نصب سایبان مصرف برق کولر‌ها را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد

تبلیغات بنری


رئیس مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی مرکز رشد پژوهشگاه نرو یکی از راهکارهای مهم در مدیریت مصرف برق برای دستگاه های سرمایشی را انتخاب صحیح این دستگاه ها با توجه به کاربری ساختمان و اقلیم عنوان کرد.

یورنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پافان)، مصطفی مافی، رئیس مرکز توسعه فناوری صنعت انرژی و انرژی (مرکز رشد پژوهشگاه انرژی) با اشاره به گزارش «هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی» گفت: دمای هوا در طول سه دهه گذشته به طور مداوم گرمتر از دهه قبل بوده است و دهه گذشته گرم ترین دوره زمانی در نیمکره شمالی در هزاره گذشته است.

مافی افزود: یکی از اثرات این افزایش دما افزایش مصرف برق در سیستم های سرمایشی و تهویه مطبوع ساختمان ها است. شایان ذکر است که سهم سیستم های تبرید و تهویه مطبوع از کل تولید برق کشور در سال جاری به 40 درصد (معادل 30 هزار مگاوات) رسید که نشان دهنده اهمیت مدیریت صحیح مصرف برق در این حوزه است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که افزایش مداوم میانگین دما طی سال های آتی موجب افزایش تقاضا برای برق مصرفی سیستم های سرمایشی و تهویه مطبوع می شود و با توجه به عدم برنامه ریزی و سیاست گذاری در این زمینه بهبود مصرف برق در بخش خانگی و عدم همکاری و مشارکت مردم در مدیریت صحیح برای مصرف برق برای دستگاه های سرمایشی، شاهد افزایش شکاف بین بخش های عرضه و تقاضای برق خواهیم بود که باعث ایجاد مشکلاتی در تامین برق خواهد شد. برق برای بخش داخلی در سال های آینده.

ماوی یکی از راهکارهای مهم در مدیریت مصرف برق در دستگاه های سرمایشی را انتخاب صحیح این دستگاه ها با توجه به کاربری ساختمان و اقلیم دانست و افزود: با توجه به اینکه بیشتر مناطق مرکزی کشور مناطقی با الف آب و هوای گرم و خشک، استفاده از کولرهای آبی به ویژه مدل های مجهز به موتورهای الکتریکی پربازده مانند BLDC بهترین انتخاب برای این مناطق است با اصل مدیریت صحیح مصرف و حفاظت از محیط زیست که این روزها به وضوح با آن مواجه هستیم و به دلیل شرایط سخت اقلیمی با شرایط اقلیمی مناطق مرکزی کشور سازگاری ندارد. سیاست های افزایش تدریجی تعرفه برق منجر به اعمال جریمه های سنگین بر قبوض برق مصرف کنندگان بزرگ می شود.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر استفاده از تهویه مطبوع و سیستم های خنک کننده تراکمی در مناطق دارای اقلیم «گرم و مرطوب» و «معتدل و مرطوب» یا به اصطلاح اقلیم شرقی برای تامین آسایش حرارتی ضروری است. در این مناطق تنظیم صحیح دمای راحت ساختمان نقش مهمی در مدیریت مصرف انرژی خواهد داشت.

به گفته ماوی، تغییر تنظیم دمای راحت از 18 درجه سانتیگراد به 24 درجه سانتیگراد منجر به کاهش 20 درصدی در مصرف برق می شود که به دلیل وسعت زیاد مناطق با سختی، هزینه کاهش انرژی بالاتری را به دنبال دارد. شرایط در کشور مصرف در سیستم های خنک کننده و تهویه استفاده از پرده خوب است.

وی توصیه کرد: نصب سایبان برای هر دو نوع کولر آبی و گازی بسیار موثر است و به طور متوسط ​​حدود 30 درصد مصرف برق را کاهش می دهد.

مافی ادامه داد: کاهش طول داکت در کولرهای آبی و ایزوله کردن قسمتی از مجرای که در معرض هوای بیرون قرار دارد باعث افزایش راندمان کولر بین 15 تا 30 درصد می شود. در دستگاه های تهویه مطبوع با در نظر گرفتن حداقل فاصله بین یونیت خارجی (کندانسور) و یونیت داخلی (اواپراتور یا پانل داخلی) و همچنین نصب یونیت خارجی در مکانی که گردش هوای بیرون به راحتی در اطراف آن ایجاد شود، باعث کاهش برق می شود. مصرف و افزایش راندمان سیستم (دمای سرد ناشی از یونیت داخلی)، بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *