ایجاد انقلاب صنعتی برای ایران و روسیه با امضای تفاهم‌نامه انتقال گاز

تبلیغات بنری


وزیر نفت گفت: همکاری ایران و روسیه در قالب یادداشت تفاهم در خصوص انتقال گاز روسیه به ایران، علاوه بر افزایش چشمگیر سهم ایران در تجارت جهانی گاز، ایران را به قطب گاز در جهان تبدیل خواهد کرد. منطقه

یورنا – به گزارش شانا، جواد اوجی با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و یارانش گفت: ایران و روسیه بیش از 100 درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند و ذخایر قابل استحصال ایران بیش از 34 تریلیون متر مکعب است و در رتبه بندی قرار دارد. در جهان دوم و روسیه با حدود 40 تریلیون در رتبه اول ذخایر گاز در جهان است.

وی با اشاره به اینکه نقش ایران در حوزه کشورهای صادرکننده و تولیدکننده گاز بسیار مهم است، افزود: شهید رئیسی از شهریور 1400 با سفر به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو، عشق آباد و تهران به شهادت رسید. آنها همیشه استدلال کرده اند که جمهوری اسلامی ظرفیت همکاری برای انتقال گاز روسیه به ایران را دارد.

وزیر نفت تاکید کرد: اولین اقدام بزرگ و خوب در همکاری با روسیه توسعه میادین نفتی با استفاده از ظرفیت شرکت های روسی بود و هم اکنون در راستای توسعه هفت میدان نفتی کشور، در دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت، قراردادی توسط این شرکت ها امضا شد و عملی شد. اکنون در قالب این قراردادها بین 230 تا 250 هزار بشکه نفت ایران به میزان 3 میلیون و 600 هزار بشکه در روز روی میز قرار گرفته است که این قراردادهای میدانی جدید با شرکت های روسی از آنجا فعال شده است.

به گفته اوجی، در دولت شهید رئیسی در حوزه حمل و نقل گاز نیز مذاکرات خوبی با دولتمردان روسیه انجام شد و دیپلماسی انرژی به غیر از مشارکت در توسعه میادین نفتی و مشارکت در ساخت تجهیزات از جمله داخلی فعال شد. تجهیزات. – پمپ های شهری (به عنوان گام دوم)، موضوع انتقال گاز روسیه به ایران، سومین محور همکاری ایران و روسیه بود و با اراده روسای جمهور دو کشور، جلسات کارشناسی مختلفی در دو کشور و بین دو کشور برگزار شد. شرکت های بزرگ گازپروم و شرکت ملی گاز ایران که سرانجام روز چهارشنبه (15 تیر) به امضای قرارداد انتقال گاز به روسیه منجر شد.

وی با ابراز امیدواری از تبدیل این تفاهم نامه به قرارداد در اسرع وقت، گفت: اجرای این قرارداد جهش بزرگی را برای ایران در بحث جهانی تجارت گاز به همراه خواهد داشت و سهم جمهوری اسلامی از تجارت گاز افزایش می یابد. این قرارداد .

وزیر نفت گفت: با توجه به زیرساخت های کشور در صنعت گاز که 40 هزار کیلومتر خط انتقال شبکه سراسری گاز، بیش از 400 هزار کیلومتر شبکه توزیع شهری و روستایی و 92 ایستگاه تقویت فشار در کشور داریم و با توجه به شرایط جغرافیایی ایران، می توان شاهد ترانزیت گاز ایران بود و علاوه بر روسیه، کشورهای همسایه نیز از این قرارداد منتفع خواهند شد.

اوجی تاکید کرد: با اجرای این قرارداد علاوه بر افزایش سهم تجارت گاز ایران، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک مرکز گاز در جهان و منطقه شناخته خواهد شد و منافع اقتصادی زیادی برای اعضا به همراه خواهد داشت. ایالت ها. دو کشور از نظر ناهماهنگی، توسعه صنایع و افزایش صادرات به کشورهای همسایه و رونق اقتصادی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: به جرات می توانم بگویم این همکاری دوجانبه یک انقلاب صنعتی برای کشور بود و آخرین دستاورد دیپلماسی انرژی شهید رئیسی است.

وزیر نفت افزود: همچنین در چارچوب این قرارداد فناوری گاز به شرکت های توانمند ایرانی منتقل و خدمات فنی و مهندسی صادر می شود.

اوجی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم 150 شرکت دانش بنیان طرف قرارداد ما بودند اما امروز این تعداد به 700 شرکت رسیده است، اظهار داشت: وزارت نفت در سه سال گذشته رتبه اول را در بین شرکت های دانش بنیان کسب کرده است. قابلیت بهره مندی از شرکت های دانش بنیان و ساخت اولین تناژ را در اختیار گرفته است.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *