تغییر اقلیم مهم‌ترین عامل شیوع آئدس و بیماری‌های مربوط به آن است

تبلیغات بنری


رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تغییر اقلیم را مهمترین عامل شیوع پشه ایدز و بیماری های مرتبط با آن در کشور دانست و گفت: اگر همه دستگاه ها کار نکنند، کشور منتظر یک اپیدمی گسترده خواهد بود.»

یورنا – به گزارش ویپادا، محمد اسماعیل مطلق در نشست مدیریت بهینه، پیشگیری و کنترل بیماری های منتقله از طریق پشه آئدس که با حضور نمایندگان وزارتخانه ها، نهادها و سازمان های مختلف در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: که تغییر اقلیم باعث تغییرات اقلیمی شده و در سطح جهان و کشور فراگیر شده است که در فصول مختلف باعث بارش باران های غیرمنتظره و ویرانگر و سیل، کمبود بارندگی و گرمای شدید می شود.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی بیشترین تاثیر را بر هوا، آب و غذا داشته است، تصریح کرد: شیوع گسترده پشه ایدز و بیماری های ناشی از آن در جهان و ایران نیز ناشی از همین تغییر اقلیم است و اگر همه نهادهای دولتی و ارگان ها به وظایف خود عمل می کنند، در صورت عدم توجه و اقدام به اقدامات پیشگیرانه ای که به آنها ابلاغ کرده ام، سازمان پدافند معلولان: شاهد گسترش اپیدمی این پشه و بیماری های آن در کشورها خواهیم بود. مانند برزیل و امارات متحده عربی.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی خاطرنشان کرد: مبارزه با پشه ایدز و پیشگیری از شیوع بیماری های ناشی از آن وظیفه همه دستگاه ها و نهادها است و وزارت بهداشت تنها وظیفه منحصر به فردی دارد. در حوزه درمان بیماری ها، سندی در دست تهیه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است که در شانزدهمین جلسه این شورا به ریاست شهید مطرح شد. رئیس جمهور و هم اکنون برای بررسی و تصویب به میز رئیس جمهور منتخب در اولین جلسه این شورا تقدیم شده است.

وی ظهور بیماری های جدید و بیدار شدن بیماری های خفته را نتیجه تغییر اقلیم مطلق دانست و گفت: پشه آئدس قبل از انقلاب در خرمشهر مشاهده شده بود اما در خواب بود و امروز دوباره بیدار شده و اکنون نیز بیدار شده است. به یک بیماری بومی در بندرلنگ تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: حتی مالاریا ریشه کن شده و جذام ریشه کن شده ممکن است دوباره بیدار شوند، بنابراین همکاری نهادها با دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای اجرای برنامه های راهبردی سلامت و انجام وظایف خاص خود یک ضرورت مطلق است. .

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *