قطارهای سلطنتی ایران کجا نگهداری میشوند؟! – یورنا
با ایجاد راه آهن سراسری در ایران، شاه پهلوی اول از ابتدا برای خود واگن مخصوصی را سفارش داد. مهرزاد کشفی، تهران پیژوه می گوید: راه آهن تهران مملو از جاذبه های گردشگری و تاریخی است، اما خاص ترین جاذبه راه آهن تهران مربوط به قطارهای زیادی است که در یک سوله جاسازی شده اند.
به گزارش یورنا به نقل از همشهری آنلاین، ابتدا قطار سلطنتی رضاشاه که در سال های ابتدایی تأسیس راه آهن کشور برای خود سفارش داد، سپس قطار پسرش که مخصوص خانواده اش ساخته شده بود، قطار توربو که برای استفاده مسئولان ساخته شده است. دو قطار سلطنتی توسط یک شرکت سوئدی ساخته شد. این قطارها آنقدر خاص و منحصر به فرد هستند که سال ها پیش این شرکت برای بازگرداندن قطارها به سوئد درخواست جایگزینی کرد.
قطار شاه بیدار مجهز به واگن شخصی بود و در تمام سفرها ماشین شخصی خود را در قطار داشت. در قطار پسرش یک ماشین شخصی برای او و یک ماشین برای همسرش رزرو شده بود.
یک گاری برای تدارکات و دیگری برای تیم امنیتی بود. ظروف سلطنتی و وسایل شخصی هنوز آنجا هستند. انتهای قطار سمت دوم پانوراما است، یعنی 180 درجه. من دوبار از این سوله بازدید کردم ولی متاسفانه در دسترس عموم نیست. من چندین بار از مسئولان راه آهن درخواست کرده ام که موزه راه آهن تهران افتتاح شود. خوشبختانه راه آهن فضای لازم و کافی برای این موزه را دارد. نه تنها این قطارهای سلطنتی، بلکه بخش تعمیر قطار و پمپ بنزین آن نیز بسیار جذاب هستند.
کاشفی که سالها در حوزه گردشگری فعالیت میکند، ادامه میدهد: در این سالها متوجه علاقه روزافزون تهرانیها به گردشگری قطار شدهام در نتیجه باید با تاریخچه این وسیله حملونقل جذاب آشنا شوند. خط راه آهن سراسری ایران به طول حدود 1400 کیلومتر به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و اولین میراث صنعتی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
گاری دست ساز که قرار بود برای حمل جسد رضاشاه استفاده شود
راه آهن تهران قدم به قدم جاذبه های خاص و شگفت انگیزی دارد. کشفی میگوید: «روی راهآهن تهران سالنی وجود دارد که وقتی وارد آن میشوی، انگار به دهه 20 میروی. به همین شکل و شمایل حفظ شده است.
به جز قطارهای سلطنتی در ایستگاه راه آهن تهران، قطار دیگری در تاریخ راه آهن ایران ذکر شده است که متاسفانه اثری از آن نیست. قطاری که با شکوه خاصی ساخته شده و برای حمل پیکر پهلوی اول دست ساز ساخته شده است. قرار بود جسد رضاشاه با این قطار منتقل شود اما در آخرین لحظات به دلایل نامعلومی جسد با قطار دیگری منتقل شد.