امضای نخستین قرارداد پیمان پولی میان ایران و روسیه

تبلیغات بنری


رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افتتاح زیرساخت معاملات توافقی ریالی در خارج از کشور از امضای نخستین پیمان پولی دوجانبه به منظور تامین نقدینگی به ارزهای ملی برای معاملات تجاری ایران و روسیه خبر داد. مرکز مبادلات ارزی طلای ایران در آینده نزدیک گفت: در نشست دوجانبه با رئیس کل بانک مرکزی روسیه، الزامات اتصال شبکه پرداخت میر کارت روسیه به شبکه شتاب ایرانیان تکمیل شد و مرحله اول و این طرح تا پایان ماه آینده در اختیار شهروندان ایرانی قرار خواهد گرفت.

یورنا – به گزارش بانک مرکزی، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در نشست دوجانبه روسای بانک های مرکزی ایران و روسیه در حاشیه کنفرانس مالی روسیه در سن پترزبورگ. سن پترزبورگ و پنجشنبه گذشته، تمامی اقدامات مشترکی که در گذشته بر سر آنها توافق شده بود، لازم الاجرا شد و نهایی شد.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در این جلسه سند همکاری جدید در خصوص اقدامات مشترک آتی توسط روسای دو بانک مرکزی دو کشور امضا شد.

فرزین با اشاره به توانمندی های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه تاکید کرد: در پایان نشست دوجانبه با رئیس بانک مرکزی روسیه، قرارداد پولی دوجانبه به منظور تامین نقدینگی ارزهای ملی به منظور بازرگانی منعقد شد. مبادلات و به زودی زیرساخت های تجاری ریال خارجی (ریال خارجی) در مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران افتتاح و دستورالعمل های لازم به شبکه بانکی و تجار ارسال خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توافق پولی، عملیات مبادلات ارزی بر اساس ارزهای داخلی، ریال و روبل انجام می شود و نیازی به استفاده از ارز دیگری نیست و شروعی برای جهش در مبادلات تجاری کشور خواهد بود از خطرات ناشی از تبدیل ارز، و این چیزی است که مبادله با ارزهای دیگر پوشش می دهد. بنابراین این امر برای تجار ایرانی و سرمایه گذاران روسی بسیار مهم است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به روابط پولی و بانکی ایران و روسیه گفت: در نشست دوجانبه هیئت تخصصی دو طرف ضمن نهایی شدن الزامات اتصال شبکه پرداخت با کارت میر روسی و با شبکه شتاب ایرانیان، این پروژه وارد مرحله عملیاتی شد و مرحله اول تا پایان ماه آینده (ابتدای شهریور) در دسترس شهروندان ایرانی خواهد بود.

فرزین افزود: در این مرحله کارت های بانکی شبکه شتاب ایرانیان در تمامی دستگاه های خودپرداز روسیه قابل استفاده بوده و شهروندان ایرانی نیز می توانند با کارت بانکی خود اسکناس روبلی را از دستگاه های خودپرداز روسیه دریافت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین تصریح کرد: فاز دوم این اتصال به نفع اتباع روسیه در ایران خواهد بود و در فاز سوم، کارت های ایرانی شتاب در پذیرندگان فروشگاهی روسیه پردازش می شود.

فرزین همچنین درباره اختصاص سکه اربعین به زائران متقاضی امسال گفت: در این راستا تلاش ما در سال گذشته تامین این سکه بود. سال گذشته 20 روز قبل از اربعین ارز را در اختیار متقاضیان قرار دادیم. البته برخی فکر می کنند اگر این اتفاق زودتر می افتاد بهتر بود. از این رو آمادگی داریم امسال پس از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و تجلیل از زائرین محترم، عرضه ارز اربعین را به صورت دینار در شعب منتخب شبکه بانکی آغاز کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در اربعین امسال به هر متقاضی مبلغ 200 هزار دینار ارز به نرخ ETS تعلق می گیرد که در مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران پرداخت می شود و فاقد آن است. هر گونه هزینه، از طریق شعب منتخب. به شبکه بانکی در شهرها و روستاها پرداخت خواهد شد تا زائرین محترم اربعین حسینی با مشکل مواجه نشوند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *