رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی در سال جاری

تبلیغات بنری


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح عملکرد این سازمان در دولت سیزدهم از رشد 49 درصدی حمل و نقل دریایی در سال جاری و رشد 10 درصدی تجارت دریایی در بهار امسال خبر داد.

یورنا – به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در حوزه حمل و نقل دریایی که صبح امروز چهارشنبه تیرماه برگزار شد، گفت: در تفاهم نامه 29 شهریور در ساختمان دادمان که سازمان بنادر و دریانوردی سعی در تلاش برای آن داشت، بر عدم پرداختن به مسائل توسعه و در عین حال توجه به منابع انسانی، زیرساخت ها و ساختارهای اداری برای دستیابی به رشد متوازن در همه بخش ها تاکید شد.

الصفایی به مهمترین رویه های اجرایی این سازمان اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد تجارت کشتی های دریایی و فعالیت ارزشمند آن در توسعه تجارت خارجی، شاهد بودیم که تجارت کشتی های دریایی در سال 1402 بالغ بر 237 میلیون تن بوده است. ق. در سال 1403 هجری شمسی بیش از 60 میلیون تن تجارت دریایی محقق شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشت. در همان زمان، بنادر شمالی نیز رشد قابل توجهی داشتند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی با اشاره به جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: با 5 کشور خارجی به توافق و کار اجرایی رسیدیم که یکی از آنها هند است که 120 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کرد و ما نیز برای تامین مالی 250 میلیون دلاری با امکان افزایش آن به میلیارد دلار به توافق رسیدند.

وی یادآور شد: به دلایلی مانند تحریم نمی توان جزئیات بیشتری در مورد سرمایه گذاری خارجی ارائه کرد.

الصفائی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم تسهیل تجارت با کشورهای همسایه است که در ترانزیت نمود پیدا می کند در این راستا میزان ترانزیت از طریق دریا در سال 1402 به 16 میلیون تن رسید و امسال حدود 49 رشد داشته است. ٪. نسبت به مدت مشابه سال قبل.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی در تسهیل قوانین و مقررات انجام شده است، گفت: با اعتماد بخش خصوصی به سازمان بنادر و دریانوردی، 62 سرمایه گذاری از بخش خصوصی در حال انجام است و یا در شرف اجراست و می توان به سیلوهای غلات در بندر امام خمینی و مخازن نفت در بندر شهید رجایی اشاره کرد که ضریب ساخت آنها از 70 درصد گذشته و در شرف افتتاح است.

الصفائی با اشاره به عملکرد معاونت توسعه زیرساخت های بندری گفت: توسعه زیرساخت ها با هدف افزایش ظرفیت اسمی بنادر کشور در حال انجام است که تاکنون 167 پروژه با 44 مصوبه برای بخش خصوصی عملیاتی شده و یا تحویل داده شده است ظرفیت اسمی بنادر از 280 میلیون تن به 300 میلیون تن افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر 405 پروژه با 148 تلاش در حال اجراست که برخی از آنها بیش از 95 درصد پیشرفت شهری داشته اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به پروژه های مهم گفت: احیای خلیج گرگان و بندر ترکمن، ایجاد بندر شراب، طراحی بندر لنگ، سیلوی غلات خودکار با ظرفیت یک میلیون تن و 700 هکتار زمین. زیرساخت های اساسی، ۲۹۲ کشتی و تجهیزات استراتژیک، عمق ۴ کیلومتری بندرعباس، بندر چمخالی، بندر بوموسی، آروندکنار، ۲۲ اسکله گردشگری، افزایش ۳۱ کشتی تجاری، بنادر جانوا، دیلم و اروندکنار، اجرای مهندسی ارزش. از جمله این پروژه ها می توان به بررسی اسکله نفتی بندر چابهار اشاره کرد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کار اداره نوسازی بنادر و تجهیزات دریایی گفت: بیش از 300 تجهیزات بندری استراتژیک در بنادر کشور داریم که عمر طولانی داشتند و به همین دلیل 292 تجهیزات بندری ساخته یا خریداری شده، 83 مورد از آنها و بقیه 40 درصد رشد داشته است. 130 دستگاه خودروی تجهیزات بندری نیز توسط بخش خصوصی خریداری شد.

صفایی با اشاره به اینکه حوزه دریایی با کمبود 350 نیروی متخصص دریانوردی مواجه است، گفت: 309 نفر از طریق آزمون، 250 نفر از دانشگاه دریانوردی چابهار، 35 نفر از نخبگان و 100 نفر از بورسیه نیروهای مسلح جذب می شوند.

وی افزود: در آموزش نیروی انسانی متخصص و مرتبط از طریق دانشگاه رشد 53 درصدی داشته ایم و این روند ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است که در حوزه دریانوردی با کمبود افسر نیروی دریایی مواجه هستیم که نه تنها مزایای خوبی به همراه دارد، بلکه شغل جذاب و خوبی است که می تواند آینده ای را برای فرزندان خانواده ها فراهم کند.

– افزایش ترافیک دریایی این ایالت به 175000 کشتی

الصفائی گفت: حجم تردد دریایی از 146 هزار به 175 هزار افزایش یافت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در حوزه شفاف سازی و مبارزه با فساد، یکپارچه سازی شبکه نرم افزاری کشور به طور کامل اجرا شده است که به صورت آزمایشی در بندر شهید رجایی در حال اجراست تا تمامی 80 نرم افزار عملیاتی بوده و سازمان در 4 برنامه قرار گرفته است.

الصفایی یادآور شد: در منطقه الفوعه زیرساخت ها و بخش های پشتیبانی تقویت شده است، به طوری که روزانه حدود 700 هزار حمله به شبکه دریایی کشور انجام می شود و تاکنون تمامی این حملات توسط کارشناسان متعهد و متعهد ما خنثی شده است. کارشناسان ما همچنین یک سیستم کاملاً پشتیبانی داریم که می‌توانیم یک سیستم جایگزین را در عرض 3 ساعت راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در حوزه تحول فضای کسب و کار اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شده و 31 نوع خدمات در سایت دولت قرار گرفته است تا مردم بتوانند شرکت خود را ثبت کنند.

الصفائی به عملکرد روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و گفت: 741 گزارش و کلیپ پخش و منتشر شد، 93 هزار خبر در رسانه های مکتوب پخش شد و 1289 ساعت برنامه تلویزیونی و رادیویی پخش شد. منتشر شد که تعداد بازدیدکنندگان آن به 67 میلیون نفر رسید.

اجرای 7 دسته مطالعات زیرساختی با محوریت توسعه دریایی محور

وی با اشاره به توسعه دریایی گفت: همزمان با انجام مطالعات سیاستی توسعه دریایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سازمان بنادر در حال انجام 7 دسته مطالعات زیرساختی هستیم که شامل مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل به ویژه مطالعات توسعه پایدار است. . برنامه راهبردی 41 جزیره کشور، سند برنامه ریزی راهبردی، سند لجستیک کشور، طرح جامعه بندری کشور و برنامه توسعه وزارت راه و شهرسازی حول محور توسعه دریا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین تحولات پرونده اختلاس بندر امام خمینی (ره) گفت: وزارت اطلاعات و نهادهای قضایی اقدامات خوبی انجام داده اند و خبرهای خوبی به گوش مردم می رسد.

تخلیه و بارگیری 25 میلیون تن کالاهای اساسی در 3 سال از سیزدهمین سال دولت

وی با اشاره به میزان تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی گفت: تا 27 تیرماه سال جاری حدود 7 میلیون تن کالای اساسی تخلیه و بارگیری شده بود که این میزان در سه سال گذشته به 25 میلیون تن سالانه رسید.

صفایی افزود: کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور بالغ بر 3.9 میلیون تن است و ظرفیت اسکله های ایران بیش از دو برابر این عدد است، بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد و هم اکنون میزان ورود و خروج کالا به بنادر. برابر است.

کاهش عمر ناوگان دریایی تجاری

وی با بیان اینکه سن ناوگان تجاری دریایی با پرچم جمهوری اسلامی ایران 19 سال است و در سال های گذشته کاهش یافته است، گفت: در سه سال گذشته تعداد کشتی ها در دریای خزر کاهش یافته است ناوگان افزایش یافت و 31 کشتی افزایش یافت و علاوه بر آن شرکت های بخش خصوصی در دریاهای جنوبی اضافه شدند و کشتی های مختلفی خریداری کردند.

الصفایی با بیان اینکه در زمینه تجارت با چین و روسیه همکاری می کنیم، به رشد عملکرد صادرات و واردات با روسیه و قزاقستان در بنادر شمالی اشاره کرد.

وی ادامه داد: بندر نوشهر 70 درصد، بندر امیرآباد 45 درصد و بندر انزلی 30 درصد رشد کردند در حالی که عمده واردات از این دو کشور غلات است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *