سیستم مالی «پی» می‌تواند مستقل از سیستم‌های بین‌المللی تبادلات اعضای بریکس را پیش ببرد

تبلیغات بنری


رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه کشورهای عضو بریکس جمعیت زیادی در زمینه مصرف دارند و نقش بسیار مهمی در عرصه تولید دارند که ما را از یکجانبه گرایی ایجاد شده توسط کشورهای غربی دور می کند، گفت: کشورهای بریکس می توانند جلوگیری از فشار چین غرب و آمریکا باعث توسعه و استقرار امنیت جهانی و منطقه ای به شکل عادلانه می شوند.

یورنا – همانطور که خان ملت، رئیس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف، عصر امروز (چهارشنبه 29 تیر 1403 هجری قمری) قبل از سفر به روسیه برای شرکت در مجمع پارلمانی کشورهای بریکس در سن پترزبورگ، تأیید کرد. مصاحبه تلویزیونی: این سفر فرصتی است بر اساس دعوت آقای ویاچسلاو والودین، رئیس دومای ملی روسیه، و همچنین خانم والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون مجلس فدرال روسیه. دهمین مجمع پارلمانی کشورهای بریکس .

رئیس شورای اسلامی در ادامه با یادآوری اینکه سال گذشته و با عضویت ایران و 3 کشور دیگر به برجام، ریاست برجام برعهده آفریقای جنوبی قرار گرفت، افزود: در این راستا امروز در مجموع 9 کشور وجود دارد. و جزو قدرت های نوظهور هستند. جهان، به عضویت گروه بریکس درآمده اند.

رئیس مجلس قانونگذاری با اشاره به اینکه این سفر اولین سفر رسمی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای بریکس است، گفت: مجمع پارلمانی بریکس از یک سو برای ترویج تکثر و از سوی دیگر برای ارتقای کثرت گرایی تشکیل جلسه می دهد. توسعه هدایت شده مسائل و فقط امنیت جهانی.

قالیباف افزود: به ابتکار روسیه همزمان با این اجلاس نشست دیگری با کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس و تانزانیا از آفریقا به عنوان رئیس اتحادیه بین المجالس برگزار می شود تا در مورد مسائل اقتصادی بحث و تبادل نظر شود. و امور مالی موضوعاتی که در این جلسه بررسی می شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: گروه بریکس در سالی که روسیه ریاست آن را بر عهده دارد بیش از 250 نشست تخصصی در زمینه های مالی، پولی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برگزار می کند، بنابراین این فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است تا توسعه روابط با کشورهای عضو بریکس

وی همچنین وجود سیستم پولی و بانکی مستقل از سیستم‌های بین‌المللی به نام سیستم BAY را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برجام دانست که از طریق آن کشورهای عضو بتوانند مبادلات مالی و پولی خود را انجام دهند با حضور سایر کشورها در این نشست.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه بریکس، شانگهای و اوراسیا سه گروه بزرگ اقتصادی و تجاری هستند، تصریح کرد: روسیه به عنوان کشوری که روابط راهبردی بلندمدتی با آن داریم، راهبرد ما یک سیاست دائمی و همه جانبه به ویژه در اوراسیا، شانگهای است. و اوراسیا این گروه BRICS است.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: همسایگی ما با روسیه در کریدور شمال-جنوب که می تواند سالانه ده ها میلیون تن کالا را جابه جا کند، یک فرصت استثنایی برای ما است.

وی افزود: یکی از اهداف ما در این جلسه این است که سعی کنیم بسیاری از توافقات را پیگیری کنیم تا به نتیجه برسیم.

قالیباف افزود: در کنار این موضوعات به موضوعاتی در زمینه مبارزه با تروریسم، پولشویی و اختلافات منطقه ای نیز خواهیم پرداخت که از محورهای این نشست های برجام است.

رئیس قوه مقننه در ادامه نسبت به موفقیت این سفر به ویژه در حوزه مالی ابراز امیدواری کرد و افزود: کشورهای عضو بریکس جمعیت زیادی در حوزه مصرف دارند و نقش بسیار مهمی در حوزه تولید دارند. از نظر جمعیتی که ما را از یکجانبه گرایی ایجاد شده توسط کشورهای غربی محافظت می کند، اگر اخیراً دیدید که کنگره آمریکا قطعنامه هایی را صادر کرده است که روسیه، چین و ایران را تحت فشار قرار داده است، این اجلاس می تواند از این فشارها جلوگیری کند و منجر به توسعه و ایجاد کشور شود. یک جهان جهانی و امنیت منطقه ای به شیوه ای عادلانه.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *