اوج‌گیری تولید و توزیع سوخت مایع در تابستان/ روزانه ۲۶۵ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور توزیع می‌شود

تبلیغات بنری


علاوه بر پایداری سوخت نیروگاه ها در روزهای اوج مصرف برق و گرمای بی سابقه تابستان امسال، با وجود جهش مصرف بنزین و رسیدن رقم مصرف به 147 میلیون لیتر در روز قبل از تسوایی حسینی (24 تیر)، این وزارتخانه اعلام کرد که شرکت نفت سوخت جایگاه‌های سراسر کشور را تامین کرده است

یورنا به گزارش شانا، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در حال حاضر روزانه بیش از ۲۶۵ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور توزیع می کند که ارزش سالانه آن به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، حدود ۶۷ میلیارد دلار یا تقریباً ۶۷ دلار است. میلیارد. بودجه سالانه کشور را دوبرابر می کند و همه آنها می شود.

این موضوع در شرایطی مطرح می شود که کشور با رونق مصرف سوخت مواجه است و آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نشان می دهد که توزیع بنزین در روز قبل از تاسوعای حسینی حدود 147 میلیون لیتر بنزین بوده است. در واقع وزارت نفت علاوه بر تامین سوخت سنگین مورد نیاز تمامی بخش‌ها اعم از صنایع، حمل‌ونقل و غیره، در یک فرآیند بسیار فشرده و شبانه‌روزی، روزانه هزینه‌های هنگفتی را صرف تولید می‌کند. محصول. بخش زیادی از این سوخت تولیدی به دلیل مصرف زیاد خودرو و قاچاق سوخت در کشور هدر می رود.

با توجه به شرکت های ملی توزیع گاز و فرآورده های نفتی تامین سوخت مورد نیاز کشور در بخش های حمل و نقل و نیروگاه ها با توجه به افزایش بی سابقه مصرف برق در پرتو گرمای شدید تابستان بدون کوچکترین وقفه یا کمبود و در عین حال وظیفه توزیع سوخت در طول پروازها در روزهای پایانی تابستان و سوخت رسانی به زائران اربعین را بر عهده دارد.

از سوی دیگر، جلیل السالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی معتقد است: مصرف سوخت غیراستاندارد خودروها در بخش بنزین به 40 میلیون لیتر در روز و در بخش گازوئیل به 60 میلیون لیتر می رسد. در روز که ضایعات سوخت را به صنعت پالایش کشور تحمیل می کند.

وی همچنین اخیرا گفته است که تغییر ساعت کاری باعث افزایش 11 درصدی مصرف بنزین در تهران و افزایش 6 درصدی مصرف بنزین در سراسر کشور شده است که در شرایط فعلی بار مضاعفی را بر دوش صنایع پالایشی کشور تحمیل می کند. مصرف بالای برق در کشور و نیاز به صرفه جویی در مصرف سوخت، منجر به جستجوی یک نیروگاه تولید برق شد.

وزارت نفت با آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات موثری را در زمینه تامین سوخت پایدار در کشور اجرا کرد که از جمله آنها می توان به افزایش 13 درصدی ظرفیت پالایشگاهی، افزایش 19.6 درصدی تولید بنزین و افزایش روزانه 13 درصدی بنزین اشاره کرد. تولید. 50 میلیون مترمکعب ظرفیت فرآوری گاز، افزایش 1000 کیلومتری خطوط لوله نفت، تکمیل طرح افزایش ظرفیت پالایشی و افزایش کیفیت فرآورده های نفتی، افزایش 8.3 درصدی تولید گازوئیل و افزایش 18 درصدی. حمل و نقل نفت خام و فرآورده های نفتی یکی از دستاوردهای دوره 33 ماهه دولت سیزدهم است.

در دولت سیزدهم با افزایش تغذیه نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه ها، ظرفیت پالایشی کشور با 13 درصد افزایش از 2 میلیون و 100 هزار بشکه به 2 میلیون و 370 هزار بشکه در روز رسید.

همچنین در این مدت طرح‌هایی برای افزایش ظرفیت پالایش و افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی از جمله تکمیل و بهره‌برداری از فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان با ظرفیت 210 هزار بشکه در روز به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار تکمیل و بهره برداری از واحد تصفیه نفت و گاز و تاسیسات و مخازن خارجی پالایشگاه اصفهان (فاز اول) با کیفیت یورو 5 به میزان 16 میلیون لیتر در روز به ارزش 800 میلیون دلار، تکمیل و بهره برداری از واحد فرآوری هیدروژن پالایشگاه تبریز و سه پروژه بهبود کیفیت به ارزش 100 میلیون دلار، انجام تعمیرات اساسی و تکمیل ظرفیت عملیاتی پالایشگاه ال پالیتو به ظرفیت 140 هزار بشکه به ارزش 110 میلیون یورو و صادرات تجهیزات فنی – مهندسی پالایشگاه های دریایی با فروش 3 میلیون انواع کالای ایرانی و تکمیل طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی در آدش جنوبی با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز. با ارزش بیش از 500 میلیون دلار و تولید روزانه بنزین کشور بیش از 20 میلیون لیتر و تولید روزانه گاز نفتی یورو 5 کشور بیش از 18 میلیون لیتر افزایش یافت.

حجم حمل و نقل نفت خام و فرآورده های نفتی از طریق خطوط لوله به 347 میلیون لیتر در روز (در پایان سال 1402 هجری قمری) رسید که این رقم پس از تشکیل دولت سیزدهم، 348 میلیون لیتر در روز بود.

دولت سیزدهم همچنین بیش از 1000 کیلومتر خط لوله در قالب چهار پروژه مختلف در طول مدت بهره برداری خود آماده کرد که با راه اندازی این خطوط که با سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلاری و 665000 دلار تکمیل شد، حدود سه سال تمدید شد. ظرفیت حمل و نقل خطوط لوله در کشور افزایش یافت.

همچنین آمارها نشان می دهد که با تکمیل برخی طرح های بهبود و اجرای طرح های افزایش ظرفیت پالایشی در پالایشگاه های کشور، میانگین تولید بنزین موتوری کشور 19.6 درصد و تولید نفت کشور 8.3 درصد رشد داشته است.

اما وزارت نفت با افزایش ناگهانی و حیرت انگیز مصرف سوخت در کشور پس از مهار شیوع ویروس کرونا و سپس عدم تعادل بین تولید و مصرف و افزایش مصرف خودرو، فارغ از تلاش ها توانست این کار را انجام دهد. ساخته شده توسط متخصصان، کارکنان، مدیران، رانندگان تانکرها و بهره برداران به صورت شبانه روزی در زنجیره توزیع سوخت در کشور، از پالایشگاه ها و انبارها تا جایگاه های عرضه سوخت، مدیریت توزیع سوخت و جلوگیری از ورود سوخت به داخل کشور. حتی برای یک لحظه متوقف شود.

این وزارتخانه تاکنون علاوه بر تامین سوخت نیروگاه‌های کشور، سوخت خودروها و سایر بخش‌های صنعتی و خدماتی را از طریق زمینی، هوایی و دریایی و سوخت‌های ویژه را در مناسبت‌های مختلف از جمله سفرهای نوروزی، تابستانی، اربعین تامین کرده است. روزها و حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله بدون کوچکترین کمبود و نارضایتی شهروندان در سراسر کشور انجام شد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *