پروژه خط انتقال نیروی برق شمال کشور با حجم سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد

تبلیغات بنری


همزمان با بزرگ ترین عید شیعیان، پروژه عظیم خط انتقال برق شمال کشور با سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

یورنا- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاوان)، کوروش موسوی تاکامی، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت: خط انتقال برق 4 مداره با توان 230 و 63 کیلوولت دو سیمه نوشهر-رویان، به منظور ارتقای کیفیت خدمات برق، افزایش قابلیت اطمینان، ارتقای سطح پایداری شبکه، رفع مشکل قفل تولید در نیروگاه نوشهر، امکان انتقال 1400 مگاوات برق بین استان مرکزی و غرب مازندران و جلب رضایت مشترکین برق به عنوان یکی از 180 پروژه مهم ابلاغی جناب وزیر نیرو برای غلبه بر پیک مصرف برق در سال 1403. با تلاش کارشناسان برق منطقه ای مازندران و گلستان، پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان تجهیزات، در عید سعید فطر اجرا و بهره برداری می شود.

رئیس شورای قابلیت اطمینان برق مازندران و گلستان تصریح کرد: این پروژه مهم و بزرگ در سال 1384 توسط شرکت توفانیر به شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان واگذار شد و از سال 1386 عملیات زیرسازی آن آغاز شد.

موسوی تکامی به دلایل عدم پیشرفت این پروژه در دهه 90 پرداخت و افزود: با توجه به وجود مناطق صعب العبور و کوهستانی و همچنین مناطق تصادفی در طول خط، رکود پروژه ها در دهه 90 و عدم جدیت پروژه ها. علاقه به این پروژه مهم، این طرح عظیم ملی تا اوایل سال 1401 هجری قمری به تعویق افتاد. این در حالی است که از آبان 1401 هجری شمسی پروژه پی سازی به مدت 6 ماه اجرا شد و با شروع اوج تابستان و روزهای گرم سال 1402 هجری قمری، پروژه راکد ماند و تنها تامین تجهیزات اجرا شد.

وی افزود: با پایان یافتن پیک برق در سال 1402 هجری شمسی و شروع از آبان ماه 1402 هجری شمسی و با وجود بارندگی در 6 ماه گذشته و موانع مخالفان محلی، عملیات احداث پایه های باقی مانده، نصب برج، و گسترش سیم های ذکر شده در بالا تکمیل شد. خط مذکور به طول 42 کیلومتر تکمیل و در عید سعید فطر در غدیرخم افتتاح می شود.

موسوی تکامی بیان کرد: طول این پروژه از ایستگاه 230/63 کیلوولت نوشهر تا ایستگاه 230/63 کیلوولت رویان 42 کیلومتر و طول مدار آن 168 کیلومتر با 131 دکل شبکه فلزی و امکان انتقال 1400 عدد می باشد. مگاوات

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان افزود: در ساخت این پروژه تقریباً 30 هزار متر مکعب بتن، 2 هزار تن ستون گرد، 2 هزار تن دستگاه تاور، 2 هزار تن سیم فولادی آلومینیومی قناری و لینوکس استفاده شد. و 3000 پلیمر عایق. به طول 90 کیلومتر سیم و شیلد OPGW به ارزش 1000 میلیارد تومان استفاده شد.

التکامی با بیان اینکه با راه اندازی این خط مشکل کیفیت برق منطقه برطرف شد، تصریح کرد: با توجه به کاهش شدید ولتاژ در سال های اخیر تا سال 1400، از ابتدای سال 1401، نیاز به افزایش ظرفیت خطوط و پست های انتقال برق پدید آمدند. در دستور کار شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان قرار گرفته است و برای رفع این چالش از ابتدای دولت سیزدهم 20 درصد و 10 درصد به ظرفیت ایستگاه های ابر انتقال و توزیع اضافه شده است. طول مدار خطوط انتقال و ابرتوزیع برق با حجم سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومان و این اعداد بسیار جذاب و ملموس از آب درآمد.

وی گفت: مشکلات فشار ضعیف در سال های گذشته به ویژه در سال های 1399 و 1400 موجب قطعی اجباری برق مشترکان در استان های مازندران و گلستان شد که به دلیل بهره برداری از رله های بار فشار ضعیف و دارای تابستان های گرم، مرطوب و سبز هستند. مشکلات ناشی از محدودیت های انتقال نیرو

موسوی تاکامی رئیس شورای قابلیت اطمینان برق استان های مازندران و گلستان ضمن بیان مشکلات اجرای این پروژه افزود: یکی از مشکلات اجرای این پروژه این است که خط جدید 4 مداره دقیقاً در کریدور احداث شده است. خط موجود خط یک مداره و نیاز به ترمیم به موقع خط در روزهای تابستان.

وی تاکید کرد: شرایط جغرافیایی، جنگلی و کوهستانی منطقه که با هر بارندگی مانع از بروز مشکلات ترافیکی در مسیر خط می شد، سرعت اجرا را کاهش می داد. از طرفی شرایط جنگلی، کوهستانی و صعب العبور امکان برپایی دکل را با جرثقیل غیرممکن می کرد. توریستی بودن، تراکم تردد در جاده های ساحلی و محدودیت بار ترافیکی امکان حمل تجهیزات با وسایل نقلیه سنگین، سکوها و جرثقیل ها در جاده ها را در ایام تعطیلات و ایام نوروز که با افزایش تعداد همراه بود، با مشکل مواجه کرد. از مسافران

وی با تشکر از دستگاه های سیاسی، امنیتی، انتظامی و اجرایی استان به ویژه استاندار محترم مازندران گفت: عبور خط از مناطق مسکونی و پرجمعیت با درایت استانداران، دستگاه های قضایی و اجرایی مشکلاتی را ایجاد کرد. ارگان های استان و پروژه در مسیر درست اجرا و تکمیل شد.

تاکامی در پایان گفت: شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان برای توسعه شبکه برتر انتقال و توزیع انرژی برق تا پایان سال 1409 دو میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

mizanonline به نقل از یورنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *