محدودیت دامنه نوسان چه اثراتی بر بازار سرمایه دارد؟

تبلیغات بنری


این کارشناس بازار مالی با اشاره به نکات منفی تعیین دامنه نوسانات در معاملات بورس گفت: محدود شدن دامنه نوسانات باعث می شود شاخص بورس دیرتر به نقطه تعادل برسد.

سعید کرداری کارشناس بازار سرمایه گفتگو با میزان وی در تشریح تاثیر دامنه نوسان بر بازار سرمایه گفت: تغییر دامنه نوسان به 2 درصد در دوره اخیر به دلیل اتفاقات سیاسی باعث شد تا هیجانات بازار سرمایه برای مدت طولانی از بازار خارج شود و بازار چندین بار هزینه کرد. روزها با روند نزولی

وی با اشاره به اینکه دامنه نوسانات بر بازار مالی تاثیر منفی دارد، گفت: هر اقدامی که بازار مالی را محدود کند و آزادی معامله را سلب کند در نهایت به شاخص بورس آسیب می رساند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است با کاهش دامنه نوسان، شاخص بورس دیرتر به نقطه تعادل می رسد و شاخص برای روزهای بیشتری منفی می ماند.

کاردری ادامه داد: زمانی که اخبار منفی شرکت ها باعث کاهش سهام شرکت شود، در صورت محدود بودن دامنه نوسان، سهام شرکت برای مدت طولانی در جهت منفی حرکت کرده و دیرتر به نقطه تعادل نزدیک می شود.

وی با اشاره به اینکه حذف محدودیت دامنه نوسان به نفع بازار سرمایه است، گفت: در اکثر بورس های جهانی دامنه نوسان بیش از تعداد در نظر گرفته شده در ایران است و یا محدودیت چندانی ندارند. امروز هیجان بازار در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.

این کارشناس بازار مالی با بیان اینکه افزایش دامنه نوسان یا خروج آن به ضرر سهامدار ختم نمی شود، گفت: با توجه به اینکه افرادی که وارد بورس می شوند از ریسک های این بازار آگاه هستند و انجام می دهند. وارد این بازار نشوند بازار بدون اطلاع از آن، بنابراین خروج از محدوده نوسان، خطری برای بازار سهام ایجاد نمی کند.

بر اساس این گزارش، بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از 18 تیرماه، دامنه نوسان روزانه قیمت سهام در بازارهای اول، دوم و نوظهور فرابورسی به مثبت و مثبت تغییر کرد. منفی 6 درصد و دامنه نوسانات سهام و صندوق های مختلط به مثبت و منفی 10 درصد تغییر کرد.

دامنه نوسان روزانه سهام در پنل زرد برای بازار پایه مثبت و منفی 3 درصد، پانل نارنجی برای بازار پایه مثبت و منفی 2 درصد و پانل قرمز برای بازار پایه مثبت و منفی 1 درصد است. .

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *