ظرفیت ورود ایران به عرصه صادرات کاتالیست صنایع نفتی به کشور‌های همسایه فراهم است

تبلیغات بنری


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با داخلی‌سازی بخش بزرگی از کاتالیست‌های صنعت نفت، ایران امروز توانایی ورود به عرصه صادرات کاتالیست‌های صنعت نفت و تامین نیاز کشورهای همسایه را دارد.

یورنا به گزارش شانا جلیل سالاری، در همایش «انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌ها در صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز» که صبح امروز (سه‌شنبه ۲۸ تیرماه) با حضور مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی برگزار شد. شرکت صنایع پتروشیمی و جمعی از نمایندگان شرکت های ایرانی فعال در صنعت کاتالیست در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نشستی برگزار کردند و وی گفت: در گذشته در دهه هفتاد به انواع کاتالیزورها نیاز داشتیم. در زمان تحریم ها با مشکل کاتالیست مواجه بودیم و به شرکت های هندی مراجعه می کردیم اما قدم به قدم حرکت کردیم و توانستیم دانش فنی آنها را به دست آوریم و برای اولین بار از کاتالیزور داخلی در واحد ایزومریزاسیون اراک استفاده کردیم. شرکت پالایش نفت.

وی با اشاره به اینکه توانستیم چالش کاتالیزورهای خارجی و تولید بنزین را حل کنیم، افزود: امروز می‌توانیم کاتالیست داخلی را به کشورهای دیگر صادر کنیم و همچنین از کاتالیست ایرانی در پروژه فراساحلی ال پالیتو استفاده کردیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایشی با تایید اینکه با تکیه بر انرژی داخلی و پذیرش ریسک توانستیم در این زمینه به انرژی بومی تکیه کنیم، تصریح کرد: مصرف فعلی کاتالیزور صنعت نفت حدود 26 هزار تن است اما به دلیل با ایجاد واحدهای ارتقای کیفیت نفت کوره در پالایشگاه‌های نفت، این نیاز رو به افزایش است و می‌تواند زمینه همکاری بیشتر شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و شرکت‌های خارجی را فراهم کند.

سالاری بیان کرد: امیدواریم بتوانیم علاوه بر ورود به صادرات کاتالیست های تولید داخل به ویژه به کشورهای همسایه، تسهیلات داخلی برای تولید سایر کاتالیست ها به صورت رقابتی فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مبادلات ارزی مشکلی نداریم، تصریح کرد: امیدواریم با تکمیل و تکمیل این تفاهم نامه زمینه را برای بومی سازی گروه های کاتالیستی 5 و 6 نیز فراهم کنیم.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *