رشد نقدینگی در دولت سیزدهم به پایین‌ترین میزان ۶۲ سال گذشته رسید

تبلیغات بنری


وزیر امور اقتصادی و دارایی در تشریح سه مصوبه مهم هیات وزیران در حوزه این وزارتخانه گفت: در فروردین 1403 و اسفند 1402 در کمترین میزان رشد نقدینگی در طول سال بوده ایم. 62 سال گذشته

یورنا – به گزارش شادا، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران با اعلام سه خبر در حوزه وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: هیات وزیران در هفته جاری اصلاح قانون اجرای سیاست های عمومی اصل 44 که پس از 16 سال نیاز به اصلاحات جدی دارد در بندهای مهم خود مربوط به مشارکت دستگاه های دولتی، تحویل و اصلاح برخی از فرآیندهای خصوصی سازی در کشور و کلیه مراحل مربوط به آنها را تصویب کرد. . برای نظارت و آزمون صلاحیت خریداران و امثال آن که امیدواریم این امر در دستور کار شورای اسلامی قرار گیرد.

وی افزود: خبر دوم اتفاق مهمی است که در خصوص موضوع مالیات رخ داده است. هیات وزیران با اختصاص بخشی از وصول مالیات کشور به نفع اجرای پروژه های عمرانی در خود استانداری موافقت کرد و از ماه آینده این امکان در اختیار مودیان مناطق مختلف کشور قرار می گیرد که می توانند انتخاب کنند. بخشی از مالیات پرداختی آنها صرف تکمیل پروژه می شود که نیمی از کل شهرستان متعلق به آنها خواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امیدواریم پیام بسیار سازنده ای در جهت دهی درآمدهای مالیاتی به سمت پروژه های عمرانی برای استانداری ها و افزایش میزان تمکین مالیاتی با مشوق های بیشتر داشته باشد.

خاندوزی تصریح کرد: سومین مصوبه هفته جاری شورای دولت مربوط به افزایش حداقل سرمایه شرکت های بیمه بود که پس از گذشت چندین سال صورت گرفت به طوری که کل سرمایه پایه شرکت های بیمه در حوزه بیمه اشخاص به ارزش اموال و دارایی ها رسید. بدهی در این زمینه 900 میلیارد تومان و ارزش اموال و بدهی به 1100 میلیارد تومان، شرکت هایی که با اشخاص، اموال و مسئولیت به انحاء مختلف سروکار دارند 1400 میلیارد تومان و حداقل سرمایه برای شرکت های بیمه اتکایی 1500 میلیارد تومان است. میلیارد تومان.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخشی دیگر از این گفت و گو گفت: اگر به دوره های بلند 25 ساله رشد نقدینگی نگاه کنیم، به رشد متوسط ​​28 درصدی دست یافته ایم. در طول 62 سال، متوسط ​​رشد نقدینگی 25.7 درصدی را شاهد بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در دوره فروردین 1403 تا اسفند 1402 در کمترین میزان رشد نقدینگی در 62 سال گذشته بوده ایم. خاندوزی با اشاره به تحریف برخی آمارهای آماری در جریان تبلیغات انتخاباتی گفت: همه اذعان دارند که میانگین رشد کل تولید نفت بهتر از سال های گذشته بوده است.

وی ادامه داد: متوسط ​​نرخ رشد کل تولید بدون نفت به قیمت پایه در هر دولت یازدهم 1.3 درصد و در هر دولت دوازدهم 1.7 درصد و متوسط ​​نرخ رشد از سال 1391 تا 1399 1.2 درصد بوده است. این رقم در بازه زمانی 2008 تا 2019 به طور متوسط ​​به 3.5 درصد در سال رسیده است.

این رقم در دوره سه ساله آیت الله رئیسی به چهار درصد رسید. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به آمار رشد سرمایه گذاری گفت: متوسط ​​رشد سرمایه گذاری در دولت یازدهم منفی 4.3 درصد و در دولت دوازدهم منفی 4.1 درصد بوده است.

در کل دهه 1390 منفی 7 درصد و در دهه 1380 تا 1390 منفی سه دهم درصد و در دولت ریاست جمهوری مثبت 6.4 درصد بوده است. یکی از بهترین نرخ های رشد تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به سال 1390 بود، اما سال 1402 پس از 11 سال رشد سرانه تولید ناخالص داخلی در آن سال فرا رسید. امیدواریم به حقایق ارائه شده از سوی مرکز آمار، بانک مرکزی و بانک جهانی توجه شود و در ایام انتخابات حقایق مخدوش نشود.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *