و با نظارت ویلیام برنز، رئیس سیا، توافقنامه آتش بس امضا کرد که توقف دائمی خصومت ها را تضمین می کرد.

زمانی که رژیم صهیونیستی و آمریکا از این طرح دور شدند، حماس از اصول اعلام شده در سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که در آن از رژیم صهیونیستی خواست «آتش بس کامل» را بپذیرد، استقبال کرد.

حماس نیز واکنش مشابهی به قطعنامه سازمان ملل داشت که مورد حمایت آمریکا قرار گرفت.

رژیم صهیونیستی مانع اصلی آتش بس در غزه است

اصول این طرح روشن است. آتش بس دائمی پس از مبادله اولیه اسرا، خروج کامل نظامیان صهیونیست، بازگشت آزادانه مردم غزه به خانه های خود، عدم تغییر در قلمرو غزه یا جمعیت و مردم آن، همراه با بازسازی حاصل شود. تلاش ها با کمک دسترسی کامل به کمک های بشردوستانه.

رژیم صهیونیستی با هر یک از این اصول مخالف است. رژیم همواره گفته است که آتش‌بس نباید مانع اهداف جنگی آن شود، به مسدود کردن کمک‌ها از طریق گذرگاه‌های مرزی زمینی خود ادامه می‌دهد و هیچ قصدی برای رفع محاصره، به ویژه پس از پایان جنگ، ندارد.

مهمتر از آن اینکه در صورت شکست مذاکرات فاز اول و دوم تبادل اسرا، رژیم صهیونیستی هیچ تعهدی به پایبندی به آتش بس نخواهد داشت.

بلینکن در مورد مانع اصلی آتش بس دروغ می گوید

مسئله اصلی این است؛ از زمان اولین مبادله بازداشت شدگان در نوامبر گذشته (دسامبر 1402 هجری قمری)، تنها یک موضوع اساسی مانع از توافق آتش بس بوده است. رژیم صهیونیستی هنوز هیچ پاسخ رسمی به سخنرانی بایدن یا قطعنامه سازمان ملل نداده است.

بلینکن پای همه صحبت ها ایستاده است و باید دید چرا او تمام تقصیر سفر اخیر خود به منطقه را به گردن حماس انداخت و مدعی شد که این گروه هنوز این توافق را نپذیرفته است.

مذاکرات به دلیل امتناع رژیم صهیونیستی از پذیرش تعهد اولیه به آتش بس دائم متوقف شد و بلینکن کسی است که باید این رژیم را تحت فشار قرار دهد.

این وضعیت به نفع آمریکا نیست. نتانیاهو در نتیجه گیری خود درباره آمریکا منطقی است که بایدن در مقابل رژیم صهیونیستی ضعیف است و هر ماه ضعیف تر می شود.

اما بلینکن مدعی است: اسرائیل این پیشنهاد را همانطور که بود پذیرفت. ادعای مطرح شده علیه اظهارات علنی مکرر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر زیر سوال بردن توافق و همچنین اظهارات اخیر زاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی این رژیم، ادعایی نادرست است.

بلینکن که در تلاش وقیحانه خود برای وارونه جلوه دادن حقیقت پیشی گرفت، گفت: حماس می توانست با یک کلمه پاسخ مثبتی به طرح آتش بس بدهد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *