پیوستن ۲۸ میلیون نفر به برنامه «سلامت خانواده» در سال ۱۴۰۳

تبلیغات بنری


معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیوستن ۲۸ میلیون نفر دیگر از جمعیت کشور به طرح «سلامت خانواده» در سال جاری خبر داد.

یورنا – به گزارش ویپادا، حسین فرشیدی در تشریح اقدامات انجام شده در راستای تقویت شبکه بهداشت و درمان شهری در کشور و همچنین گسترش برنامه سلامت خانواده به کل کشور، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تصمیم گرفته شده است. که تا پایان امسال، کل جمعیت شهری کشور معادل 28 میلیون نفر بیشتر به برنامه سلامت خانواده می‌پیوندند.

وی افزود: شبکه بهداشت و درمان کشور یکی از دستاوردها و افتخارات انقلاب اسلامی است که نقشی بی بدیل در کنترل بیماری ها و افزایش چشمگیر شاخص های سلامت ایفا می کند. در حال حاضر 97 درصد از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش طرح طب خانواده هستند و از این طریق با شبکه بهداشت و درمان کشور مرتبط می شوند.

معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت تشریح کرد: 13 تلاش دولت برای تقویت شبکه بهداشت و درمان شهری با اجرای طرح ملی سنجش سلامت و شناسایی تعداد زیادی از بیماران فشار خون بالا و … بیماران دیابتی که از بیماری خود اطلاعی ندارند، نیاز به تقویت شبکه بهداشت و درمان در مناطق شهری، به ویژه برای دسترسی افراد بالای 30 سال بیشتر است. زیرا اگر این شبکه در شهرها و همچنین روستاها فعال بود با چنین آماری مواجه نمی شدیم.

فرشیدی ادامه داد: بدین ترتیب اجرای برنامه سلامت خانواده در مناطق شهری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و پس از هماهنگی های لازم با نهادها و سازمان های ذیربط از جمله سازمان های بیمه گر و تدوین و اصلاح مصوبات مربوطه. برنامه «سلامت خانواده و سامانه ارجاع الکترونیکی» به تدریج در شهرهای مختلف اجرا شد. این برنامه هم اکنون شامل 195 شهر با جمعیت بیش از 27 میلیون نفر است و با تامین اعتبارات لازم تا پایان امسال پوشش برنامه در تمامی شهرها به پایان می رسد.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح سلامت خانواده نیاز به تشکیل پرونده سلامت برای هر ایرانی و هر نماد ملی است، تاکید کرد: البته اقدامات وزارت بهداشت به تشکیل پرونده سلامت محدود نمی شود. بایگانی کنید اما برای هر ایرانی که نماد ملی داشته باشد بهداشت و درمان را در نظر گرفته ایم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت وگو با یورنا، خاطرنشان کرد: به طور کلی در چارچوب برنامه سلامت خانواده و سامانه ارجاع الکترونیکی، لازم است بهورزان بالای 30 سال در شهرستان ها و شهرستان ها حضور داشته باشند. شهرهای تحت پوشش این برنامه، فشار خون و دیابت هر شش ماه یکبار بررسی و پایش شوند.

معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت با بیان اینکه اجرای طرح سلامت خانواده زیرساخت ها و زمینه اجرای طرح پزشکی خانواده در مناطق شهری را فراهم می کند، افزود: اجرای کامل این برنامه و دستیابی به هدف مورد نظر. اهداف علاوه بر زیرساخت های فیزیکی نیازمند نیروی انسانی هستند.

فرشیدی افزود: بر این اساس به ازای هر هزار و 500 نفر یک کارشناس بهداشت در برنامه سلامت خانواده گنجانده شده است تا به این ترتیب بهورزان در روستاها بتوانند مراقبت موثری از افراد تحت پوشش خود داشته باشند. البته در استان های فارس و مازندران که چند سالی است طرح طب خانواده اجرا می شود به ازای هر 2500 نفر یک کارشناس سلامت به عنوان مراقب سلامت فعال است.

معاون درمان وزارت بهداشت، بیماری های غیرواگیر را عامل بیش از 80 درصد مرگ و میرها در کشور عنوان کرد و گفت: 43 درصد از این مرگ ها مربوط به بیماری های قلبی عروقی است که ناشی از عوامل خطری مانند: وی افزود: بنابراین لازم است مراقبان سلامت با انجام اقدامات تشخیصی به موقع و ارجاع بیمار شناسایی شده به سطوح بالاتر خدمات و ارائه اقدامات درمانی لازم، از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

وی بر اهمیت پیشگیری از بیماری ها، تشخیص و درمان به موقع بیماری ها و همچنین افزایش سطح فرهنگ سلامت جامعه در این زمینه تاکید کرد و گفت: به طور کلی طبق برنامه ریزی های انجام شده این امر توسط تا پایان امسال کل جمعیت شهری کشور معادل 28 میلیون نفر به طرح سلامت خانواده می پیوندند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *