برای نخستین بار پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در اردیبهشت ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد

تبلیغات بنری


وزیر ارتباطات با اعلام راه اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند دولت برای اولین بار از اردیبهشت 1401 هجری شمسی گفت: اکنون بیش از 48 میلیون ایرانی بالای 18 سال از خدمات این پنجره استفاده کرده اند و به طور کلی راه برای راه اندازی دولت هوشمند در دولت سیزدهم مهیا شده است تا ذائقه مردم در خدمات فناوری ارائه شده توسط دولت چشیده شود.

یورنا – به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زرپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه شورای دولت گفت: یکی از موضوعات اساسی که با وزارت ارتباطات در سال جاری پیگیری کردیم. دولت سیزدهم برای اولین بار در اردیبهشت 1401 هجری شمسی خدمات الکترونیکی را آغاز کرد تا مردم بتوانند با یک احراز هویت به کلیه خدمات دستگاه های اجرایی دسترسی داشته باشند.

وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از 48 میلیون نفر بالای 18 سال در این سامانه ثبت شده و از این سامانه استفاده می کنند، افزود: در دو سال گذشته نزدیک به 450 میلیون بار از خدمات پنجره ملی استفاده کرده اند خدمات دولتی هوشمند، و روزانه بین دو تا سه میلیون نفر از این سرویس استفاده می کنند.

زرپور با بیان اینکه تمامی خدمات دستگاه های اجرایی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قابل ارائه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 99 درصد دستگاه ها، بیش از 250 دانشگاه و بیش از 50 شهرداری به این پنجره متصل هستند. به استثنای وزارت امور خارجه به دلیل مستندات ایرانیان خارج از کشور و یکی دو نمایندگی که استانداردها را از دست داده اند بقیه دستگاه ها متصل هستند و خدمات ارائه می دهند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه بیش از 500 سرویس ارائه شده در این پنجره به صورت هوشمند ارائه می شود، گفت: خدمات هوشمند به این معناست که فرد بدون نیاز به مراجعه حضوری و ارائه مدارک بتواند این خدمات را ارائه دهد. همچنین بدون دخالت این دستگاه ها باید به هم متصل می شدند و به همین منظور مرکز ملی تبادل اطلاعات ایجاد شد.

وی افزود: در مرکز ملی تبادل اطلاعات هر تراکنش به معنای یک مراجعه حضوری یا یک استعلام است و تعداد این تراکنش ها از 1.5 میلیارد در سال 1398 به 8 میلیارد در سال گذشته رسیده است که نشان می دهد تعداد دستگاه های متصل 5 برابر شده است. نسبت به گذشته

زربور به دو سرویس پرکاربرد در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت اشاره کرد و گفت: یکی از این خدمات که این روزها همزمان با فصل جابجایی مستاجر ارائه می شود، قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر است. هرکسی می تواند با یک ساعت حضور در سامانه خودنویس پنجره وزارت راه و شهرسازی، این قرارداد را اصلاح و کد رهگیری دریافت کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه والدین از طریق پنجره وزارت آموزش و پرورش می توانند به کارنامه فرزندان خود دسترسی داشته باشند و معلمان نیز می توانند به عنوان مثال قضاوت یا فیش حقوقی آنها را مشاهده کنند، توضیح داد: این خدمات به صورت عملی ارائه می شود نه گالری. .

وی افزود: برای ارائه چنین خدمات هوشمندی، همه دستگاه ها از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به یکدیگر متصل می شوند به طور کلی مسیر راه اندازی دولت هوشمند در دولت سیزدهم مشخص شد و در قانون هفتم، طرح توسعه همه دستگاه ها را ملزم می کند تا تمامی خدمات خود را در زمینه ارائه خدمات هوشمند دولتی از طریق پنجره ملی ارائه کنند و تا تیرماه سال آینده تمامی مدارک دریافتی از خانواده ها حذف و به صورت الکترونیکی تکمیل شود تا ذائقه مردم راضی شود. خدمات فناورانه دولت

وی بیان کرد: مرجع قضایی نیز با این پنجره مرتبط است و برخی از خدمات آن مانند صدور گواهی سوء پیشینه و خدمات ساماندهی ثبت اسناد از این طریق به عنوان یکی از معروف ترین دستگاه ها ارائه می شود. وی افزود: امروزه هر کاربر حاضر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند احراز هویت می شود و می تواند با یک کلیک ایمیلی با نام کاربری Code_melli@iran.ir و @iran.ir ایجاد کند. این پلتفرم از طریق یک لاگین، دسترسی به ایمیل و زیرساخت های لازم را نیز برای تمامی افرادی که در پنجره ملی خدمات دولتی هوشمند احراز هویت کرده اند، فراهم کرده ایم.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *