درس ۱۶ آذر ۱۳۳۲ برای دانشجویان امروز – یورنا
![](https://cdn.tabnak.ir/files/fa/news/1403/9/16/1922847_152.jpg)
شکی نیست که برای شناخت وقایع مهم در طول تاریخ نمی توان به نقطه خاصی از تاریخ نگاه کرد و به همین دلیل برای درک شرایط و فضایی که منجر به حادثه 25 دی 1332 شد باید. در صفحات جستجو کنید از تاریخ.
به گزارش یورنا به نقل از خبرگزاری فارس: سید محمد هاشم پوریزدان پرست که از دانشجویان پیرو خط امام و حضور در تسخیر لانه جاسوسی بود در گفت و گو با خبرگزاری فارس در خصوص وقایع مهم 16 آذر گفت: از سال 1327 و با آغاز ملی شدن نهضت صنعت نفت که هدف آن جلوگیری از چپاول و چپاول نفت ایران بود به تصرف انگلیسی ها درآمد و دو سال بعد با تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی، دست انگلیس قطع شد. از نفت ایران
وی ادامه داد: استعمارگران در طول این دو سال با توجه به اینکه بخش زیادی از ثروت و درآمدهای بادآورده دولت استعماری انگلیس از طریق غارت نفت ایران تامین می شد، کوتاه نیامدند و با توطئه چینی سعی در غارت مجدد نفت ایران داشتند. . توطئه ای که در نهایت این جنبش با کودتای آمریکایی و انگلیسی شکست خورد و به دلیل قطع روابط دیپلماتیک انگلیس و ایران و بسته شدن سفارت انگلیس در ایران، کودتای 28 مرداد 1332 بهانه ای شد حمله به ایران سفارت این کشور برای بازگشایی آن، این اقدام حکومت پهلوی خشم و اعتراض بسیاری از مردم و مبارزان جنبش را برانگیخت. اما اتفاق اصلی که در نیمه دی ماه 1332 رخ داد، دعوت از ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور آمریکا برای سفر به ایران و اعطای دکترای افتخاری در دانشگاه تهران بود. این نشان از حمایت آمریکا از شاه و اعلام بندگی شاه به اربابانی بود که با کودتا او را به قدرت بازگرداندند.
از شواهد و قرائن معلوم بود که رژیم در 25 آذر تصمیم گرفت با برخورد خشونت آمیز با دانشجویان معترض به اربابان خود اعلام کند که به خاطر بردگی خود حاضرند تگرگ گلوله بریزند و ملت ایران را قتل عام کنند و از هیچ چیزی دریغ نخواهند کرد. یزدان پرست افزود: از آنجایی که رهبران همه حامیان جنبش را دانشجویان و دانشگاهیان تشکیل می دهند، از سوی مسئولان همفکر دانشگاه به دانشجویان هشدار داده شد که از حرکات تحریک آمیز که موجب درگیری و سرکوب می شود خودداری کنند که همان چیزی بود که دانشجویان در آن روز موافقت و اعتراض کردند. . محسوس نبود اما در حیاط دانشگاه تهران با نگهبان اتفاقی افتاد به همین دلیل محیط بانان تصمیم به دستگیری یکی از دانشجویان گرفتند به همین دلیل وی به دانشکده فنی دانشگاه تهران گریخت و به یکی از کلاس ها پناه برد.
سربازانی که در تعقیب او بودند وارد کلاس شدند و حرمت درس و معلم را زیر پا گذاشتند و سعی کردند دانش آموز فراری را دستگیر کنند که باعث اعتراض دانش آموزان و معلمان شد و او بهانه ای به سربازان داد برگشتند و به سوی دانشجویان تیراندازی کردند که سه دانشجو به نام های احمد کیندشی، آذر (مهدی) شریعت رضوی و مصطفی بذرنیا در ورودی دانشکده فنی به شهادت رسیدند و تعدادی دیگر مجروح شدند. شهادت این سه نفر اتفاقی است که 16 آذر را عرصه اعتراضات سال های آینده می کند.
3 عدد شمع روشن
بسیاری از 1332 دانشجوی حاضر در آن مراسم فارغ التحصیل شده اند و رفته اند و شاید بسیاری از آن افراد دیگر در جمع ما نباشند، اما این سه دانشجوی 1332 سه شمع درخشانی هستند که بیش از هفت دهه بعد به عنوان چراغ راهنما و راهنما باقی مانده اند. بقیه دانش آموزان و همه آزادند تا در برابر جهانخواران ضد بشری بجنگند و برای همیشه باقی بمانند.
این استاد دانشگاه شیراز افزود: موضع دانشجویان مشکل آمریکاست و دخالت ها و شرارت هایی که ایجاد می کند رهبری می خواستند جای شهید و جلاد را عوض کنند و بحث اصلی 16 آذر را به ضد آمریکایی تبدیل کنند. یکی مبارزه با جمهوری اسلامی همانطور که قبل از انقلاب نیز این سه شهید عامل بیداری و حرکت قشر دانشجو و مبارزه با اقدامات و شرارت های آمریکا و مزدوران آمریکایی که با کودتا برگشتند، در بیداری نقش داشتند. جامعه و طبقه نخبگان در جامعه.
دانشجویان پس از پیروزی انقلاب با حضور خود در جامعه با شور و شوق خود برای دفاع از انقلاب و آرمان های والای آن همچون گذشته مردم را بیدار کردند و این روشنگری در عرصه های مختلف ادامه یافت. در جهاد سازندگی و خدمت به مستضعفین جامعه، دفاع از کشور در برابر شورش های عوامل آمریکا در مناطق مرزی با ایران، در کارخانه ها در برابر نیروهای ظاهرا چپ که می خواستند انقلاب کنند و به کشور حمله کنند. کارخانجات و در نتیجه منجر به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی می شود یا در برخورد با مزدورانی که از مدارس به عنوان پایگاه سربازگیری برای مبارزه با جمهوری اسلامی استفاده می کردند و برای بدبین کردن جوانان فعالیت می کردند.
در صحنه سیاسی نیز با شکست دادن لانه جاسوسی آمریکا و بریدن کمر آمریکا و زیر سوال بردن قدرت و حیثیت توخالی آن در منطقه و جهان به وظایف خود در قبال انقلاب اسلامی عمل کردند و یا در جنگ تحمیلی نقش بزرگی را ایفا کردند. نقش در دفاع از کشور اینها همه فعالیت های دانش آموزان پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است که در راستای راه شهدای 16 اعظم و ادامه آن است. تسخیر لانه جاسوسی در واقع ادامه 16 و یک است از نتایج آن است و هر دو علیه آمریکا، این ابرقدرت جهانخوار و ضد بشری هستند و در مقطع کنونی تلاش می کنند بسیاری از دانشجویان خلاءها و مشکلات چالش های کشور را حل کنند، این شهدای هسته ای هستند که در دانش آموزان آنها روزها با انقلاب تلاش کرد تا به جبهه علمی و پیشرفت و آبادانی کشور کمک کند. تقلا می کردند.
شروع ایفای نقش برای دانش آموزان
وی بیان کرد: این نسل که در حال حاضر در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند، قطعا در آینده مناصب خدمت و مدیریت کشور را به عهده خواهند گرفت و هر چه این نسل از نظر دانش و اطلاعات نسبت به مسائل جهانی و سیاسی بالاتر باشد، بیشتر خواهد شد. قادر به انجام این کار است. این امر در آینده منشأ خدمات بزرگتر و مهمتری به انقلاب اسلامی و مردم کشور خواهد بود. البته بحث دانشگاه یک بعد منفی هم دارد که نمی توان آن را انکار کرد و همه کسانی که در مقابل انقلاب صف آرایی کردند، چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی; افرادی بودند که دانشگاه را ترک کردند، منافقین از دانشگاه، سرکرده گروهک منافقین، مسعود رجوی و برادر بزرگترش و همچنین پرویز ثابتی رئیس ساواک که دستانش خون شده بود. هزاران مبارز او فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود.
دانشگاه می تواند خادم بزرگ جامعه باشد و دانشجو پس از فارغ التحصیلی خود را برای خدمت به جامعه و ملت آماده کند و یا از سوی دیگر جذب دشمنان ایران و اسلام شود و به منافع آنان خدمت کند دانشگاه ها بستر و معرفتی هستند تا راه خود را گم نکنیم و راه درست را که همانا مبارزه با ظالمان و حمایت از مظلومان و ادامه راه شهدای آن روز و مصادف شدن با انقلاب است، فراموش نکنیم مردم در ایران و جهان مظلوم و مظلوم باشیم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه در ایران در سال 1313 در زمان رضاخان تأسیس شد و مؤسسان آن از اعضای لژهای ماسونی و ارادتمندان فرانک بودند و در خدمت آنان و منافع آنان بودند. دانشگاه در این امر نقشی نداشت و جامعه ای نداشت. در دهه 1320 سلسله حوادث و ماجراهایی رخ داد که راه را برای فعالیت های دانشجویی و سیاسی در دانشگاه باز کرد.
فضای دانشگاه این فرصت را برای عدهای فراهم میآورد که متناسب با اهداف قدرتهای بزرگ جذب نیرو بکنند و افرادی را از شرق و غرب تربیت کنند تا بتوانند به نفع قدرتهای بزرگ و از سوی دیگر جذب نیرو کنند. سود دیگران میدان بیداری و آگاهی و مبارزه برای استقلال و آزادی و در برابر استبداد و استعمار و تلاش و ایستادگی در راه عزت و عزت و حفظ هویت و اعتقادات ملت ایران بود. با شهادت این سه دانشجو، آگاهی بیشتری فراهم شد تا مسیر آنها الگوی نسل های آینده در دانشگاه ها باشد. وی ادامه داد: از 22 مرداد روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان خط امام، تا 25 آذر به نام لانه ضد استکباری نامگذاری شد. چند سال زنده باشید و این استاد دانشگاه در این باره گفت: از ثمرات و نتایج بیداری دانشجویی که در ۲۵ دی ۱۳۳۲ آغاز شد، تسخیر لانه جاسوسی یا به عبارتی انقلاب دوم و مضمون آن بود. هر دو رویداد مبارزه با دخالت آمریکا و جنایات آن بود. و توطئه چینی ها علیه کشورهای آزادی خواه. کسانی که در تسخیر لانه جاسوسی شرکت کردند، پیروان و پیروان راه شهدای 25 اسفند 1322 هستند.
پور خاطرات یزدان پرست از دوران دانشجویی
وی به خاطرات دوران دانشجویی خود اشاره کرد و گفت: 25 آذر هر سال قبل از انقلاب با اعتراض و راهپیمایی همراه بود و دانشجویان اعتراض خود را به هر نحو ممکن علیه حکومت پهلوی نشان می دادند. در سال 1356 دانش آموزان یک مجسمه برنزی را سوزاندند. شاه در دانشگاه ملی سابق (شهید بهشتی کنونی) اعتراض کرد و این اقدام دانشجویان دانشگاه ملی از طریق خبرنگاران خارجی در جهان بازتاب یافت. راهپیمایی وجود داشت که معمولاً با خشونت نگهبانان مستقر در دانشگاه همراه بود.
درس 16 آذر 1332 برای دانش آموزان امروز
وی گفت: دشمنان به دنبال این هستند که دانشگاه هیچ انگیزه ای برای دفاع از میهن، دین، اسلام، انقلاب، فرهنگ، هویت و آرمان ها نداشته باشد و حتی در سال های اخیر دشمن را به نیروهای ضد نظام تبدیل کند تلاشهای زیادی برای رسیدن به این هدف شوم انجام داد، حوادثی مانند فروپاشی دانشگاه، فتنه 1401 و اغتشاشات سال 1401، به جای تربیت نیروهای ضد آمریکایی در دانشگاه علیه نظام جمهوری اسلامی و بر ضد فرهنگ غنی اسلامی تربیت شدند انقلابیون ایران فارغ التحصیلان دانشگاه های ما هستند و باید فعال باشند و مردم را تربیت کنند که به جای مبارزه با ظالمان و حاکمان جهان با رژیم مردم خود و ستمگران مبارزه کنند.
در این نزاع ها و آشوب ها، حتی اگر دانشجویان با اهداف خارجی همراهی نمی کردند، دشمنان سعی می کردند با ایجاد ناآرامی و اغتشاش در خارج از دانشگاه، آنها را به سمت دانشگاه بکشانند، جو دانشگاه را شعله ور کنند و از نماهای دانشجویی سوء استفاده کنند. فریب افکار عمومی و نشان دادن دانشجویان علیه نظام. شعبان جعفری امروز نیز کسانی هستند که به خاطر پول وطن و دین و فرهنگ خود را فدا می کنند. دوری از روابط اجتماعی، شرکت نکردن در سرنوشت خود و کشور و محرومیت از کسب علم و معنویت. جنایات حیرت انگیزی که در حق مردم مظلوم آن صورت گرفت، باعث بیداری بسیاری از مردم جهان از جمله دانشجویان ایرانی و حتی دانشجویان آمریکایی و اروپایی شد و مسئله غزه باعث شد تا با ماهیت تمدن غربی صهیونیستی آشنا شوند. کشتار بیرحمانه زنان و کودکان در غزه، تخریب زیرساختها، نسلکشی وحشیانه با استفاده از سلاحهای گرسنگی، تحریمهای غذایی و دارویی، و تخریب بیمارستانها و مدارس، اهداف شیطانی حاکمان غرب و متحدان آن را آشکار میکند. نظریه پردازان جهان را تنظیم می کنند