باتری سوپر هیبرید Freevoy آینده هیبریدها را متحول میکند!
به گزارش خبرنگار علم و فناوری یورنا، CATL، بزرگترین تولید کننده باتری در جهان، روز پنجشنبه از باتری جدیدی به نام «Freevoy Super Hybrid Battery» رونمایی کرد که برای ایجاد نسل جدیدی از خودروهای هیبریدی پلاگین طراحی شده است. با آلایندگی صفر و برد طولانی
این باتری به وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی با برد طولانی (PHEV) و وسایل نقلیه الکتریکی با برد طولانی (EREV) اجازه می دهد تا فواصل بیشتری را با انرژی الکتریکی بدست آورند و نیاز به سوخت گیری کمتری داشته باشند. اگر باتری و سوخت تمام شود، رانندگان می توانند از شارژ باتری 10 دقیقه ای، سوخت گیری یا هر دو استفاده کنند.
CATL باتری Freevoy را راه حلی برای مشکلات رایج PHEV و EREV معرفی کرد و معتقد است با افزایش علاقه مصرف کنندگان به خودروهای هیبریدی، این فناوری می تواند به بهبود عملکرد این خودروها کمک کند. به طور خاص، باتری Freevoy مسائل مربوط به برد ناکافی، زمان شارژ طولانی و کاهش عملکرد در دماهای سرد را برطرف می کند.
CATL به دنبال توسعه باتری Freevoy برای ارائه یک هفته استفاده روزانه در رفت و آمد با یک بار شارژ بود و برد تخمینی 249 مایل (400 کیلومتر) را ارائه کرده است. با این حال، این شرکت هنوز ظرفیت باتری Freevoy را اعلام نکرده است و برد آن به خودرو و شرایط رانندگی بستگی دارد.
این باتری نه تنها به دلیل ترکیباتی که برای آن طراحی شده است، بلکه به دلیل شیمی خاص آن به عنوان یک “سوپر هیبرید” شناخته می شود. باتری Freevoy از معماری AB CATL استفاده می کند که ترکیبی از باتری های سدیم یون و لیتیوم یون را در یک بسته بندی مناسب ارائه می دهد. این ویژگی به بهبود عملکرد در دماهای سرد کمک می کند و محدوده عملیاتی در دمای پایین را تا 5 درصد افزایش می دهد. CATL همچنین اعلام کرد که این باتری قادر است در دمای پایین -40 درجه سانتیگراد و شارژ در دمای -30 درجه سانتیگراد، نیرو را تخلیه کند.
در صورت نیاز به شارژ، باتری Freevoy از فناوری شارژ فوق سریع 4C CATL استفاده می کند که می تواند مسافت 174 مایل (280 کیلومتر) را تنها در 10 دقیقه شارژ کند. این عملکرد از طریق استفاده از آبکاری یونی سریع روی کاتد، فناوریهای شارژ سریع گرافیت و پوشش نانو برای آند، طراحی الکترود چند لایه و ترکیب الکترولیت ابررسانا تضمین میشود.
در حالی که فناوری Freevoy بسیار پیشرفته به نظر می رسد، این سوال وجود دارد که آیا چنین برد طولانی برای رانندگان ضروری است یا خیر. برآورد CATL از 249 مایل چندین برابر بیشتر از بردهای فعلی PHEV در ایالات متحده است، جایی که برد الکتریکی برترین مدل های جدید PHEV در سال 2023/24 به 51 مایل خواهد رسید. اما وضعیت در چین متفاوت است، جایی که بسیاری از خودروهای برقی هیبریدی پلاگین (PHEV) به برد ترکیبی بالای بیش از 621 مایل (1000 کیلومتر) دست می یابند.
CATL انتظار دارد که باتری جدیدش به زودی در مدل های داخلی از برندهایی مانند Li Auto، Avatr و Deepl استفاده شود و تا سال آینده 30 مدل هیبریدی با باتری Freevoy آماده فروش خواهد شد. برندهای دیگری که از این باتری استفاده خواهند کرد عبارتند از: Geely، Chery، GAC و Voyah.
این تحولات می تواند صنعت خودروسازی را به طور قابل توجهی تغییر دهد و محبوبیت خودروهای هیبریدی را افزایش دهد، به ویژه با توجه به نگرانی های فزاینده در مورد تغییرات آب و هوایی و نیاز به راه حل های حمل و نقل پایدارتر.
انتهای پیام/