مثلث ذخیره‌سازی در نفت مرکزی تکمیل می‌شود

تبلیغات بنری


با احداث جاده دسترسی به محل حفاری، حفر چاه ارزیابی میدانی و پروژه ذخیره سازی گاز طبیعی در میدان المختار، این میدان سومین قطب ذخیره گاز کشور خواهد شد.

یورنا به گزارش شرکت نفت مرکز ایران، مهندس مهدی حیدری به همراه نایب رئیس سازمان انرژی شورای اسلامی و هیئتی از مدیران نفتی و مسئولان استانی از پروژه توسعه میدان گازی مختار یاسوج واقع در کهکیلویه و بویراحمد بازدید کرد. توسعه این میدان با اشاره به توسعه پیش رو بیان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک میدان مختار و لزوم توجه جدی به جبران عدم تعادل گازی، توسعه این میدان در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است. ایران شرکت نفت مناطق در حال حفاری چاه ارزیابی است.

وی افزود: با حفاری این حلقه چاه که در یک بازه زمانی هفت ماهه انجام می شود، طرح جامع توسعه میدانی (MDP) تهیه شده و بر اساس آن تعداد چاه های مورد نیاز برای حفاری مشخص می شود و ما و می‌توانیم چشم‌اندازی منطقی و بلندمدت برای شرکت ملی نفت ایران برای توسعه این میدان و تبدیل آن به مخزن گاز طبیعی داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، برآوردهای اولیه انجام شده با حفر چاه اکتشافی میزان تولید روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز شیرین را مشخص کرد و تولید نهایی و دقیق به اطلاعات چاه ارزیابی بستگی دارد.

مخزن گاز مختار یاسوج یکی از میادین هیدروکربوری بکر کشور است که به دلیل مجاورت با مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده آل برای ذخیره سازی محسوب می شود. بر اساس برآوردهای اولیه، پس از تخلیه مخزن، امکان ذخیره سالیانه یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب وجود خواهد داشت تا در هشت ماه گرم سال روزانه پنج میلیون متر مکعب و 10 میلیون متر مکعب در مخزن ذخیره شود. متر مکعب را می توان روزانه در ماه های سرد سال تجدید کرد. این مخزن در استان کهگیلویه و بویراحمد در فاصله 10 کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد که با حفاری اولین چاه اکتشافی در سال 1369 وجود گاز در مخزن مختار به اثبات رسید

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *